"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Konstnärlig Grund i Design

Välkommen till kurspaketet Konstnärlig Grund i Design! Kurspaketet består av två kurser: Grunder i formgivning, 30 hp som ges vårterminen 2023 samt Formgivning och visuell kommunikation 30 hp som ges hösttermin 2023

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på den första kursen i kurspaketet 5ID240 Grunder i formgivning . Du loggar in själv och registrerar dig via Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med tisdag 10 januari till och med måndag 16 januari. OBS! Om du inte har registrerat dig senast den 16 januari förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Maila i så fall adrian.lowander@umu.se

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Längre ner på den här sidan hittar du information om hur du aktiverar.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 16 januari

    Tid: 09.00

    Observera att vi håller på att arbeta med schemat så det kommer vara preliminärt fram till 1 månad före kursstart.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kurspaketets upplägg

    Det här kurspaketet löper över hela studieåret 2023, och består av två delkurser: Grunder i formgivning, 30 hp och Formgivning och visuell kommunikation 30 hp. Målet med kurspaketet är att ge dig en första orientering i designämnets konstnärliga, kreativa och praktiska sidor.

    Under kurspaketets gång arbetar du med form, både praktiskt och teoretiskt, med början i tvådimensionell form och senare med tredimensionell form. Kurspaketet hjälper dig utveckla tekniker och metoder inom visualisering, och ger dig möjligheter att samla arbetsprover för att söka vidare till andra konstnärliga utbildningar.

    Studiekultur och studentstudio
    Ni arbetar tillsammans i en social kreativ process, där ni bygger kunskap genom att diskutera, inspirera, argumentera med varandra och handledare/lärare. Ni förväntas därför att arbeta på plats tillsammans som studentgrupp i studiomiljön för bästa lärande.
    Ni som heltidsstudenter vid Designhögskolan har alla sin individuella studieplats i er studio. Ni förses med ett höj- och sänkbart skrivbord, kontorsstol, förvaring och skrivbordslampa i en öppen kontorsstudio. Studion tillhandahåller även undervisnings- och inlärningsytor.
     
    Datorer & programvaror
    Ni förväntas använda egna datorer i er studio för att genomföra era studier. Designhögskolan tillhandahåller de programvaror som ni behöver och i vissa fall där mer krävande programvaror används så brukas speciella datorlabb. Programvaror som ni ska använda på era egna datorer kan vara office 365, Adobe programvaror för 2d visualisering samt Rhino 3D för 3d modellering.

    Fäll ihop
  • Lärplattformen Canvas

    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id. Du ansvarar för att den mailadress du lägger in på Canvas är den som du läser.
    För att kunna se kursen i Canvas måste du först ha registrerat dig på kursen.

    Vi använder Zoom som arbetsverktyg. Se till att du kan komma in på Zoom före Genväg till lärplattforman finns på studentwebben.

    Fäll ihop
  • Praktisk information

    Kontakt med skolan
    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Oscar Björk. Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så är det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    Undervisning och förutsättningar för undervisning kan komma att ändras, ibland med kort varsel. Det kan även vara så att undervisande och administrativ personal blir sjuk vilket medför att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändras i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via Canvas, e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla Canvas dagligen för att alltid ha aktuell information och läsa meddelanden på Mail.

    Fika/Lunch
    Vi har inte längre någon restaurang på Konstnärligt Campus. Det finns ett studentkök på skolan där det finns mikrovågsugnar så att du kan värma medhavd mat. Det finns inga bestick/glas så det behöver du ta med dig.

    Det finns kaffeautomater på skolan, för att kunna använda dem så behöver du ha med egen mugg. Betalning sker genom betalkort.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)