"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kliniska prövningar och läkemedelsutveckling

Välkommen till kursen! I det här välkomstbrevet hittar du viktig information till dig som är antagen till  vår valbara kurs Kliniska prövningar och läkemedelsutveckling inom Farmaciprogrammen. Läs igenom informationen noga så får du svar på många frågor. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Kursansvarig är Sofia Mattson tillsammans med Jonas Kindstedt. Studieadministratör är Nadia Ferry Yassin. Välkommen!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Vi använder oss av webbregistrering på kursen. Webbregistreringen är öppen en vecka före kursstart och stänger 1 vecka efter kursstart. Det är viktigt att du registrerar dig på kursen inom utsatt tid, annars kommer du att förlora din möjlighet att delta på kursen. Mer information om hur registreringen går till hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/

    Får du problem med registreringen ska du kontakta studieadministratör Nadia Ferry Yassin på nadia.ferry@umu.se . Ange alltid namn, personnummer och kurs i meddelandet om du skickar e-post.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2020-11-02

    Tid: Se välkomstbrev

    Plats: Se välkomstbrev

    Fäll ihop

Om kursen

  • Information från kursansvarig

    Du är antagen till kursen Kliniska prövningar och läkemedelsutveckling 7,5 hp vid Umeå universitet.

    Jag som skriver det här brevet heter Sofia Mattsson och är kursansvarig för den här kursen tillsammans med Jonas Kindstedt. Jag vill med detta brev hälsa dig varmt välkommen till kursen samt passa på att skicka med en del information.

    Om du har kommit på andra tankar och inte längre vill läsa denna kurs så hör då av dig till mig snarast, e-post: sofia.mattsson@umu.se och tel: Tel. 090-786 65 80.

    Fäll ihop
  • Mera information om kursen

    Den här kursen ges på distans. Basen utgörs av inspelade föreläsningar och seminarierna sker på distans. Du hittar kursmaterialet på lärplattformen (Cambro). Kursen startar den 2 november 2020.

    Seminarierna på distans sker med via Zoom. Zoom är det program som vi använder för att ha möten med headset och webbkamera. För att kunna delta i möten behöver du ladda ner programmet till din dator. Information om hur du gör det finns här: https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-for-windows/ (för PC) och https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-pa-mac-os/ (för Mac).

    Under den här kursen använder vi lärplattformen Cambro. Där hittar du information om kursen, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Där finns också allt lektionsmaterial som t.ex. videoföreläsningar, övningsuppgifter, länkar och artiklar. Cambro används också för informationsutbyte under kursen, här finns t.ex. möjlighet att ställa frågor till kursansvarig. För att komma in på lärplattformen loggar du in med ditt UmU-id. Kurssidan i Cambro blir tillgänglig i samband med kursstart.

    Fäll ihop
  • Information om obligatoriska moment och tentamen

    Obligatoriska moment

    Obligatoriska moment under kursen är seminarier och grupparbete. Grupparbetet innebär att skriva ett studieprotokoll för en klinisk prövning. Grupparbetet redovisas också muntligt.

     

    Tentamen

    Tentamen på kursen kommer att hållas i början av december . Det finns möjlighet att skriva tentamen vid Umeå universitet eller på ett antal utvalda lärcentra som vi har avtal med. Det går även bra att skriva på andra universitet/högskolor. En lista med godkända skrivplatser kommer att finnas tillgänglig i samband med kursstart. Anmälan till tentamen sker till studieadministratör Nadia Ferry Yassin senast tio dagar innan tentamen (e-post: nadia.ferry@umu.se). Blankett för tentamensanmälan kommer att finnas tillgänglig på kurssidan. I den uppges e-postadress till tentamensstället samt namnet på den kontaktperson som ansvarar för tentamen.

    Observera att tentamensformen kan komma att ändras i fall omständigheterna kring Covid-19 kvarstår men vi planerar i dagsläget för att den kan genomföras i den form som planeras.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)