"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Beteendevetenskapliga mätningar

Forskargrupp Beteendevetenskapliga mätningar (BVM) är en forskningsprofil som hjälper oss att förstå hur människor lär sig, vilka kunskaper och förmågor de har och hur de utvecklas och agerar. Genom att utveckla metoder och verktyg kan vi fånga allt från kunskaper och kognitiva färdigheter till attityder och psykologiska egenskaper – både hos individer och grupper.

Forskningen på BVM spänner över ett brett spektrum. Genom att kombinera statistik, psykologi, pedagogik och kognitionsvetenskap bidrar ämnet till att säkerställa att våra bedömningar är rättvisa, meningsfulla och användbara, och med viktig kunskap om hur inlärning går till. Forskare inom området utvecklar prov, enkäter och bedömningssystem som används i exempelvis skolan, arbetslivet och vården. Vi studerar också kognitiva aspekter av minne och lärande, aspekter som är viktiga för att främja elevers lärande i skolan. Vår forskning gör det möjligt att fatta välgrundade beslut, utvärdera insatser och främja rättvisa och kvalitet i utbildning och samhällsservice. Forskningen på BVM inkluderar  hur nationella prov och urvalsprov utformas till hur arbetsgivare bedömer kompetens, eller hur kognitiva och affektiva faktorer påverkar elevers inlärning och prestation. Forskningen är dessutom en del av ett av Umeå universitets prioriterade områden, med fokus på människans lärande och hjärnans formbarhet genom hela livet. Nedanför listas några av våra forskningsområden.
Forskningsledare : Bert Jonsson

Internationella storskaliga mätningar

Forskningen inom detta område fokuserar på kvalitet och jämförbarhet i storskaliga, standardiserade kunskapsmätningar – både nationella och internationella. Ett centralt fokus är hur testresultat kan säkerställas som rättvisa och giltiga över tid, mellan olika testversioner och mellan olika elevgrupper. Detta innefattar analyser av hur olika former av testadministration, exempelvis digitala jämfört med papperstester, påverkar resultaten (så kallade mode effects), med särskild uppmärksamhet på likvärdighet för individer och grupper. Flera studier behandlar internationella undersökningar som PISA och TIMSS, där svenska elevers resultat analyseras både separat och i jämförelse med andra länders utbildningssystem. Forskningen omfattar även elevers digitala kompetens och dess relation till prestation i datorbaserade prov. Ett viktigtmetodologiskt fokusområde är psykometri, särskilt mätinvarians – det vill säga om ett test mäter samma sak på samma sätt i olika grupper – samt betydelsen av longitudinella analyser.
För mer information kontakta docent Hanna Eklöf eller docent Ewa Rolfsman.

Antagning och urval till högre utbildning

Forskningen fokuserar på antagning till högre utbildning ur ett validitets- och rättviseperspektiv. Den bedrivs i en tvärvetenskaplig miljö som förenar expertis inom pedagogik, psykometri och utbildningsekonomi. Studierna rör både modeller för urval och huruvida de urvalsinstrument som används är tillförlitliga och relevanta för att förutsäga framtida studieframgång, samt om de kan betraktas som rättvisa ur sociala och etiska perspektiv. Centrala teman inkluderar utvärdering av traditionella urvalsverktyg, såsom betyg och prov – med särskilt fokus på Högskoleprovet, som utvecklas vid institutionen – samt utveckling av alternativa metoder. Forskningen analyserar även hur faktorer som kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund påverkar tillgången till högre utbildning. Både kvantitativa och kvalitativa metoder används, inklusive statistiska analyser av antagningsdata, policygranskningar och intervjustudier. Miljön samarbetar med nationella myndigheter, universitet och internationella nätverk för att bidra till kunskap om rättvisa i utbildningssystemet.
För mer information kontakta docent Christina Wikström.

Bedömning och betyg i skola

Genom arbetet med bedömningsstöd och nationella prov i matematik och naturvetenskapliga ämnen har en gedigen erfarenhet byggts upp kring analys och tolkning av kurs- och ämnesplaner. Denna kunskap omsätts i uppgifter och bedömningsanvisningar som syftar till att stödja en likvärdig betygssättning i ämnena. Forskningen inom området fokuserar bland annat på analys av bedömaröverensstämmelse – det vill säga i vilken utsträckning olika bedömare gör likvärdiga bedömningar av elevers arbete. Ytterligare studier behandlar exempelvis kravgränssättning, den process som används för att fastställa gränserna för olika provbetyg vid varje nytt provtillfälle.
För mer information kontakta projektledare Anna Lind Pantzare.

