Välkommen till termin 4 ”Förvaltningsrätt, miljörätt och beskattningsrätt”, vårterminen 2022! I det här välkomstbrevet kan du läsa mer om vad du behöver göra innan kursen startar, först och främst tacka ja till din plats. Du kan även läsa lite mer om kursen. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i januari!
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 18 december 2023.
Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Terminen startar med en introduktion måndagen den 15 januari kl. 9-10 i HUM.D.210.
På den här kursen ska du själv registrera dig på StudentLadok innan kursstart.Webbregistreringen öppnar den 8 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 16 januari.
Välkommen till termin 4 ”Förvaltningsrätt, miljörätt och beskattningsrätt”!
Terminen startar med en introduktion måndagen den 15 januari kl. 9-10.
Terminen består av tre delar. Den första delen inleds med allmän förvaltningsrätt och därefter följer vissa utvalda delar av den speciella förvaltningsrätten. Den andra delen utgörs av skatterätt och under den tredje och sista delen behandlas området miljörätt. Undervisningen på terminen består av föreläsningar, seminarier och övningar. Samtliga seminarier under terminen är obligatoriska. Du kommer också författa ett individuellt PM under terminen inom ett rättsområde, som du kommer att bli tilldelad. Mer information om kursens innehåll, struktur, examinerande moment lämnas vid kursstart.
Seminarierna, den individuella skriftliga uppgiften, likväl som den skriftliga tentamen som avslutar kursen är examinerande.
Schemat finner ni via den öppna kurshemsidan. Kurshemsidan i Canvas blir tillgänglig vid kursstart.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.