Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kommersiell avtals- och marknadsrätt (Juristprogrammet)

Du är antagen till kursen Kommersiell avtals- och marknadsrätt vid juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 23 augusti och funktionen kommer att vara öppen till och med den 31 augusti.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. 

    På webbplatsen www.student.umu.se/registrering finns en manual som beskriver hur registreringen går till.

    Kursen startar måndag den 30 augusti 2021 kl. 09.15 via Zoom (se länk nedan).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 30 augusti 2021

    Tid: 09.15

    Plats: Zoom

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till KAM 15 hp, ht 2021!

    Kursstart: Måndag den 30 augusti 2021 kl. 09.15-10.00 i Zoom via länken: https://umu.zoom.us/j/2636825494

    Innehåll: Kursen utgör en fördjupning i immaterialrättens och konkurrensrättens kommersiella betydelse. Tonvikten ligger på immaterialrätt och särskilt då dess anknytning till licensavtal, men även centrala delar av konkurrensrätten berörs. Kursen behandlar inte bara regelverken som sådana, utan sätter företagens strategival i fokus. Hur kan man använda dessa regler i praktiken och vilken nytta kan de tillföra företagen?

    Undervisningen: Den utgörs huvudsakligen av seminarier (obligatoriska) och föreläsningar. Förhandlingsspel och case genomförs också. Förberedelserna av seminarierna sker i basgrupper. Kursen har en hel del praktisk anknytning, som syftar till att ge goda kunskaper både i juridisk metod och i de regelverk som behandlas under kursen. För att öka det praktiska perspektivet medverkar också externa lärare som är yrkesverksamma på området.

    På grund av smittläget anpassar vi undervisningen, så att den kan genomföras så säkert som möjligt. Undervisningen kommer därför i sin helhet, och om inget annat meddelas, att hållas i digitalt i Zoom. Föreläsningarna hålls antingen live i Zoom, eller så är de förinspelade. Om läget förbättras kan det tänkas att de obligatoriska seminarierna och spelen hålls i sal på campus, men då med anpassat antal platser och lämpligt stora lokaler. Om förutsättningarna eller undervisningsformerna skulle ändras får ni meddelande om detta via lärplattformen Canvas, i TimeEdit-schemat eller på annat sätt.

    Examination: Kursen examineras i två delmoment, dels genom en individuell muntlig examination i slutet av oktober (kan ge max 9 p), dels genom en individuell skriftlig uppsats (PM) om ca 10-15 sidor med inlämning vid kursens slut i början av november (kan ge max 21 p). Poängen från den muntliga och skriftliga examinationen (totalt max 30 p) läggs samman och utgör tillsammans grund för betyget på hela kursen. Närmare information om examinationen ges vid kursstart och skriftligt i Canvas.

    Schema: Schema och kursplan finns i TimeEdit. I kursplanen finns närmare information om kursens upplägg, examination m.m.

    Allmän och löpande information läggs ut som anslag i Canvas under kursens gång. Tillgång till kurssidan i Canvas finns för registrerade studenter senast från kursstart.

    Kontakter:

    Kursansvarig lärare: Maria Eklund, maria.eklund@umu.se, 090-786 7113.

    Kursadministratör: Linda Andersson, linda.k.andersson@umu.se, 090-786 6859

     

    Välkomna att höra av er om ni har några funderingar! /Maria Eklund

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)