TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Praktikkurs i Informatik HT 2022! Du är antagen till kursen, men innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra för att börja på kursen samt hur och när. Du kan även läsa mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På denna kurs blir du registrerad först när din praktikplan är godkänd. Därför är det viktigt att du så snart som möjligt efter den 10 augusti tar kontakt med kursansvarig för att diskutera praktikplatsen. På lärplattformen i Canvas (tillgänglig fr.o.m 10 augusti) finns mer detaljerad information om vad du behöver göra innan kursen börjar.
Lärplattform
Kommunikationen mellan studenter och lärare kommer främst att ske via lärplattformen Canvas. Därför är det nödvändigt att du har tillgång till en dator och internetuppkoppling med god överföringshastighet. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens aktiviteter såsom information om kurslitteratur, uppgifter, inlämning, föreläsningar och diskussionsforum.
För att logga in i Canvas måste du ha aktiverat ditt Umu-id och registrerat dig på kursen. Mer information om Canvas och Umu-id hittar du på Studentwebben. När du registrerat dig på kursen och loggat in i Canvas med ditt Umu-id kommer du att se kursen som en valbar flik i din arbetsmiljö. Lärplattformen Canvas öppnar i samband med kursstart.
Fäll ihopDu måste vara registrerad för att kunna följa kursen och få dina resultat registrerade under kursen.
Detta är en kurs som består av två moduler:
Modul 1: Att etablera praktikplats (1,5 hp)
Denna modul innehåller det förarbetet du behöver göra för att kunna gå kursen. Du ska själv ta kontakt och fixa den praktikplats där du ska vara under kursen. Det ska vara en praktikplats som ska vara kopplad till det kandidatprogram du gått i Informatik. Du ska upprätta en praktikplan som båda praktikplatsen och kursansvarig ska godkänna. Underlag för hur denna praktikplan ska se ut hittar du på lärplattformen Canvas. Här hittar du även ett dokument som riktar sig till praktikplatsen som beskriver vad som förväntas av dem och vad de kan förvänta sig av att ta emot en praktikant.
Modul 2: Utövande och reflekterande i verksamhetsförlagt arbete (13,5 hp)
När sedan praktikplanen är godkänd så är du behörig att gå kursen. I denna modul genomför du själva det verksamhetsförlagda praktikarbetet. Tanken är att du ska bli en aktiv del av arbetsplatsen som du gör din praktik hos. Syftet med kursmodulen är att du ska få möjlighet att omsätta tidigare inhämtade kunskaper och erfarenheter i informatik i tillämpat arbete. Med hjälp av kurslitteraturen och seminarier så kommer du tillsammans med dina kurskamrater också att utveckla förmågan titta på praktikarbetet ur ett teoretiskt perspektiv. Du kommer även att aktivt undersöka villkor, förhållanden, förutsättningar och arbetsformer som påverkar den verksamhet som du gör praktik hos. Våra seminarieträffar under kursen kommer att ske över Zoom.
Om du har frågor om kursens innehåll och upplägg är du välkommen att kontakta kursansvarig lärare:
Karin Fahlquist karin.fahlquist@umu.se
Frågor av administrativ karaktär såsom registrering och intyg kan du ställa till vår studentsupport:
studentsupport.informatik@umu.se
Vi önskar dig varmt välkommen till kursen!
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop