Hur kan vi få till ett mer hållbart skolledarskap för rektorer?
I detta seminarium presenteras resultat från fördjupade studier om rektorers arbetsmiljö. Bland annat kommer exempel på hur samverkan mellan rektor och rektors närmsta chef användas för att diskutera organisatoriska rutiner som kan stödja rektorer. Avslutningsvis presenteras rektorers syn på vad som fungerar och vad som kan utvecklas för att få ett mer hållbart skolledarskap.
Skolan och kunskapens värdegrund – en samtalsföreläsning
Under sin skoltid ska elever få lära sig att fakta sig och samtidigt undan för undan kunna komma underfund med vad det är för poäng med kunskap. Dessvärre ställer omvärldens nuvarande kunskapsförvirring, ibland rentav kunskapsfientlighet, till det genom sin bristande förståelse för just poängen med kunskap. Inuti skolan behövs nu ett levande samtal om kunskapens värdegrunder. Hur påverkar exempelvis en kunskapsdegradering det existentiella, det demokratiska, tilliten, tryggheten och förutsättningarna för ett välgrundat framtidshopp?
14.45 Presentation parallella seminarium 15.00 Fika 15.30 Parallella sessioner utifrån forskning som bedrivs på Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet (ingen föranmälan till de olika passen).
Parallella sessioner
Att leda i sin kontext – faktorer som hindrar och främjar rektors handlingskraft Elin Stark - Sal: Olga, Kulturens hus
Rektorers kontroversiella rum – Om professionell agens i turbulenta tider Björn Ahlström - Sal: Sky, Clarion Sense
Juridik – Rektors rättsliga ansvar vid elevers skolfrånvaro Sara Lyrenäs - Sal: Henny, Kulturens hus
Att leda arbetet mot kränkande behandling, exempel förskola Anna Rantala - Sal: Martin, Kulturens hus
Att styra och leda för ett framgångsrikt lärarledarskap Frida Grimm - Sal: Horizon, Clarion Sense
17.00 Slut för dagsprogrammet 19.00 Gemensam middag på Elite Stadshotellet, för de som föranmält detta.
I detta pass tar vi utgångspunkt i att AI som fenomen och ställer frågor om vad som utgör relevant kunnighet, hur den bör mätas samt hur lärprocessen kan utformas. Därifrån adresserar vi kopplingen till pedagogiskt ledarskap. Hur möter vi det förändringstryck som AI-tekniken ger upphov till? Erfarenheter och tankar är främst gjorda ur ett universitetsperspektiv, men både Oskar och Jonathan har anknytningspunkter till undervisning och utbildning på förskole-, grundskole- och gymnasial nivå.
10.00 Fika
10.30 Parallella sessioner utifrån forskning som bedrivs på Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet (ingen föranmälan till de olika passen).
Parallella sessioner
Att leda i sin kontext – faktorer som hindrar och främjar rektors handlingskraft Elin Stark - Sal: Olga, Kulturens hus
Rektorers kontroversiella rum – Om professionell agens i turbulenta tider Björn Ahlström - Sal: Horizon, Clarion Sense
Juridik – Rektors rättsliga ansvar vid elevers skolfrånvaro Sara Lyrenäs - Sal: Henny, Kulturens hus
Att leda arbetet mot kränkande behandling, exempel förskola Anna Rantala - Sal: Martin, Kulturens hus
Rektorers förutsättningar och välmående Henrik Strömsöe - Sal: Sky, Clarion Sense