Provutveckling och psykometri

Forskningen syftar till att utveckla och utvärdera prov, enkäter och andra mätinstrument som används för att förstå människors kunskaper, upplevelser och hälsa. Det rör sig både om utbildningsrelaterade verktyg – såsom nationella prov, högskoleprovet och enkäter om motivation, testångest eller psykiskt välbefinnande – och om frågeformulär inom vården för att fånga symtom och funktionsförmåga. Arbetet omfattar såväl utveckling av nya instrument som granskning och vidareutveckling av befintliga. En central fråga är hur väl dessa verktyg mäter det de avser (validitet) och hur tillförlitliga resultaten är över tid och mellan olika grupper (reliabilitet). För att bedöma detta används psykometriska metoder – statistiska och matematiska tekniker som analyserar frågors funktion, samband mellan svar och instrumentens likvärdighet. Metoderna möjliggör rättvisa jämförelser mellan versioner, år och grupper, och inkluderar bland annat differential item functioning (DIF), klassisk testteori, item response theory (IRT) samt flernivåanalys för att studera hur elevresultat samvarierar med bakgrundsfaktorer inom och mellan utbildningssystem.
För mer information kontakta docent Per-Erik Lyrén.

Lärande och undervisning

Temaområdet Lärande och Undervisning studerar hur kognitiva och affektiva faktorer påverkar elevers inlärning och prestation. Kognitiva aspekter inkluderar arbetsminne, uppmärksamhetsstyrning och impulskontroll, medan affektiva faktorer rör självuppfattning, motivation och ängslan. Forskningen bygger på longitudinella uppföljningar, experiment, klassrumsstudier, enkäter och storskaliga dataanalyser. En långsiktig forskningslinje undersöker testbaserat lärande (retrieval practice) och Creative Mathematical Reasoning (CMR), i samarbete med UFM. Arbetet omfattar både klassrumsinterventioner och hjärnavbildningsstudier tillsammans med UFBI, med fokus på hjärnans roll i lärande. På senare år har forskningen riktats mot sambandet mellan matematikängslan och prestation. En parallell forskningslinje, fokuserar på elevers upplevelser av bedömning och provsituationer. Gruppen kombinerar självskattningar med digitala processmått, såsom responstider, för att kartlägga hur affektiva faktorer påverkar prestation. Arbetet inkluderar analyser av internationella databaser som TIMSS och PISA och har resulterat i flera internationellt uppmärksammade publikationer.
För mer information kontakta professor Bert Jonsson

Forskningsledare

Bert Jonsson
Professor
E-post
E-post
Telefon
090-786 76 12

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Forskningsområde

Pedagogik, Utbildningsvetenskap

Publikationer

Undervisning & lärande
Wikström, Christina
Bedömarkompetens: prov, bedömning och betyg i skolan, Stockholm: Sanoma utbildning 2025 : 15-52
Wikström, Christina
Bedömarkompetens: prov, bedömning och betyg i skolan, Stockholm: Sanoma utbildning 2025 : 265-291
Hofverberg, Anders; Eklöf, Hanna
Academic dissertations at the department of Educational Measurement, 16
Finell, Jonatan
Bedömarkompetens: prov, bedömning och betyg i skolan, Stockholm: Sanoma utbildning 2025 : 183-211
Lind Pantzare, Anna
Educational Studies in Mathematics, Springer Nature 2025 : 409-428
Norqvist, Mathias; Jonsson, Bert; Lithner, Johan
Bedömarkompetens: prov, bedömning och betyg i skolan, Stockholm: Sanoma utbildning 2025 : 149-181
Wedman, Jonathan
Bedömarkompetens: prov, bedömning och betyg i skolan, Stockholm: Sanoma utbildning 2025 : 87-113
Wester, Anita; Wedman, Jonathan
Education Inquiry, Routledge 2024, Vol. 15, (4) : 423-442
Holmquist, Sofie; Inzunza, Miguel; Ghazinour, Mehdi; et al.
Journal of Personality Assessment, Routledge 2024, Vol. 106, (3) : 396-406
Holmquist, Sofie; Stenling, Andreas; Tafvelin, Susanne; et al.
Journal of Numerical Cognition, Leibniz Institute for Psychology (ZPID) 2023, Vol. 9, (2) : 346-362
Sammallahti, Ellen; Finell, Jonatan; Jonsson, Bert; et al.
Clinical Psychology and Psychotherapy, John Wiley & Sons 2023, Vol. 30, (2) : 398-409
Åström, Elisabeth; Sundström, Anna; Lyrén, Per-Erik
Academic dissertations at the department of Educational Measurement, 15
Lundgren, Erik
AEA '23: Assessment reform journeys: intentions, enactment and evaluation: book of abstracts : 169-
Lind Pantzare, Anna
Trends in Neuroscience and Education, Elsevier 2022, Vol. 29
Karlsson Wirebring, Linnea; Wiklund-Hörnqvist, Carola; Stillesjö, Sara; et al.
Frontiers in Psychology, Frontiers Media S.A. 2022, Vol. 12
Jonsson, Bert; Mossegård, Julia; Lithner, Johan; et al.
Cross-national achievement surveys for monitoring educational outcomes: policies, practices and political reforms within the European Union, Luxemburg: European Commission Joint Research Centre 2022 : 115-135
Rönnberg, Linda; Wikström, Christina
Language, Speech, and Hearing Services in Schools, American Speech-Language-Hearing Association 2022, Vol. 53, (2) : 542-560
Levlin, Maria; Wiklund-Hörnqvist, Carola; Sandgren, Olof; et al.
Quality of Life Research, Springer Science+Business Media B.V. 2022, Vol. 31, (5) : 1553-1560
Möllestam, Kamelia; Rosales, Roberto S.; Lyrén, Per-Erik; et al.
Quantitative psychology: the 86th annual meeting of the psychometric society, virtual, 2021, Cham: Springer 2022 : 39-49
Wiberg, Marie; Li, Juan; Lyrén, Per-Erik; et al.
Frontiers in Psychology, Frontiers Media S.A. 2022, Vol. 12
Wiklund-Hörnqvist, Carola; Stillesjö, Sara; Andersson, Micael; et al.
Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2022, Vol. 6
Hofverberg, Anders; Eklöf, Hanna; Lindfors, Maria
Frontiers in Psychology, Frontiers Media S.A. 2022, Vol. 12
Finell, Jonatan; Sammallahti, Ellen; Korhonen, Johan; et al.
Journal of Educational Psychology, American Psychological Association (APA) 2021, Vol. 113, (5) : 972-985
Jonsson, Bert; Wiklund-Hörnqvist, Carola; Stenlund, Tova; et al.
Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, National Academy of Sciences 2021, Vol. 118, (46)
Stillesjö, Sara; Karlsson Wirebring, Linnea; Andersson, Micael; et al.
Traffic Psychology: An International Perspective, Nova Science Publishers, Inc. 2021 : 285-302
Wänglund, Anna
BVM / Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar, Umeå universitet, 69
Wikström, Christina; Laukaityte, Inga
Hållbar bedömning: Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete., Stockholm: Natur och kultur 2021 : 295-317
Wikström, Christina
Psychology Learning & Teaching, Sage Publications 2021, Vol. 20, (1) : 21-39
Bertilsson, Frida; Stenlund, Tova; Wiklund-Hörnqvist, Carola; et al.
Brain and Behavior, John Wiley & Sons 2021, Vol. 11
Wiklund-Hörnqvist, Carola; Stillesjö, Sara; Andersson, Micael; et al.
Education Sciences, MDPI 2021, Vol. 11, (4)
Wiberg, Marie; Lyrén, Per-Erik; Lind Pantzare, Anna
Frontiers in Psychology, Frontiers Media S.A. 2020, Vol. 11
Hulaj, Rame; Nyström, Markus; E. Sörman, Daniel; et al.
Higher Education Admissions Practices: An International Perspective, Cambridge: Cambridge University Press 2020 : 203-216
Lyrén, Per-Erik; Wikström, Christina
Frontiers in Psychology, Frontiers Media S.A. 2020, Vol. 11
Fellman, Daniel; Lincke, Alisa; Jonsson, Bert
Frontiers in Psychology, Frontiers Media S.A. 2020, Vol. 11
Jonsson, Bert; Granberg, Carina; Lithner, Johan
Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2020, Vol. 5
Strömbäck Hjärne, Marcus; Lyrén, Per-Erik
Higher Education Admissions Practices: An International Perspective, Cambridge: Cambridge University Press 2020 : 34-50
Wikström, Christina; Wikström, Magnus
Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2020, Vol. 5 : 1-11
Fellman, Daniel; Lincke, Alisa; Berge, Elias; et al.
Stockholm: Natur & Kultur 2020
Jonsson, Bert; Nyberg, Lars
Education Inquiry, Routledge 2019, Vol. 10, (1) : 1-3
Wikström, Christina; Eklöf, Hanna
BVM / Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar, Umeå universitet, 68
Lyrén, Per-Erik; Laukaityte, Inga
IEA Research for Education Series, 7
Michaelides, Michalis P.; Brown, Gavin T. L.; Eklöf, Hanna; et al.
Quantitative psychology: 83rd annual meeting of the psychometric society, New York, NY 2018, Springer 2019 : 53-63
Costa, Denise Reise; Eklöf, Hanna
Academic dissertations at the department of Educational Measurement, 12
Alger, Susanne
the 8th IEA International Research Conference, Copenhagen, Denmark, June 24-25, 2019
Michaelides, Michalis P; Papanastasiou, Elena C; Brown, Gavin T L; et al.
Policing: an international Journal of Police Strategies and Managment, Emerald Group Publishing Limited 2019, Vol. 42, (5) : 725-738
Inzunza, Miguel; Stenlund, Tova; Wikström, Christina
Quantitative Research Methods in Education (QRM) 2019 Annual Conference, June 17-18, 2019, Gothenburg
Ivanova, Militsa G.; Eklöf, Hanna
AERA Online Paper Repository: 2019 Annual Meeting Paper
Papanastasiou, Elena C.; Brown, Gavin T.L.; Eklöf, Hanna Katarina; et al.
Närbild på högskoleprovet
Hur rättvist är högskoleprovet?

Gynnas eller missgynnas vissa grupper av högskoleprovets utformning?

Senast uppdaterad: 2025-11-13