"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Pedagogik A

Välkommen till Pedagogiska institutionen! Du är antagen till kursen Pedagogik A, 30 hp, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Webbregistrering

    Du behöver registrera dig själv på kursen via studentwebben. Du registrerar dig på din egen studentsida. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på kursen. 

    För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.

    Webbregistreringen är öppen 22 Augusti - 30 Augusti. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    Kursplattform

    http://studera.pedag.umu.se/

    Du behöver checka in på  kurssidan för att komma åt kursinnehållet. 

    Info om hur du kommer igång med dina studier hittar du här: Kom igång med studierna

    OBS! Har du tidigare haft en registrering på samma kurskod behöver du kontakta vår administratör för att få hjälp med din registrering (se kontaktinformation längre ned i detta välkomstbrev). 

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    29 aug 2022

    Tid: Se kursstartsinfo nedan

    Plats: Se kurstartsinfo nedan

    Måndagen den 29 aug så öppnar kurssidan på kursplattformen och du kommer åt det material du ska använda på inledande modul, Introduktion till Pedagogik, 7,5 hp. Ansvarig lärare kommer skriva och hälsa välkommen i informationsforumet, men du förväntas INTE vara uppkopplade en viss tid den 29 aug för något intropass. Istället kan du under dagen logga in på kursplattformen och kursens sida och ta del av det material som finns och t.ex. börja lägga upp hur du vill ta dig an litteraturen, läsa igenom schemat och läsa hur respektive uppgift under modulen kommer vara upplagd. 

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Denna kurs är helt på distans, utan fysiska träffar.

    I kursplanen finns information om kursens innehåll och upplägg samt i litteraturlistan vilka böcker eller artiklar du ska läsa till respektive modul. Tänk på att ordna böckerna i god tid innan varje modul startar.

    Under kursens gång bedriver du studierna både på egen hand och tillsammans med andra där du tar del av kurslitteraturen och utför kursens uppgifter. När under arbetsdagen/-veckan du gör uppgifter är upp till dig så länge du håller dig till sluttiden för inlämning. Vi har delat upp kursen i fyra moduler á 7,5 hp.

    - Introduktion till Pedagogik, 7,5 hp
    - Lärande och undervisning, 7,5 hp
    - Människa och samhälle, 7,5 hp
    - Fostran och socialisation, 7,5 hp

    Kursen bygger mycket på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga. Kommunikationen mellan er studenter och lärarna kommer främst att ske via lärplattformen. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.

    Att vara aktiv i diskussionsforum är något vi redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Lärarna tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen, vilket innebär att de också svarar på frågor. Ställ gärna generella frågor till lärarna i forumet "Frågor till lärarna", så kan fler på kursen ta del av svaren.

    Fäll ihop
  • TIPS! 23 - 26 aug Ny student - Studiestartsföreläsningar 2022

    Ta chansen att ta del av de webbföreläsningar för nya Umu-studenter som ges 23 - 26 aug. Se info och länkar till studentföreläsningarna Ny på univeristetet - studiestartsföreläsningar

    Fäll ihop
  • Kontaktinformation

    Övergripande kursfrågor så som studieplanering, behörighet m.m. kan du ställa till vår studievägledare på: info@pedag.umu.se

    Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan ni ställa till vår administratör på administration@pedag.umu.se.

    Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.

    Under semesterperioden juli/början av augusti så kan du alltid ställa dina frågor till vårt Infocenter

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Se datum och tid för varje föreläsning via länken.

     

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)