"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

T 3 - Civilrätt

Du är antagen till T3 - Civilrätt, på juristprogrammet vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om terminen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen, vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 24 augusti och funktionen kommer att vara öppen till och med den 1 september.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. 

    På webbplatsen www.student.umu.se/registrering finns en manual som beskriver hur registreringen går till.

    Läs mer längre ner om kursintroduktionen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    31 augusti 2020

    Tid: Se din basgrupp

    Plats: S205

    Kom ihåg att vissa ändringar i schemat kan tillkomma.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Hej och välkommen till termin 3 - Civilrätt. 

    Kursen inleds med kursinformation och föreläsning den 31 augusti 2020. Med hänsyn till coronapandemin och de rekommendationer som folkhälsomyndigheten och rektor Hans Adolfsson har ställt upp så kommer vissa förändringar att göras jämfört med tidigare år. Det innebär framför allt fyra saker: 

    1. Seminariegrupperna kommer att vara något mindre än vanligt, och seminarierna äger rum i större salar än vanligt, för att kunna åstadkomma social distansering.

    2. Föreläsningarna hålls aldrig i helgrupp, utan antingen i halvgrupp med läraren i föreläsningssalen (om det fungerar), eller i helgrupp via Zoom. 

    3. Ni behåller samma basgrupp genom hela terminen. Och tvättar händerna extra ofta, stannar hemma om ni är sjuka, och... ja, ni vet.

    4. Om det visar sig finnas behov för det, kommer vi att ge snabbare möjlighet till kompletteringar av missade seminarier i zoom.

    Det kommer att hållas tre kursintroduktioner.

    Seminariegrupperna A och B inbjuds att komma till S 205  kl 8.15.

    Seminariegrupperna C och D inbjuds att komma till S 205  kl 8.50.

    Seminariegrupperna  E och F inbjuds att komma till S 205 kl 9.25.

    Den första föreläsningen i familjerätt kommer att äga rum samma eftermiddag kl 15-17 i Lindellhallen 1 (gamla hörsal A) Om allt går väl är basgrupperna 1-10 välkomna att delta i föreläsningen i salen, och ni andra får delta via webben live, alltså samma tid. Basgruppslistan kommer att läggas ut i augusti, och ni kommer att få tillgång till den på detta ställe några dagar innan kursstart. 

    Under denna termin kommer du att studera fyra civilrättsliga ämnen; familjerätt, fastighetsrätt, sakrätt samt ersättningsrätt, som består av skadeståndsrätt och försäkringsrätt. Ämnena läses parallellt under terminen, men med vissa integrerande inslag, främst under den senare delen. Varje student kommer också att hålla en så kallad 3-minutare och skriva en kortare uppsats, som examineras under de två sista dagarna innan jul, i år blir det den 17 och 18 december. 

    Under kursen kommer du att arbeta i basgrupp. Schemat innebär att det oftast är föreläsningar i början av veckan och seminarier under torsdagar och fredagar. 

    Om du har några frågor rörande kursinnehåll, upplägg och liknande är du välkommen att höra av dig till mig, Viola Boström, antingen per mejl, Viola.Bostrom@umu.se eller per telefon, 090 786 74 13.

    Om du har frågor rörande kursadministration är du välkommen att höra av dig till kursadministratör Vanessa Vincentie, antingen per mejl, vanessa.vincentie@umu.se eller per telefon, 090 786 50 86. 

    Än en gång, varmt välkommen,

    Viola Boström, terminsansvarig

    Vanessa Vincentie, kursadministratör

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)