Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Läkemedelsbehandling hos äldre

Välkommen till kursen! I det här välkomstbrevet hittar du viktig information till dig som är antagen till  vår valbara kurs Läkemedelsbehandling hos äldre. Läs igenom informationen noga så får du svar på många frågor. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Kursansvarig är Helena Norberg. Studieadministratör är Nadia Ferry Yassin. Välkommen!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Vi använder oss av webbregistrering på kursen. Webbregistreringen är öppen en vecka före kursstart och stänger 1 vecka efter kursstart. Det är viktigt att du registrerar dig på kursen inom utsatt tid, annars kommer du att förlora din möjlighet att delta på kursen. Mer information om hur registreringen går till hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/

    Får du problem med registreringen ska du kontakta studieadministratör Nadia Ferry Yassin på nadia.ferry@umu.se . Ange alltid namn, personnummer och kurs i meddelandet om du skickar e-post.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2020-12-03

    Tid: Se välkomstbrev

    Plats: Cambro

    Se schema i välkomstbrevet.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Information från kursansvarig

    Jag vill med detta brev hälsa dig varmt välkommen till kursen Läkemedelsbehandling hos äldre 7,5hp vid Umeå universitet samt passa på att skicka med en del viktig information. Jag som skriver det här brevet heter Helena Norberg och är kursansvarig.

    Du som är antagen med villkor har fram till kursstart på dig att visa att du är behörig att läsa kursen.

    Om du har kommit på andra tankar och inte längre vill läsa denna kurs, hör då av dig till mig snarast så kan vi erbjuda din plats till en annan student (maila helena.norberg@umu.se, 090-786 68 21 ).

     

    Kursstart

    Den här kursen ges på distans och har inga fysisk träffar i Umeå. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand. Du har naturligtvis stöd från lärare och hittar kursmaterialet på lärplattformen Cambro (www.cambro.umu.se).

    Kursen startar den 3 december 2020. De första veckorna ägnas åt teori, rollspel med en kommunikationsuppgift, samt ett grupparbete där ni ska lösa patientfall.

    Jag bifogar ett schema för kursen med detta brev. Patientfallsarbetet kommer att redovisas skriftligt och muntligt i grupp i slutet av kursen via Zoom, vilket är det program som vi använder för att ha distansmöten med headset och webbkamera.

    Ytterligare information om tekniska krav och Zoom bifogas.

    Under den här kursen använder vi som tidigare nämnts lärplattformen Cambro. Via lärplattformen hittar du viktig information om kursen, exempelvis schema, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Där finns också allt kursmaterial i form av videoföreläsningar, övningsuppgifter, länkar, artiklar med mera. Cambro används även för informationsutbyte under kursen, till exempel möjligheten att ställa frågor till kursansvarig. För att komma in på lärplattformen loggar du in med ditt UmU-id (för mer information om det se nedan). Kurssidan i Cambro blir tillgänglig i samband med kursstart.

     

    Fäll ihop
  • Obligatoriska moment, hemtentamen och kurslitteratur

    Obligatoriska moment
    Obligatoriska moment under kursen är rollspel (30 min per student), gruppövning med muntlig redovisning, samt ett flervalstest i centrala begrepp och  läkemedelskunskap.

    Obligatoriska moment:

    • Rollspel i Zoom med kommunikationsuppgift. Tidpunkt: 9-15 dec (separat schema i Cambro, 30 min per student)
    • Gruppövning: Patientfall med stöd av GoogleDocs. Tidpunkt: Start av grupparbete 9 december. Skriftlig sammanställning inlämnad 2021-01-07 kl.12. Muntlig redovisning av gruppövning (i Zoom) 2021-01-11
    • Centrala begrepp och läkemedelskunskap  (Quiz med flervalsfrågor via Cambro). Tidpunkt: 2021-01-13

    Hemtentamen
    Tentamen på kursen kommer att hållas 2021-01-15 i form av en hemtentamen via Cambro. Den kommer att kunna laddas ner kl 8.00 och ska inlämnas som Word-fil senast kl 16.00 samma dag.

    Ingen anmälan krävs för att genomföra hemtentamen och endast hemtentamen inlämnade innan kl 16.00 kommer att bedömas. Omtentamen kommer att erbjudas vid två tillfällen under vårterminen 2021.

    Kurslitteratur
    Kursbok är: Kragh, A (red.). Äldres läkemedelsbehandling – orsaker och risker vid multimedicinering, 2013. Även valda kapitel ur Läkemedelsboken, vetenskapliga artiklar, länkar och annat material som finns tillgängligt via Cambro ingår som kurslitteratur.

    Fäll ihop
  • System och IT-tjänster för studenter

    Som student vid Umeå universitet får du tillgång till ett antal system och IT-tjänster. Ett system är studentwebben där du bland annat hittar din studentmail och får tillgång till registreringar och resultat för dina kurser. För att få tillgång till tjänsterna som ny student ska du aktivera ditt användarkonto (UmU-id).

    Du bör ha fått uppgifter om tillfällig identitet från Umeå universitet, antingen i ett brev till din folkbokföringsadress eller på annat sätt. Den kan du använda för att
    aktivera ditt användarkonto. En annan möjlighet är att aktivera kontot genom ditt konto hos antagning.se. Båda sätten att aktivera ditt användarkonto når du via länken www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id.

    OBS! Det är viktigt att du har aktiverat ditt konto innan kursstart.

    Du som har läst vid Umeå universitet tidigare har redan ett användarkonto och behöver inte aktivera det igen (och får inte heller någon tillfällig identitet skickad till dig), utan kan nå våra system via www.student.umu.se. Har du glömt eller vill byta ditt lösenord hittar du information om hur du gör det via länken ”Glömt lösenordet eller användarnamn?”. Om du får problem med inloggning eller stöter på andra tekniska fel, skicka ett meddelande (ärende) till  www.servicedesk.its.umu.se.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)