"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor?

Forskningsprojekt I projektet "Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor?" är huvudsyftet att studera skolor som anses vara särskilt framgångsrika.

De framgångsrika skolorna jämförs med ordinära skolor utifrån begreppen ledarskap, struktur och kultur.

Projektansvarig

Olof Johansson
Professor
E-post
E-post
Telefon
090-786 78 12

Projektöversikt

Projektperiod:

2003-01-01 2009-12-31

Finansiering

Vetenskapsrådet

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Centrum för skolledarutveckling, Samhällsvetenskapliga fakulteten

Forskningsområde

Pedagogik, Utbildningsvetenskap

Projektbeskrivning

Huvudsyftet i detta projekt är att studera skolor som anses vara särskilt framgångsrika och jämföra dess ledarskap, struktur och kultur med ordinära skolors. Den centrala frågan är vilken betydelse ledarskapet har för att skapa en balans mellan de strukturförändringar som skolan genomgår och det lärande och nytänkande som dessa förändringar kräver. Härvid sätts fokus på ledarens förmåga att i skolans utveckling skapa en samklang mellan förändringar i dess struktur och kultur. Projektet har studerat 24 skolor i 12 kommuner.

Senast uppdaterad: 2022-11-02