"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Läkemedelsbehandling hos äldre

Välkommen till kursen! I det här välkomstbrevet hittar du viktig information till dig som är antagen till  vår valbara kurs Läkemedelsbehandling hos äldre. Läs igenom informationen noga så får du svar på många frågor. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Kursansvarig är Helena Norberg. Studieadministratör är Nadia Ferry Yassin. Välkommen!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Vi använder oss av webbregistrering på kursen. Webbregistreringen är öppen en vecka före kursstart och stänger 1 vecka efter kursstart. Det är viktigt att du registrerar dig på kursen inom utsatt tid, annars kommer du att förlora din möjlighet att delta på kursen. Mer information om hur registreringen går till hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/

    Får du problem med registreringen ska du kontakta studieadministratör Nadia Ferry Yassin på nadia.ferry@umu.se . Ange alltid namn, personnummer och kurs i meddelandet om du skickar e-post.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2020-12-03

    Tid: Se välkomstbrev

    Plats: Cambro

    Se schema i välkomstbrevet.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Information från kursansvarig

    Jag vill med detta brev hälsa dig varmt välkommen till kursen Läkemedelsbehandling hos äldre 7,5hp vid Umeå universitet samt passa på att skicka med en del viktig information. Jag som skriver det här brevet heter Helena Norberg och är kursansvarig.

    Du som är antagen med villkor har fram till kursstart på dig att visa att du är behörig att läsa kursen.

    Om du har kommit på andra tankar och inte längre vill läsa denna kurs, hör då av dig till mig snarast så kan vi erbjuda din plats till en annan student (maila helena.norberg@umu.se, 090-786 68 21 ).

     

    Kursstart

    Den här kursen ges på distans och har inga fysisk träffar i Umeå. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand. Du har naturligtvis stöd från lärare och hittar kursmaterialet på lärplattformen Cambro (www.cambro.umu.se).

    Kursen startar den 3 december 2020. De första veckorna ägnas åt teori, rollspel med en kommunikationsuppgift, samt ett grupparbete där ni ska lösa patientfall.

    Jag bifogar ett schema för kursen med detta brev. Patientfallsarbetet kommer att redovisas skriftligt och muntligt i grupp i slutet av kursen via Zoom, vilket är det program som vi använder för att ha distansmöten med headset och webbkamera.

    Ytterligare information om tekniska krav och Zoom bifogas.

    Under den här kursen använder vi som tidigare nämnts lärplattformen Cambro. Via lärplattformen hittar du viktig information om kursen, exempelvis schema, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Där finns också allt kursmaterial i form av videoföreläsningar, övningsuppgifter, länkar, artiklar med mera. Cambro används även för informationsutbyte under kursen, till exempel möjligheten att ställa frågor till kursansvarig. För att komma in på lärplattformen loggar du in med ditt UmU-id (för mer information om det se nedan). Kurssidan i Cambro blir tillgänglig i samband med kursstart.

     

    Fäll ihop
  • Obligatoriska moment, hemtentamen och kurslitteratur

    Obligatoriska moment
    Obligatoriska moment under kursen är rollspel (30 min per student), gruppövning med muntlig redovisning, samt ett flervalstest i centrala begrepp och  läkemedelskunskap.

    Obligatoriska moment:

    • Rollspel i Zoom med kommunikationsuppgift. Tidpunkt: 9-15 dec (separat schema i Cambro, 30 min per student)
    • Gruppövning: Patientfall med stöd av GoogleDocs. Tidpunkt: Start av grupparbete 9 december. Skriftlig sammanställning inlämnad 2021-01-07 kl.12. Muntlig redovisning av gruppövning (i Zoom) 2021-01-11
    • Centrala begrepp och läkemedelskunskap  (Quiz med flervalsfrågor via Cambro). Tidpunkt: 2021-01-13

    Hemtentamen
    Tentamen på kursen kommer att hållas 2021-01-15 i form av en hemtentamen via Cambro. Den kommer att kunna laddas ner kl 8.00 och ska inlämnas som Word-fil senast kl 16.00 samma dag.

    Ingen anmälan krävs för att genomföra hemtentamen och endast hemtentamen inlämnade innan kl 16.00 kommer att bedömas. Omtentamen kommer att erbjudas vid två tillfällen under vårterminen 2021.

    Kurslitteratur
    Kursbok är: Kragh, A (red.). Äldres läkemedelsbehandling – orsaker och risker vid multimedicinering, 2013. Även valda kapitel ur Läkemedelsboken, vetenskapliga artiklar, länkar och annat material som finns tillgängligt via Cambro ingår som kurslitteratur.

    Fäll ihop
  • System och IT-tjänster för studenter

    Som student vid Umeå universitet får du tillgång till ett antal system och IT-tjänster. Ett system är studentwebben där du bland annat hittar din studentmail och får tillgång till registreringar och resultat för dina kurser. För att få tillgång till tjänsterna som ny student ska du aktivera ditt användarkonto (UmU-id).

    Du bör ha fått uppgifter om tillfällig identitet från Umeå universitet, antingen i ett brev till din folkbokföringsadress eller på annat sätt. Den kan du använda för att
    aktivera ditt användarkonto. En annan möjlighet är att aktivera kontot genom ditt konto hos antagning.se. Båda sätten att aktivera ditt användarkonto når du via länken www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id.

    OBS! Det är viktigt att du har aktiverat ditt konto innan kursstart.

    Du som har läst vid Umeå universitet tidigare har redan ett användarkonto och behöver inte aktivera det igen (och får inte heller någon tillfällig identitet skickad till dig), utan kan nå våra system via www.student.umu.se. Har du glömt eller vill byta ditt lösenord hittar du information om hur du gör det via länken ”Glömt lösenordet eller användarnamn?”. Om du får problem med inloggning eller stöter på andra tekniska fel, skicka ett meddelande (ärende) till  www.servicedesk.its.umu.se.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)