Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

T 2 - Civilrätt

Du är antagen till T 2 - Civilrätt 30 hp inom Juristprogrammet. I det här välkomstbrevet kan du läsa mer om vad du behöver göra innan kursen startar, först och främst tacka ja till din plats. Du kan även läsa lite mer om kursen. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 10 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 18 januari.

    Kursintroduktion sker på måndag 17 januari 2022 kl 12.15-13.00 (Obs! tiden) i H HörsalE (Humanisthuset).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2022-01-17

    Tid: 12.15 - 13.00

    Plats: H HörsalE (Humanisthuset)

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till T2 på juristprogrammet! Nedan finns information om kursen som ni bör ta del av.

    Schema

    Ett mycket preliminärt schema för vt 2022 kommer att finnas tillgängligt i TimeEdit i slutet av november. Undervisningen kommer att bedrivas på Campus (så länge inget annat besked lämnas med anledning av ändrat smittläge).

    PBL

    På T2 tillämpas – liksom på övriga terminer - i huvudsak s.k. problembaserat lärande, PBL. Under den första terminen har ni fått en inblick i hur det är att arbeta med denna pedagogik.

    Seminarierna

    Seminarierna, 23 stycken, är obligatoriska och kan se ut på en rad olika sätt. Exempelvis kan de vara rättsfallsseminarier, rättegångsspel, diskussioner, rådgivning, debatter eller andra muntliga redovisningar. Även längden på dem kan variera, även om två timmar per seminariegrupp är allra vanligast. Ibland förekommer skriftliga komplement till seminarierna, t.ex. uppgifter som ska lämnas in innan seminariet. Det framgår av instruktionerna till varje seminarium hur det ska genomföras. Seminarierna ligger tillgängliga i Canvas senast en vecka innan seminariet.

    Seminarierna ska alltid förberedas i basgrupperna, men varje student ska vara beredd att svara självständigt på frågor under seminariet. Alla förutsätts delta aktivt och vi hjälps tillsammans åt att skapa en intressant, utvecklande och kreativ seminariemiljö. En jurist måste våga och vara van vid att självständigt och ibland offentligt föra fram sin åsikt, och försvara den mot meningsmotståndare om det behövs. Samtidigt måste man kunna arbeta tillsammans med andra i grupp. Seminarieverksamheten syftar till att öva på dessa olika egenskaper. Det är därför också viktigt att varje student har med sig egna anteckningar från förberedelserna till seminariet och inte förlitar sig på andra i basgruppen.

    Seminarierna examineras med godkänt eller underkänt. Den individuella seminarieinsatsen betygsätts inte med graderad betygsskala, men om det skulle visa sig att en student inte är aktiv eller inte har förberett sig kan denna bli underkänd och kan då inte tillgodoräkna sig det seminariet. Läraren meddelar då studenten detta muntligen efter seminariet. En kompletteringsuppgift (s.k. omprov) måste då göras. Närmare info. om omproven ges under kursen.

    Basgrupperna

    Det är viktigt att alla deltar och bidrar i basgruppsarbetet. Det får inte bli så att bara någon eller ett par stycken gör merparten av arbetet. Diskutera gärna igenom med varandra i ett tidigt skede hur ni framöver ska lägga upp ert basgrupparbete på lämpligt sätt.

    Basgrupperna byts efter ungefär halva terminen. Utgångspunkten är att det inte är tillåtet att byta vare sig seminariegrupp eller basgrupp under terminens gång, utöver vad som framgår av schemat. Om det finns ömmande omständigheter kan ett byte i undantagsfall godtas. (Att seminariet t.ex. råkar kollidera med annan inbokad aktivitet eller att man bokat en semesterresa är normalt inget skäl till byte.) Det är kursansvarig lärare, alt. den lärare som håller i det aktuella seminariet, som beslutar om byte ska tillåtas. Studenten måste alltid kontakta läraren om denna fråga i god tid innan seminariet.

