Välkommen till kursen Skolbibliotek i teori och praktik. Innan du kan börja studera måste du göra några saker före själva kursstarten. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student.
För att få åtkomst till kursen på lärplattformen Canvas samt behålla din studieplats så behöver du registrera dig. Registreringen gör du på din egen studentsida. För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.
Webbregistreringen är öppen 9 januari - 19 januari. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.
Canvas
Du får tillgång till kursen i lärplattformen Canvas när du har registrerat dig. Observera att informationen på kurssidan kan komma att uppdateras närmare kursstart.
Kursen ges helt på distans på 25% fart under vårterminen.
Kursplattfomen Canvas Du får tillgång till kursens lärplattform Canvas samma dag som webbregistreringen öppnar (9 januari). Observera att informationen om kursen kan komma att uppdateras närmare kursstart. Vi rekommenderar dig därför att logga in i kursplattformen och ta del av den informationen som finns där.
Kontaktpersoner Studievägledare och kontaktperson för biblioteks- och informationsvetenskap är Helen Andersson. Om du har frågor om kursens upplägg, antagningen till kursen eller någon annan fråga som rör dina studier, är du välkommen att höra av dig.
Kursplan med litteraturlista I kursplattformen Canvas hittar du kursplanen som beskriver kursen och dess förväntade studieresultat. I kursplanen hittar du även den litteratur som du behöver under kursens gång.
Det kan vara en god idé att skaffa litteraturen i god tid innan kursstart eftersom det kan ta tid att få tag i böckerna. Ett bra tips är att vända sig till Campusbokhandeln eller låna kurslitteraturen på Universitetsbiblioteket.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.