Välkommen! Du är antagen till kursen Kriser och krishantering som empiriskt fenomen vid Statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet. Här finner du viktig information om kursstart och registrering. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så kan du kontakta oss via kontaktformuläret nederst på sidan. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid här i Umeå!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på programmet. Det gör du genom att registrera dig på den första kursen via studentwebben. Registrering sker mellan 21 augusti och 28 augusti.
Observera att om du inte har registrerat dig senast den 28 augusti förlorar du din plats på programmet.
För att kunna registrera dig måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id).
Kursen ger en introduktion till olika typer av kriser och aktörer som arbetar med krishantering samt en förståelse för krishantering som en organisatorisk process. Vi går igenom samhällets förmåga och förutsättningar att förebygga, hantera och återhämta sig från olika olyckor, kriser och katastrofer både i Sverige och internationellt. En central diskussion är betydelsen av samverkan, både dess möjligheter och utmaningar. Kursen ger också en överblick över hur området samhällsskydd och beredskap har förändrats över tid och vi analyserar såväl historiska som nutida kriser.
För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver, som till exempel schema, instruktioner för seminarier, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen som du lämnar in dina uppgifter.
För att logga in på Canvas måste du ha ett aktiverat användarkonto (CAS-konto).
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.