    Närvaro – frånvaro

    Som utgångspunkt gäller närvaro vid alla seminarier! Juristprogrammet har av tradition mycket mindre schemabunden undervisning än t.ex. naturvetenskapliga, tekniska och medicinska utbildningar. Vi anser därför att det är viktigt för era kunskaper och för utbildningsmiljön att ni närvarar vid de seminarier som erbjuds. Vid terminens slut sammanställs närvaron under kursen. Om det visar sig att studenten haft frånvaro gör läraren en bedömning av om detta kan godtas. Från rättgångsspel och de två integrationsseminarierna medges inte frånvaro. Närmare information om frånvaropolicyn, integrationsseminarierna m.m. ges vid kursstart.

    Tänk på att komma i god tid till föreläsningar och seminarier. Sena ankomster upplevs störande av både studenter och lärare. Om ankomsten till ett seminarium blir alltför sen (eller om en student lämnar seminariet alltför tidigt) kan det medföra att seminariet inte kan tillgodoräknas och blir då underkänt (omprov krävs). Om ni av någon anledning behöver komma sent eller gå tidigt så meddela seminarielärare detta, helst i förväg

    Lagboken

    Eftersom lagtext och regler är ert arbetsverktyg rekommenderas att ni alltid tar med lagboken till seminarierna. Ni behöver lära er att slå i lagboken snabbt och obehindrat inför tentamen, eftersom ni inte tillgång till lagtext i datorn under tentan.

    Skrivuppgift

    En individuell skrivuppgift (uppsats/PM) på några sidor ska också författas. Poängen från uppsatsen läggs till den skriftliga digitala tentamen som avslutar kursen. Skrivuppgiften ger god träning i skriftlig framställning och tillämpning av den juridiska metoden. Närmare information om skrivuppgiften, poäng, bedömningsgrunder och möjlighet till feedback, lämnas vid kursstart samt i Canvas från kursens början.

    Föreläsningarna

    Föreläsningarna är frivilliga, men rekommenderas varmt eftersom de ger en överblick över olika ämnen och rättsfrågor samt skapar en möjlighet till kontakt med medstudenter och lärare. De flesta föreläsningar är av mer översiktlig karaktär och fungerar som en introduktion till nya rättsområden och är tänkta att underlätta inläsningen av kurslitteraturen. Föreläsningarna blir i sal. I vissa fall kan föreläsningen tillhandahållas även i inspelad form.


    Självstudier

    En viktig del av juridikstudierna är den enskilda inläsningen av kurslitteraturen. Den är främst ett viktigt hjälpmedel för att närmare förstå innehållet i och tillämpningen av rättsreglerna. Läs inte böckerna enbart för att få ”utantillkunskaper”. Centralt på kursen är istället att kunna identifiera rättsliga problem och att kunna tillämpa rättsregler och andra rättskällor på dessa praktiska problem och scenarion. Observera att litteraturen förmodligen inte ger svar på alla dina frågor. Du måste ofta söka lösningar och argument i andra källor än i kurslitteratur, t.ex. i förarbeten och praxis.

    Kursutvärdering och kursutveckling

    Terminen utvärderas på tre sätt:

    1) genom fortlöpande samtal mellan lärarna inbördes och med studenterna;

    2) genom att den terminsansvarige håller regelbunden kontakt under terminen med representanter för studenterna (kursrådet);

    3 genom en anonym, skriftlig utvärdering vid terminens slut. Inför varje terminsstart går vi igenom synpunkterna från kursråd och utvärderingar och försöker så långt det går att tillmötesgå era önskemål om förändringar. Det är därför mycket viktigt att ni besvarar kursutvärderingarna!

    Kontakter

    Kursansvarig lärare: Maria Eklund, 090-786 7113, maria.eklund@umu.se

    Kursadministratör: Vanessa Vincentie, 090-786 5086, vanessa.vincentie@umu.se.

    Övriga lärare framgår av schemat. För mejl och telefon till varje lärare se institutionens hemsida under Personal: www.jus.umu.se/om-institutionen/personal/

    Kursamanuens: Madeleine Stenberg. Kontaktuppgifter kommer senare.

     

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)