Till dig som är antagen på Rektorsprogrammet: Välkommen! Här finner du viktig information inför dina kommande studier. Hittar du inte de svar du behöver här så kan du kontakta oss, kontaktinformation finner du nederst på sidan. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid hos oss!
Förberedelse inför den första kursträffen
Inför den första kursträffen behöver du logga in på lärplattformen Canvas (se ”Lärplattformen Canvas” nedan) och läsa igenom kursens studiehandledning. I denna framgår även vilken litteratur som ska läsas inför den första träffen.
Vi är också intresserade av att få en bild av dig och dina förväntningar. Därför vill vi att du inför den första kursträffen förbereder en kort skriftlig presentation av dig själv. Använd ett standardfilformat, t.ex. word eller pdf. Obs! Inga länkar till delade dokument. Nedan hittar du information om vad dokumentet ska innehålla.
Inför den första träffen kommer ni att bli indelade i lärgrupper med fem till sju deltagare i varje grupp. Inför träffen vill vi att ni tar del av varandras presentationer i lärgruppen. Några dagar före kursstart får du information om vilken lärgrupp du tillhör och därmed vilka andra kursdeltagares presentationer du ska läsa före kursträff.
Inlämning av presentation
Presentationen namnges med för- och efternamn och laddas upp i Canvas. Information om hur du laddar upp dokumentet hittar du på kurssidan i Canvas.
Om du vill vara ute i god tid går det bra att färdigställa uppgiften innan du fått tillgång till Canvas, för att sedan ladda upp den.
UmU-id
Du tilldelas ett UmU-id bland annat för att få åtkomst till lärplattformen Canvas och universitetsbibliotekets artiklar. Inför första kursträffen kommer du att behöva ett giltigt UmU-id för att kunna genomföra uppgifter. För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du själv gå igenom aktiveringsguiden. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, ej att förväxla med datumet för din första träff, men ofta går det att göra tidigare än så. Det är bara du som är ny student som behöver aktivera ditt Umu-id - det är sedan aktivt under hela din studietid.
Du behöver även aktivera MFA (multifaktorautentisering) på ditt studentkonto. En manual för detta, samt hur du byter lösenord, finner du här.
Vid eventuella problem med ditt Umu-id, vänligen kontakta Servicedesk.
Lärplattformen Canvas
På rektorsprogrammet vid Umeå Universitet använder vi lärplattformen Canvas. Canvas används för att kommunicera med deltagarna och för att deltagarna ska kunna kommunicera med varandra. Det är också på lärplattformen som du lämnar in dina uppgifter. I samband med den första kursträffen ges en introduktion i hur plattformen används. För att logga in i Canvas behöver du ett aktiverat UmU-id.
Kursplan och kurslitteraturlista
Här finner ni kursplan och kurslitteraturlista till programmets första kurs Skoljuridik och myndighetsutövning. Mer information om kursen hittar ni här.
Tid och plats för utbildningsträff 1
Vi ger Rektorsprogrammet i norra Norrland och Skåne. I ditt välkomstmejl har du fått information om vilken kursgrupp du tillhör och om tid och plats för utbildningsträff 1. Datum för kommande utbildningsträffar återfinns även här.
Utbildningstiden
Enligt vårt uppdrag skall utbildningstiden omfatta minst 32 examinationsgrundande utbildningsdagar samt professionshandledning under tre år. Dessutom tillkommer tid för självstudier, exempelvis inläsning av litteratur och uppgifter att genomföra mellan kursträffarna. Utbildningstiden för deltagarna förväntas motsvara 20 procent av heltidstjänst.
Kursträffarna är obligatoriska med automatisk anmälan av Centrum för skolledarutveckling till varje kursträff. Vid frånvaro från en kursträff ska både rektorsutbildare och administratören meddelas i god tid. Du ansvarar själv för att avboka hotellnätter till konferensanläggningen senast två veckor före kursträff för att undvika kostnader för internatet.
Frånvaro från delar av en utbildningsträff innebär att du får extra uppgifter av din ansvarige rektorsutbildare. Vid frånvaro vid en hel utbildningsträff erbjuds du att delta i en annan kursgrupps motsvarande träff.
