"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Idrottsvetenskapliga programmet med inriktning mot strategiskt ledarskap och utveckling

Välkommen till programmet! Vi är peppade över att du är här och ser fram emot en grym start tillsammans. Här hittar du allt du behöver veta inför programstarten – läs igenom det noga så du är redo! Har du frågor? Ingen stress, vi besvarar dina frågor. Skicka ett meddelande via kontaktformuläret längst ner så får du hjälp. Vi ses snart!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    När du har blivit antagen eller vill stå kvar som reserv till en utbildning behöver du inte svara på andra antagningsbeskedet för att behålla din plats. Vill du inte ha kvar din plats kan låta en reserv få din plats genom att lämna återbud på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt UMU-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på programmet

    För att behålla din plats på programmet måste du registrera dig på programmets första kurs: Idrottspedagogiska perspektiv på utmaningar inom idrottens område (7,5 hp). Det gör du mellan 25 augusti och 2 september 2025. Kursen startar den 2 september 2025, så se till att registrera dig i tid!

    Om du stöter på problem med registreringen men vill behålla din plats, behöver du meddela oss det innan sista registreringsdagen via kontaktformuläret längst ner. Vid akut sjukdom eller andra oväntade hinder är det viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt. Även om du registrerar dig i tid är det obligatorisk närvaro på uppropet som gäller (inte dig som fått din frånvaro godkänd av oss).

    Du registrerar dig via Ladok för studenter som du når via Studentwebben. För att kunna logga in behöver du ett aktivt Umu-id och MFA. Följ instruktionerna i punkt 2 ovan för att aktivera det. 

  • 4. Börja programmet

    Schemat kan komma att ändras, fram till och med 4 veckor innan kursstart. Om en ändring görs, markeras den nya informationen med en röd prick i vänster marginal.

Om programmet

  • Introduktionsveckor

    Vi välkomnar dig till Umu och IVP genom en introduktion som består av tre steg:

    Steg 1: Den digitala studiestartsiformationen "Ny vid Umeå universitet" som du hittar längst ner i denna sida. Innehållet vänder sig till samtliga nya studenter vid Umeå universitet. Vi uppmuntrar alla att ta del av det, då informationen som presenteras där, INTE i någon större utsträckning behandlas i steg 2 och 3. Förutom detta du bör ta del informationen: Välkommen till Umeå universitet. 

    Steg 2: Programintroduktion för IVP startar måndag 1 september. Introduktionen sker på univeristetet i Beteendevetarhuset och sal BET.F.101, kl. 8:30. Förutom upprop, så får ni träffa programsamordnaren Jenny Svender och studie- och programvägledare Camilla Jonsson, som berättar om universitetet, programmet och vad ni kan förvänta er de kommande tre åren. Ni får också träffa representanter från Idrottshögskolan, IVP:s studentförening, studentgeneraler och faddrar. Det är viktigt att närvara dessa dagar för att inte missa viktig information! 

    Steg 3: Tisdag 2 september kl. 12:30 startar programmets första kurs "Idrottspedagogiska perspektiv på utmaningar inom idrottens område 7,5 hp", med kursintroduktion.

    Kursplan och litteraturlisa

    Kom ihåg att registrera dig i tid enligt instruktioner ovan, för att komma åt all information på kursplattformen.

    Parallellt med dessa tre steg, kommer äldre studenter på IVP att ordna mottagningsveckor med roliga aktiviteter och sittning (studentfest med middag). Program för mottagningsveckorna kommer att skickas ut separat. Du kommer också att bli inbjuden till IV-föreningens sociala medier som vänder sig till IVP-studenter.

  • Vilken information kan du förvänta dig under sommaren?

    För dig som antags i Urval 1:

    Efter antagningsbeskeden skickats ut den 10 juli får du, utöver denna digitala välkomstinformation, även ett brev via post inom kort, med viktig information inför hösten. Glöm inte att tacka ja till din plats i tid!

    Studenterna Julia, Tova och Ella från programmet jobbar som "Sommarringare" första veckan efter antagningsbeskedet. De kommer att kontakta alla antagna efter Urval 1 med erbjudande om att ställa frågor. De SMS:ar innan de ringer. Mer detaljer finns i brevet.

    För dig som antags i Urval 2:

    Om du blivit antagen i Urval 2 den 24 juli får du, utöver  denna digitala välkomstinformation, ytterligare information via epost efter 13 augusti. Du behöver inte tacka ja till din plats, men om du inte kommer att börja, måste du meddela oss så snart som möjligt. OBS: Avanmälan sker via via antagning.se.

    För dig som reservantags efter 24 juli:

    Om du blir antagen som reserv efter Urval 2 och fram till programstart får du information via epost från programvägledaren efter 13 augusti.

    Under tiden tar du del av den här digitala välkomstinformationen. Blir du antagen efter kursstart, klickar du på länken och läser om hur du kan förbereda dig och komma igång så snart som möjligt.

    Har du frågor? Programvägledaren Camilla Jonsson svarar på frågor efter 13 augusti. Använd kontaktformuläret nedan.

    Universitetets Infocenter är öppet hela sommaren och kan besvara de vanligaste frågorna via epost och telefon.


    Vi ser framemot att träffa dig i höst!

  • Om studiemedel, uppskjuten studiestart och elitidrottsavtal

    Studiemedel
    Vill du ansöka om studiemedel ange följande terminstider:

    Hösttermin 2025: 1 september 2025 - 18 januari 2026
    Vårtermin 2026: 19 januari 2026 - 7 juni 2026

    Vi rekommenderar att du ansöker om studiemedel för hela läsåret, dvs. för två terminer i taget, för att minska risken för försenade utbetalningar vid terminsskiftet. För mer information besök CSN.

    Starta en annan termin
    Om du blivit antagen till att starta till hösten, men inte kan pga exempelvis värnplikttjänstgörning, vård av barn etc. kan du ansöka om anstånd till uppskjuten studiestart. Mer information hittar du via länken.

    Ansökan om anstånd med studiestart

    Elitidrott och studier
    Är du idrottare på hög nivå kan det under delar av året krävas anpassningar för att kombinera studierna med din elitidrottssatsning. Umeå universitet är ett av Sveriges Riksidrottsuniversitet och kan därför erbjuda Elitidrottsavtal. Läs mer vad det handlar om, och om det kan gälla dig på Idrottshögskolans hemsida.

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för mer information om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)