Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kemiska aspekter på arbetsmedicin

Du är antagen till Kemiska aspekter på arbetsmedicin, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kemiska aspekter på arbetsmedicin. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med tisdagen den 2 november till och med tisdagen den 9 november. Om du inte har registrerat dig senast den 9 november förlorar du din plats på kursen.

     

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till studieadministratör Emma Lindström (emma.lindstrom@umu.se) innan sista dag för registrering.

     

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

     

    Du som är antagen med villkor

    All antagning av nya studenter görs via Antagningsenheten på Umeå Universitet och inte av kursansvarige eller studierektor. Har du frågor om just din antagning kontakta Studentcentrum på Umeå Universitet.

    https://www.umu.se/studentcentrum/

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    211102

    Tid: 10.00

    Plats: Zoom, länk skickas ut veckan innan.

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.
    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursen börjar 2 november med en frivillig introduktionsträff 10.00 - 11.00 via videoverktyget Zoom. En länk till Zoom kommer att skickas ut dagen innan. Det är bra om du kan vara med på introduktionen men om du har förhinder är det ingen fara.  Du kommer att hitta all information du behöver på lärplattformen Canvas. Du får tillgång till kurssidan på Canvas när du registrerat dig på den inledande kursen.

     

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id.

    Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id

    https://www.servicedesk.its.umu.se/Activation/Guide/Default.aspx

     

    Jag vill logga in i Canvas

    https://login.canvas.umu.se/

    Fäll ihop
  • Övrig information 1

    Om kursen

    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du bl. a. schema, instruktioner för praktisk moment, slutseminaret, individuella och grupparbetet, lista över kursdeltagare, kurslitteraturlistor och meddelanden från läraren.

    Kursen består av inspelade föreläsningar, två obligatoriska träffar via zoom (se Träffar under kursen Kemiska aspekter på arbetsmedicin) samt ett individuellt arbete och ett grupparbete. Instruktioner för dem och gruppindelningen kommer vara tillgängliga via kurshemsidan i Canvas vid kursstarten.

    Du kommer alltså att läsa kursen till stor del på egen hand, men kommunicera med lärare och interagera/samarbeta med kursare via videoverktyget Zoom och lärplattformen Canvas.

    För att komma in på lärplattformen loggar du in med din UMU-ID/särskilda inloggningsuppgifter.  Länken till lärarplattformen, Canvas, är:

    https://login.canvas.umu.se/

    Information om kursen finns även på:

    https://www.umu.se/utbildning/kurser/fysikaliska-aspekter-pa-arbetsmedicin/

    Fäll ihop
  • Övrig information 2

    Träffar under kursen Kemiska aspekter på arbetsmedicin.

     

    Det här är en kurs med 2 obligatoriska träffar samt en frivillig träff den 2 november. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare vid 3 tillfällen via digitalmöten på zoom. De träffar som är obligatoriska betyder att du måste vara med på träffarna för att kunna bli godkänd på kursen.

     

    Obligatoriska träffar, datum.

    1.        30 november – Praktiska moment

    2.       14 januari – Slutseminarium grupparbetena

    Vi möts då via det digitala mötesprogrammet zoom, länk skickas ut dagen innan tillfällena.

    På de obligatoriska träffarna kommer vi bland annat att genomföra gruppövningar där ni använder er av föreskrifter och vetenskaplig litteratur för att tolka, förstå och veta begränsningarna för vissa kliniska mätningar som görs på patienter vid företagshälsovårder. Vid slutseminariet kommer ni redovisa, i grupp, era grupparbeten och ge konstruktiv kritik till varandras grupparbeten.

    Tiden mellan träffarna hittar du allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där kan du även prata med din lärare och dina kursare.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)