Huvudmannen ska svara för att varje deltagare i utbildningen erbjuds skälig tid för självstudier – vilket enligt Rektorsprogrammets måldokument definieras som 20 procent av heltidstjänst under samtliga tre år av Rektorsprogrammet – samt ges de ekonomiska förutsättningar som behövs för att genomföra utbildningen. Information till huvudmannen finner ni här.
Ekonomi
Den statliga rektorsutbildningen är sedan den 15 mars 2010 en obligatorisk utbildning för nytillträdda rektorer inom alla läroplansstyrda skolformer med såväl offentliga som enskilda huvudmän. Nytillträdda rektorer skall påbörja utbildningen så snart som möjligt och slutföra den under sina första fyra år som rektor. Sedan den 1 juli 2019 är det även obligatoriskt för rektorer för förskoleenheter, anställda efter detta datum, att genomgå Rektorsprogrammet (SFS 2010:800). Utbildningen ska vara genomförd inom fem år efter tillträdesdagen.
Rektorsprogrammet är inte obligatoriskt för rektorer som är anställda tidigare än den 1 april 2010 och för rektorer för förskoleenheter som är anställda före den 1 juli 2019 och som ej genomgått befattningsutbildningen eller den äldre rektorsutbildningen. Utbildningen är inte heller obligatorisk för biträdande rektorer. För dessa skolledare är utbildningen ett erbjudande från staten/Skolverket via Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet, till offentliga och fristående huvudmän för läroplansstyrda skolor.
Skolverket betalar de direkta utbildningskostnaderna medan huvudmännen svarar för sina deltagares resekostnader, internatkostnader samt kostnader för litteratur. Övriga kostnader för utbildningen utgörs av den tid kursdeltagande skolledare måste avsätta för att bedriva studierna. Den tid som deltagarna förväntas använda har beräknats omfatta 20 procent av en heltidstjänst och detta har godkänts av huvudmannen vid anmälan till utbildningen.
Inför varje träff med Rektorsprogrammet skickar vår administration deltagarens fakturauppgifter till konferensanläggningen där träffen ska hållas. Med anledning av detta är det viktigt att ni meddelar oss om fakturaadressen ändras under utbildningens gång. Deltagaren ansvarar själv för att avboka sitt boende hos konferensanläggningen om hen inte kan delta på träffen. Deltagaren ska också meddela administrationen om sin frånvaro. För att undvika att huvudmannen faktureras ska deltagaren senast två veckor innan träffen inleds avboka internatet.
Utbildningens syfte och innehåll
I förordningen om befattningsutbildning för rektorer och annan personal med motsvarande ledningsfunktion i skola, förskola och fritidshem (2011:183 2 kap 2§) beskrivs syftet med utbildningen:
Målet med utbildningen är att deltagarna får sådana kunskaper att de kan:
Utbildningen är fördelad på tre kurser:
Programmet syftar till att ge kunskaper om vad det innebär att leda och styra den pedagogiska verksamheten, vara chef över lärare och/eller förskollärare samt övrig personal och att ta ansvar så att barn och elevers utbildning är likvärdig och rättssäker samt att varje barn och elev når så långt som möjligt i sin sociala likväl som sin kunskapsutveckling. Varje kurs utgör ett år vardera i Rektorsprogrammet. Då målen i de olika kurserna är delvis överlappande kommer det att under alla kurserna finnas inslag relaterat till målen i de andra kurserna. Detta görs för att synliggöra helheten och integrera olika perspektiv på rektors roll och skolans uppdrag och resultat.
Utbildningens formella status, examination och intyg
Umeå universitet, Centrum för skolledarutveckling, fastställer kursplaner för utbildningen. I uppdraget ingår också att utforma befattningsutbildningen så att denna kan poängsättas av högskolan i enlighet med gängse principer för akademiska utbildningar. Vid Umeå universitet är huvudämnet för Rektorsprogrammet utbildningsledarskap och det är också inom det huvudområdet du kan bygga på din rektorsutbildning med ytterligare 30 hp. Möjlighet att efter 60 hp ansöka om en magisterexamen har du som är behörig för studier på denna nivå. Detta för att de deltagare som önskar utnyttja sin befattningsutbildning som del av en påbyggnadsutbildning vid högskolan ska ges möjlighet att läsa in en magisterexamen med inriktning mot utbildningsledarskap.
