Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Projektledning 1

Välkommen till kursen

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej till din studieplats

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men, är du inte längre intresserad av din studieplats är det viktigt att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd kan du lämna återbud på Studentwebben (logga in med Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Vi använder webbregistrering för den här kursen, vilket innebär att du ska själv registrera dig på kursen i samband med kursstart (Länk till inloggning) för att utföra registreringen
    När du har antagits på kursen och kursen startat kommer du att få tillgång till kursplattformen (se nedan under Om kursen).
    När du lämnat in första uppgifterna: Enkät: Dag eller Kväll och Förväntansdokument, så kommer du under fliken Projektinitiering att hitta Hemtenta A, kan starta med Teoritest Quiz 1 och du är igång med kursen.
    Ni jobbar i Team.
    När jag ser att du är aktiv, kommer du att tilldelas team-kompisar som du ska samarbeta med. Jag samlar information och sammanställer hela arbetsteam om 4-6 studenter för resten av kursen. Hela kursen bygger på att det samarbetet fungerar väl.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    24 Mars (även 25 Mars kl 19.00)

    Tid: 13.00 eller 19.00

    Plats: Zoom

    Vi använder oss av Canvas som lärplattform. Hemsidan finns här: Canvas

    Fäll ihop

Om kursen

  • Om kursens upplägg

    Fokus för kursen ligger på hur man på ett framgångsrikt sätt bedriver projekt ute i företag och organisationer. Kursen behandlar ett projekts styrning och organisation samt dess olika faser, från målformulering, planering, till leverans och projektavslut.

    I kursen samarbetar ni i team om att ta fram dokument och planering.

    Gemensamt team-arbete
    Parallellt med våra tester och inlämningsuppgifter så kommer ni att arbeta bl.a. med projektdokument och möten i projektteam om 4–6 studenter, teamen delas in av kursansvarig.
    I princip så är det 1-2 planerade aktiviteter/vecka tillsammans och antagligen kommer minst alla 20 timmarna/vecka att gå åt för kursen.

    Under projektet får ni tillfälle att omsätta teori i praktik så se till att läsa kurslitteraturen löpande under kursen så att dessa kunskaper kommer till användning under projektet.

    Vår ambition är att leverera en omfattande kurs med bra kvalitet, din roll i kursen och framförallt i projektet är viktig så...
    Välkommen till en kurs som blir så bra som vi tillsammans gör den!

    Stig Byström Kursansvarig

    Fäll ihop
  • Om Canvas

    Länk till Canvas du behöver ditt Umu-ID för att logga in.

    Fäll ihop
  • Viktigt om Email

    När du aktiverar ditt användarkonto (se längre ner i Välkomstbrevet) får du automatiskt tillgång till ett e-postkonto i Office 365 (som får adressen Umu-id@student.umu.se). Du kan sedan välja om det är det kontot som du vill använda för din korrespondens med universitetet. Du får också tillgång till ett e-postkonto i GoogleApps som universitetet erbjuder.

    För att byta primärt e-postkonto går du till Servicedesk, loggar in med din Umu-id och väljer därefter 'Mina sidor/E-postinställningar' i vänstermenyn.
    Till Servicedesk
    För att läsa mer om IT-tjänsterna klicka på länken nedan.
    Klicka på http://www.student.umu.se/cas-och-anvandarkonto/#epost för att öppna resurs

    Mer info finns också på https://manual.its.umu.se/e-post-for-studenter-faq/

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Vi lever fortfarande i en annorlunda tid, som påverkar våra utbildningar på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt och kan hålla avstånd till varandra.

    Om du vill hålla dig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas, håller du koll på Studentwebben! Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Ny på universitetet – studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)