TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Specialpedagogik för yrkeslärare. Innan du kan börja studera måste du göra några saker innan själva kursstarten. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopFör att påbörja dina studier behöver du registrera dig själv på kursen via webben. Du registrerar dig på www.umu.se/student. För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.
Webbegistreringen är öppen från 23-08-21 till och med 23-08-29. Det är viktigt att du registrerar dig under perioden, annars riskerar du att förlora din studieplats.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period, måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Alla frågor om registrering kan du maila till administration.pedag@umu.se så hjälper vi dig.
Du får tillgång till kursen i lärplattformen en vecka före kursen startar.
Fäll ihopHej,
Välkommen till Specialpedagogik för yrkeslärare, 15 hp!
Kursinnehåll
I kursens första modul behandlas specialpedagogiska teorier, det specialpedagogiska uppdraget och specialpedagogisk verksamhet i relation till yrkeslärarens uppdrag. Dessutom ingår kollegial samverkan som grund för att utveckla den specialpedagogiska verksamheten i det egna yrkesprogrammet. Här påbörjas även arbetet med datainsamlingsmetoder för kartläggning inför era specialpedagogiska utvecklingsarbeten som en övergång till kursens andra modul vilken består av att i samverkan med skol- eller arbetslivsaktörer identifiera, planera, genomföra och analysera ett behovsbaserat specialpedagogiskt utvecklingsarbete.
Kursen består av följande aktiviteter: a) Kollegial litteraturbearbetning i mindre arbetsgrupper, b) föreläsningar, inspelade och i realtid c) intervjuundersökning om stödinsatser, d) egen arbetsplan utvecklas och datainsamlingsmetoder med enkät behandlas e) eget specialpedagogiskt utvecklingsarbete under grupphandledning.
Kursupplägg
Kursen startar med en veckas egen inläsning (28/8–6/9) inför vår första kursträff som innehåller kursintroduktion kombinerat med första seminariet torsdag den 7 september 15.00-16.45. I seminariet ges du möjlighet att tillsammans med andra studenter bearbeta kursens första litteraturtema. Under kursinformationen får du gärna ställa frågor om kursen. Det går även bra att kontakta kursansvarig lärare direkt, se mejladress längst ner.
Kursen har digitala träffar, såväl obligatoriska undervisningsmoment som frivilliga informations- och frågestunder och all undervisning sker digitalt via Zoom. Länk till kursens Zoom-rum hittar du på Canvas startsida. Canvas är kursens lärplattform där även kursinformation, inspelade föreläsningar och en del av kurslitteraturen (till exempel texterna till första seminariet) samt uppgifter finns tillgängliga. Canvassajten öppnas för dig ca två veckor innan kursstart. Modul 1, som ni läser fram till 14 januari omfattar totalt nio träffar som förlagts på eftermiddagarna, mellan klockan 15.00-16.45, varierande veckodagar. Modul 2, som ni studerar 15 januari-6 juni, omfattar totalt sju träffar. Kursen pågår 2023-08-28 – 2024-06-02.
Varmt välkomna hälsar kursens lärare
Robert Holmgren
Gerd Pettersson
Mari Forsberg (kursansvarig)
mari.forsberg@umu.se
Länk till information och stöd gällande Zoom finner du här: Zoom för studenter - en guide (umu.se)
Fäll ihop
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop