Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Konstnärlig Grund i Design

Välkommen till kurspaketet Konstnärlig Grund i Design! Kurspaketet består av två kurser: Grunder i formgivning, 30 hp som ges vårterminen 2023 samt Formgivning och visuell kommunikation 30 hp som ges hösttermin 2023

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 19 december 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på den första kursen i kurspaketet 5ID240 Grunder i formgivning . Du loggar in själv och registrerar dig via Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 10 januari till och med måndag 17 januari. OBS! Om du inte har registrerat dig senast den 17 januari förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Maila i så fall adrian.lowander@umu.se

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Längre ner på den här sidan hittar du information om hur du aktiverar.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 16 januari

    Tid: 09.00

    Observera att vi håller på att arbeta med schemat så det kommer vara preliminärt fram till 1 månad före kursstart.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kurspaketets upplägg

    Det här kurspaketet löper över hela studieåret 2023, och består av två delkurser: Grunder i formgivning, 30 hp och Formgivning och visuell kommunikation 30 hp. Målet med kurspaketet är att ge dig en första orientering i designämnets konstnärliga, kreativa och praktiska sidor.

    Under kurspaketets gång arbetar du med form, både praktiskt och teoretiskt, med början i tvådimensionell form och senare med tredimensionell form. Kurspaketet hjälper dig utveckla tekniker och metoder inom visualisering, och ger dig möjligheter att samla arbetsprover för att söka vidare till andra konstnärliga utbildningar.

    Studiekultur och studentstudio
    Ni arbetar tillsammans i en social kreativ process, där ni bygger kunskap genom att diskutera, inspirera, argumentera med varandra och handledare/lärare. Ni förväntas därför att arbeta på plats tillsammans som studentgrupp i studiomiljön för bästa lärande.
    Ni som heltidsstudenter vid Designhögskolan har alla sin individuella studieplats i er studio. Ni förses med ett höj- och sänkbart skrivbord, kontorsstol, förvaring och skrivbordslampa i en öppen kontorsstudio. Studion tillhandahåller även undervisnings- och inlärningsytor.
     
    Datorer & programvaror
    Ni förväntas använda egna datorer i er studio för att genomföra era studier. Designhögskolan tillhandahåller de programvaror som ni behöver och i vissa fall där mer krävande programvaror används så brukas speciella datorlabb. Programvaror som ni ska använda på era egna datorer kan vara office 365, Adobe programvaror för 2d visualisering samt Rhino 3D för 3d modellering.

    Fäll ihop
  • Lärplattformen Canvas

    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id. Du ansvarar för att den mailadress du lägger in på Canvas är den som du läser.
    För att kunna se kursen i Canvas måste du först ha registrerat dig på kursen.

    Vi använder Zoom som arbetsverktyg. Se till att du kan komma in på Zoom före Genväg till lärplattforman finns på studentwebben.

    Fäll ihop
  • Praktisk information

    Kontakt med skolan
    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Oscar Björk. Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Adrian Löwander.

    Närvaro
    Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så är det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    Undervisning och förutsättningar för undervisning kan komma att ändras, ibland med kort varsel. Det kan även vara så att undervisande och administrativ personal blir sjuk vilket medför att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändras i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via Canvas, e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla Canvas dagligen för att alltid ha aktuell information och läsa meddelanden på Mail.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)