Hoppa direkt till innehållet
printicon

Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor?

Forskningsprojekt I projektet "Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor?" är huvudsyftet att studera skolor som anses vara särskilt framgångsrika.

De framgångsrika skolorna jämförs med ordinära skolor utifrån begreppen ledarskap, struktur och kultur.

Projektöversikt

Projektperiod

2003-01-01 2009-12-31

Finansiering

Vetenskapsrådet

Forskningsämne

Pedagogik, Utbildningsvetenskap

Projektansvarig

Personalbild Olof Johansson Olof Johansson Professor, senior, professor

Projektbeskrivning

Huvudsyftet i detta projekt är att studera skolor som anses vara särskilt framgångsrika och jämföra dess ledarskap, struktur och kultur med ordinära skolors. Den centrala frågan är vilken betydelse ledarskapet har för att skapa en balans mellan de strukturförändringar som skolan genomgår och det lärande och nytänkande som dessa förändringar kräver. Härvid sätts fokus på ledarens förmåga att i skolans utveckling skapa en samklang mellan förändringar i dess struktur och kultur. Projektet har studerat 24 skolor i 12 kommuner.