"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kemiska aspekter på arbetsmedicin

Du är antagen till Kemiska aspekter på arbetsmedicin, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kemiska aspekter på arbetsmedicin. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med tisdagen den 2 november till och med tisdagen den 9 november. Om du inte har registrerat dig senast den 9 november förlorar du din plats på kursen.

     

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till studieadministratör Emma Lindström (emma.lindstrom@umu.se) innan sista dag för registrering.

     

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

     

    Du som är antagen med villkor

    All antagning av nya studenter görs via Antagningsenheten på Umeå Universitet och inte av kursansvarige eller studierektor. Har du frågor om just din antagning kontakta Studentcentrum på Umeå Universitet.

    https://www.umu.se/studentcentrum/

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    211102

    Tid: 10.00

    Plats: Zoom, länk skickas ut veckan innan.

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.
    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursen börjar 2 november med en frivillig introduktionsträff 10.00 - 11.00 via videoverktyget Zoom. En länk till Zoom kommer att skickas ut dagen innan. Det är bra om du kan vara med på introduktionen men om du har förhinder är det ingen fara.  Du kommer att hitta all information du behöver på lärplattformen Canvas. Du får tillgång till kurssidan på Canvas när du registrerat dig på den inledande kursen.

     

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id.

    Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id

    https://www.servicedesk.its.umu.se/Activation/Guide/Default.aspx

     

    Jag vill logga in i Canvas

    https://login.canvas.umu.se/

    Fäll ihop
  • Övrig information 1

    Om kursen

    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du bl. a. schema, instruktioner för praktisk moment, slutseminaret, individuella och grupparbetet, lista över kursdeltagare, kurslitteraturlistor och meddelanden från läraren.

    Kursen består av inspelade föreläsningar, två obligatoriska träffar via zoom (se Träffar under kursen Kemiska aspekter på arbetsmedicin) samt ett individuellt arbete och ett grupparbete. Instruktioner för dem och gruppindelningen kommer vara tillgängliga via kurshemsidan i Canvas vid kursstarten.

    Du kommer alltså att läsa kursen till stor del på egen hand, men kommunicera med lärare och interagera/samarbeta med kursare via videoverktyget Zoom och lärplattformen Canvas.

    För att komma in på lärplattformen loggar du in med din UMU-ID/särskilda inloggningsuppgifter.  Länken till lärarplattformen, Canvas, är:

    https://login.canvas.umu.se/

    Information om kursen finns även på:

    https://www.umu.se/utbildning/kurser/fysikaliska-aspekter-pa-arbetsmedicin/

    Fäll ihop
  • Övrig information 2

    Träffar under kursen Kemiska aspekter på arbetsmedicin.

     

    Det här är en kurs med 2 obligatoriska träffar samt en frivillig träff den 2 november. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare vid 3 tillfällen via digitalmöten på zoom. De träffar som är obligatoriska betyder att du måste vara med på träffarna för att kunna bli godkänd på kursen.

     

    Obligatoriska träffar, datum.

    1.        30 november – Praktiska moment

    2.       14 januari – Slutseminarium grupparbetena

    Vi möts då via det digitala mötesprogrammet zoom, länk skickas ut dagen innan tillfällena.

    På de obligatoriska träffarna kommer vi bland annat att genomföra gruppövningar där ni använder er av föreskrifter och vetenskaplig litteratur för att tolka, förstå och veta begränsningarna för vissa kliniska mätningar som görs på patienter vid företagshälsovårder. Vid slutseminariet kommer ni redovisa, i grupp, era grupparbeten och ge konstruktiv kritik till varandras grupparbeten.

    Tiden mellan träffarna hittar du allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där kan du även prata med din lärare och dina kursare.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)