Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot operationssjukvård

Varmt välkommen till utbildning vid Umeå universitet, institutionen för omvårdnad! Vi önskar dig en givande studietid!

Så här börjar du

  • 1. Viktigt om antagningsbeskedet

    Det görs bara ett urval. Därför behöver du inte tacka ja till platsen. Om du av någon anledning inte längre är intresserad av din studieplats är det viktigt att du snarast lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast via Mina sidor på Antagning.se

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    Kursregistrering sker efter kursstart och sköts av personal på institutionen (självregistrering tillämpas inte för denna utbildning).

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    Upprop sker digitalt mellan 3/1 och 17/1 kl 8.00

    Tid: Senast 17 januari 2022 kl 8.00

    Plats: Lärplattformen Canvas

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Obligatorisk anmälan om deltagande i programmet via lärplattformen Canvas i samband med kursstart/upprop gäller. Den som inte aktivt gör en deltagaranmälan inom angiven tid förlorar sin utbildningsplats om inte särskilda skäl meddelats. Reserv kallas omedelbart.

    Logga in på lärplattformen Canvas på följande sätt:

    • Länk till kursplattformen: https://canvas.umu.se
    • Klicka på knappen Logga in med ditt Umu-id
    • Du omdirigeras nu till en central inloggning för Umeå universitet adfs.umu.se Här anger du ditt Umu-id och ditt lösenord (se information om Umu-id under "Aktivera Umu-id (användarkonto)" längre ned på sidan)
    • Du kommer nu till en kursöversikt där alla kurser som du är antagen till presenteras med varsitt kurskort
    • Klicka på kurskortet för aktuell kurs
    • Via frågetecknet och Hjälp längst ner till vänster i det blå fältet hittar du mer info om hur Canvas fungerar https://www.canvas.umu.se/courses/37

    Om du antagits till utbildningsplatsen men inte längre har för avsikt att studera ska du snarast registrera återbud på www.antagning.se/mina sidor. Meddelande om ditt återbud är viktigt och möjliggör att vi kan kalla reserv och någon annan person kan antas till utbildningsplatsen.

    Fäll ihop

Om programmet

  • Programmets/kursens upplägg

    Programmet är upplagt som distansstudier med ett antal kursträffar på kursorten. I undervisningen använder vi oss av lärplattformen Canvas. Får du problem vid inloggning på lärplattformen kan du kontakta vår support: support@omvardnad.umu.se. Tänk på att ange vilken utbildning det gäller samt kontaktuppgifter, så hjälper vi dig så fort som möjligt.

    Viktig information angående verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom Region Västerbotten. 
    Region Västerbotten tog den 12 november 2021 beslut om att studenter som är ovaccinerade mot covid-19 inte längre får göra sin verksamhetsförlagda utbildning inom regionens verksamheter. Mer information finns på länk: https://www.umu.se/covid-19/vfu-for-dig-inom-halso--och-sjukvard/ 
    Om du är ovaccinerad kommer du alltså inte att kunna genomföra VFU inom regionens verksamheter, så länge som Region Västerbottens beslut gäller. Umeå universitet har tidigare tagit ett beslut om att följa mottagande verksamheters beslut om krav för deltagande i deras verksamhet (FS 1.1-821-21). På Campus Umeå finns en drop in-mottagning för kostnadsfri vaccination mot covid-19 för dig som behöver detta. 
    Du som av medicinska skäl har avråtts att vaccinera dig behöver ta kontakt med behandlande läkare för intyg. Intyget ska i sin tur lämnas till verksamhetschefen på den klinik där du blivit placerad för att göra auskultation/VFU. Verksamhetschefen tar då ställning till om du kan beviljas undantag från kravet på covid-19 vaccination. 

    Fäll ihop
  • Kurstider och kursträffar

    Termin 1 Vårterminen 2022-01-17--2022-06-05
    Termin 2 Höstterminen 2022-08-29--2023-01-15

    Termin 1

    Vårterminen omfattar tre kurser:

    Kurs 1 (Pre- och intraoperativ omvårdnad 6 hp) startar den 17/1 med nätburna egna studier och pågår tom den 13/2. Två dagars auskultation på operationsavdelning sker under v 5. Kursen innefattar en campusvecka, v 4.

    Kurs 2 (Topografisk anatomi med inriktning mot operationssjukvård 9 hp) pågår från den 14/2 till den 27/3. Kursen är digital men erbjuder campusträffar enligt schema samt avslutas med en skriftlig salstentamen.

    Kurs 3 (Omvårdnad med inriktning mot operationssjukvård och operationsteknik 15 hp) startar den 28/3 och pågår till den 5/6. Kursen innefattar en campusvecka, v 14, samt två veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) v 16-17 alternativt v 18-19.

    Termin 2

    Höstterminen omfattar två kurser som läses växelvis.

    Kurs 4 (Omvårdnad med inriktning mot operationssjukvård, verksamhetsförlagd utbildning 15 hp) startar den 29/8 och pågår till den 15/1 2023. Avslutande klinisk examination i simuleringsmiljö sker på Campus v 48.

    Kurs 5 (Omvårdnad, examensarbete med inriktning mot operationssjukvård 15 hp) startar den 29/8 och pågår till 15/1 2023.  Examination sker v 2 2023 på Campus.

    Fäll ihop
  • Övrig information/Kontaktinformation

    För nätburet program eller kurs krävs tillgång till dator med internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum där motsvarande teknik kan nyttjas. För att du ska kunna delta i E–möten krävs att du har en webbkamera och ett headset.

    Hör gärna av dig om du har funderingar kring något som rör programmet/kurserna. Du använder då kontaktformuläret längst ned på sidan.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Välkommen till Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Ny på universitetet – introduktionsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till digitala studiestartsföreläsningar 11-14 januari, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick 
    • Varför finns studentkåren? 
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera 
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden 
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)