Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

T 3 - Civilrätt

Du är antagen till T3 - Civilrätt, på juristprogrammet vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om terminen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen, vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 24 augusti och funktionen kommer att vara öppen till och med den 1 september.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. 

    På webbplatsen www.student.umu.se/registrering finns en manual som beskriver hur registreringen går till.

    Läs mer längre ner om kursintroduktionen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    31 augusti 2020

    Tid: Se din basgrupp

    Plats: S205

    Kom ihåg att vissa ändringar i schemat kan tillkomma.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Hej och välkommen till termin 3 - Civilrätt. 

    Kursen inleds med kursinformation och föreläsning den 31 augusti 2020. Med hänsyn till coronapandemin och de rekommendationer som folkhälsomyndigheten och rektor Hans Adolfsson har ställt upp så kommer vissa förändringar att göras jämfört med tidigare år. Det innebär framför allt fyra saker: 

    1. Seminariegrupperna kommer att vara något mindre än vanligt, och seminarierna äger rum i större salar än vanligt, för att kunna åstadkomma social distansering.

    2. Föreläsningarna hålls aldrig i helgrupp, utan antingen i halvgrupp med läraren i föreläsningssalen (om det fungerar), eller i helgrupp via Zoom. 

    3. Ni behåller samma basgrupp genom hela terminen. Och tvättar händerna extra ofta, stannar hemma om ni är sjuka, och... ja, ni vet.

    4. Om det visar sig finnas behov för det, kommer vi att ge snabbare möjlighet till kompletteringar av missade seminarier i zoom.

    Det kommer att hållas tre kursintroduktioner.

    Seminariegrupperna A och B inbjuds att komma till S 205  kl 8.15.

    Seminariegrupperna C och D inbjuds att komma till S 205  kl 8.50.

    Seminariegrupperna  E och F inbjuds att komma till S 205 kl 9.25.

    Den första föreläsningen i familjerätt kommer att äga rum samma eftermiddag kl 15-17 i Lindellhallen 1 (gamla hörsal A) Om allt går väl är basgrupperna 1-10 välkomna att delta i föreläsningen i salen, och ni andra får delta via webben live, alltså samma tid. Basgruppslistan kommer att läggas ut i augusti, och ni kommer att få tillgång till den på detta ställe några dagar innan kursstart. 

    Under denna termin kommer du att studera fyra civilrättsliga ämnen; familjerätt, fastighetsrätt, sakrätt samt ersättningsrätt, som består av skadeståndsrätt och försäkringsrätt. Ämnena läses parallellt under terminen, men med vissa integrerande inslag, främst under den senare delen. Varje student kommer också att hålla en så kallad 3-minutare och skriva en kortare uppsats, som examineras under de två sista dagarna innan jul, i år blir det den 17 och 18 december. 

    Under kursen kommer du att arbeta i basgrupp. Schemat innebär att det oftast är föreläsningar i början av veckan och seminarier under torsdagar och fredagar. 

    Om du har några frågor rörande kursinnehåll, upplägg och liknande är du välkommen att höra av dig till mig, Viola Boström, antingen per mejl, Viola.Bostrom@umu.se eller per telefon, 090 786 74 13.

    Om du har frågor rörande kursadministration är du välkommen att höra av dig till kursadministratör Vanessa Vincentie, antingen per mejl, vanessa.vincentie@umu.se eller per telefon, 090 786 50 86. 

    Än en gång, varmt välkommen,

    Viola Boström, terminsansvarig

    Vanessa Vincentie, kursadministratör

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)