"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

T 3 - Civilrätt

Du är antagen till T3 - Civilrätt, på juristprogrammet vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om terminen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen, vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Ladok innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 21 augusti och funktionen kommer att vara öppen till och med den 29 augusti.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. 

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hen kan registrera dig manuellt. Meddela administratör Linnea Höök.

    Läs mer längre ner om kursintroduktionen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag 29 augusti

    Tid: 9.00

    Plats: Hörsal UB.A.220 - Lindellhallen 2

    Kom ihåg att vissa ändringar i schemat kan tillkomma.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Hej och välkommen till termin 3 - Civilrätt. 

    Vi är glada att få välkomna er till termin 3, som brukar uppfattas som en arbetsam men intressant och lärorik kurs. Vi hoppas att den ska bli det i år också.

    Kursens innehåll

    Under denna termin kommer ni att studera fyra civilrättsliga ämnen; familjerätt, fastighetsrätt, sakrätt samt ersättningsrätt, som består av skadeståndsrätt och försäkringsrätt. Ämnena läses parallellt under terminen, men med vissa integrerande inslag, främst under kursens senare del.

    Varje student kommer att hålla en muntlig presentation, den så kallade 3-minutaren, och skriva en kortare uppsats, som examineras under de två sista dagarna innan jul.  I år blir det den 18 och 19 december.  

    Under kursen kommer ni att arbeta i basgrupper med att förbereda seminarier och övriga uppgifter. Basgrupperna kommer att bytas under den så kallade skrivarveckan, vecka 44. I övrigt innebär schemat att det oftast är föreläsningar i början av veckan och seminarier under torsdagar och fredagar. 

    Kursstart

    Kursen inleds med kursinformation och föreläsning i familjerätt tisdagen den 29 augusti 2023. Senare under den veckan kommer ni att göra studiebesök på ett antal olika arbetsplatser, som redovisas i tvärgrupper under fredagen.

    Kurshemsidan, som ligger på Canvas, kommer att finnas tillgänglig någon vecka innan kursstart.

    Kontakt

    Om du har några frågor rörande kursinnehåll, upplägg och liknande är du välkommen att höra av dig till mig, Viola Boström, antingen per mejl, Viola.Bostrom@umu.se eller per telefon, 090 786 74 13.

    Om du har frågor rörande kursadministration är du välkommen att höra av dig till kursadministratör Linnea Höök, antingen per mejl, Linnea.Hook@umu.se eller per telefon, 090 786 89 62. 

    Än en gång, varmt välkommen,

    Viola Boström, terminsansvarig

    Linnea Höök, kursadministratör

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Se datum och tid för varje föreläsning via länken

     

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)