Krav på och kriterier för godkänd rektorsutbildning bygger på den enskilde deltagarens insatser under utbildningen. Utbildningen skall betraktas som fullgjord med godkänt resultat om deltagaren:
Varje deltagare som fullgjort en kurs med godkänt resultat registreras av Centrum för skolledarut-veckling i Ladok-systemet för universitetspoäng. När hela utbildningen fullgjorts med godkänt resultat erhåller deltagaren 30 högskolepoäng i utbildningsledarskap. Dessutom erhåller den studerande på en mer symbolisk nivå ett kursintyg över genomgånget rektorsprogram och en rektorsnål.
Förväntningar, krav och samverkan
För att utbildningen ska fungera tillfredsställande behövs ett tydliggörande, dels av vilka förväntningar som utbildarna har på deltagarna, dels vad deltagarna kan förvänta sig av utbildarna under utbildningen.
Av deltagare i rektorsutbildningen förväntas att de:
Av utbildarna förväntas att vi:
Samverkan med deltagarens chef och arbetsgivare innehåller två delar. För det första ska samverkan ske så att chef och arbetsgivare är väl förtrogna med utbildningen, dess mål, innehåll och krav samt de förutsättningar som krävs för deltagande i utbildningen.
Vi förutsätter att du innan den första kursträffen och kontinuerligt under utbildningen har samtal med din chef om din arbetssituation och förutsättningar att gå utbildningen. Det unika med Rektorsprogrammet är att ni som deltar gör det inom er tjänstgöring.
För det andra ska samverkan ske under utbildningens gång så att en uppföljning av den enskilde deltagarens utbildningssituation genomförs. Detta för att säkerställa att deltagaren kan genomföra utbildningen med godkänt resultat. Ansvaret för att denna uppföljning sker delas mellan deltagaren, deltagarens chef samt utbildarna. I första hand åvilar det varje deltagare att, efter återkoppling från utbildarna, samtala med sin chef om sin utbildningssituation.
Det åligger däremot inte Centrum för skolledarutveckling eller enskild utbildare att gentemot chef eller arbetsgivare uttala sig om deltagarens allmänna kompetens eller lämplighet som rektor.
Arbetsformer och arbetssätt
Inom rektorsutbildningen tillämpas ett antal olika arbetsformer och arbetssätt. Olika moment bedrivs i storgrupp, i mindre arbetsgrupper och enskilt. Vid våra utbildningstillfällen varvas föreläsningar, gemensamma introduktioner, seminarier, arbete i grupp och enskilt arbete.
Varje grupp kommer att ha samma rektorsutbildare, en så kallad processledare, som följer gruppen under hela utbildningen. Dessutom kommer andra rektorsutbildare från Centrum för skolledarutveckling att delta vid olika moment, så kallade ämneskunniga som bidrar till fördjupning av kursträffens tema.
Viktiga delar av utbildningen genomför deltagarna på hemmaplan exempelvis litteraturstudier, verksamhetsobservationer, analysuppgifter och tillämpningar i sin egen verksamhet. Rektor skall också under utbildningen informera om denna och genomföra aktiviteter vid den egna förskolan/skolan som ett led i utbildningen. Det är viktigt att personalen känner till att deras ledare genomgår Rektorsprogrammet och att de blir delaktiga i det lärande som utbildningen främjar och utvecklar hos densamme.
Utbildningsdagarna innefattar även middagar. Eftersom deltagarna ska studera tillsammans i tre år ingår även middagar som en del av utbildningsträffen/internatet. Vi förväntar oss därför att alla är närvarande vid samtliga punkter i programmet, även middagar.
Internat: Rutiner gällande bokning och avbokning
Vi på universitetet bokar in grupperna på de konferensanläggningar där utbildningsträffarna ska vara. Vi bokar in er som grupp utifrån de tider själva träffen ska vara.
Fyra veckor innan träff får konferensanläggningen en namnlista av oss, det är först då de har namn på er i gruppen. Ni är inbokade i enkelrum med ankomstdagen då träffen börjar och avresa då träffen slutar, och på alla måltider mellan dessa tidpunkter. Fyra veckor innan träff lägger processledaren ut programmet i Canvas. I programmet finns information om hur ni kan kontakta konferensanläggningen - det behöver ni endast göra om det är något som behöver ändras, t ex:
Ni ska alltså endast meddela konferensanläggningen detta, inte processledare eller administratör.
Om ni blir ni sjuka, eller om ni av någon annan anledning inte kan vara med på hela eller delar av träffen måste ni meddela er processledare, administratör och konferensanläggningen för avbokning.
Om ni ska ni ha professionshandledning i samband med träffen lägger utbildaren ut en pdf i Canvas med hur ni är inbokade, så att ni kan se hur varje deltagare i gruppen är inbokad (då blir det olika tider och måltider beroende på när handledningen är).
Det här innebär att de allra flesta av er inte behöver ha någon kontakt med konferensanläggningen innan ni åker dit.
Konferensanläggningen skickar efter träffen faktura till era huvudmän.
Eventuella privata inköp eller utnyttjande av olika erbjudanden vid konferensanläggningen ska ni själva betala innan avresa.
Uppföljning och utvärdering av rektorsutbildningen
Centrum för skolledarutveckling ska kontinuerligt följa upp och utvärdera utbildningen samt till Skolverket avge en årsredovisning. Utbildningen kommer att vara föremål för kontinuerlig uppföljning där utbildningens innehåll, process, ledning och deltagare granskas. Huvuddelen av detta arbete sker i samband med avslutningen av de tre olika kurserna. En summativ utvärdering av utbildningen genomförs efter varje kurs och i samband med att utbildningen avslutas.
Allmän information
Umeå universitet och Centrum för skolledarutveckling har sedan 2008 erbjudit Rektorsprogrammet till rektorer och huvudmän i olika delar av Sverige. Vi är väldigt glada att vi har fått förnyat förtroende som utbildningsanordnare för perioden 2021–2027. Här finner ni Rektorsprogrammets måldokument för den aktuella perioden. Centrum för skolledarutveckling är en tvärvetenskaplig avdelning på Statsvetenskapliga institutionen vid Umeå universitet som utbildar och forskar om utbildningsledarskap. Vi ger Rektorsprogrammet i norra Norrland och Skåne. Vid Centrum ges även andra kurser riktade till rektorer inom det svenska skolväsendet. Läs mer om Centrum för skolledarutveckling här.
Från och med höstterminen 2021 finns det ett reviderat måldokument för Rektorsprogrammet. Vår utbildning avviker från måldokumentet genom att kurs 3, Skolledarskap, kommer in som kurs 2 före kursen Styrning, organisering och kvalitet. Motivet är att vi anser att det är viktigt att ha en god grund i olika aspekter av ledarskap innan vi behandlar skolans styrning via mål och resultat.
Professionshandledning kommer att bli en del av programmet med start under den första kursen och behandlar ditt ledarskap i relation till teorier, forskning, policy samt din egen praktik.
Utbildningsfilosofi
Den modell som Centrum utgår från bygger på ett samspel mellan deltagarens egen praktik och erfarenheter, policy, teori och forskning. Rektorers arbete ska precis som all annan verksamhet i skola och förskola vila på vetenskaplighet och beprövad erfarenhet. Det innebär att programmet behöver ge rektorerna såväl en generell teoretisk kunskap som ledarskap och organisation och specifik praktisk och teoretisk kunskap och handlingsberedskap i relation till skolans uppdrag såsom det uttrycks i skollag, läroplaner och kursplaner. Med en sådan grundläggande förståelsegrund kan rektor sedan utveckla verksamheten oberoende av i vilken roll och/eller kontext denne arbetar i.
Umeå universitets rektorsprogram vilar på ett antal teoretiska perspektiv kring kunskap, lärande, ledarskap, organisation, utveckling och förändringsarbete. Dessutom får deltagarna träning i juridisk metod och användandet av vetenskapliga metoder och analyser. Under utbildningen utvecklas ett antal förmågor där kunskap breddas och fördjupas. På så sätt synliggörs progressionen i programmet och rektors lärande för att öka såväl självinsikt som självständighet där vi strävar efter att rektor gör informerade och aktiva val. Exempel på förmågor/perspektiv som behandlas i programmet är analysförmåga, kommunikation, normer och värderingar, professionellt skrivande, textförståelse, organisation och organisering, digitalisering och styrning och ledning. Mer om vår utbildningsfilosofi och de modeller som vi skapat kan du läsa här.