Bild: Mattias Pettersson

Institutionens meriterade och excellenta lärare samt pedagogiska pristagare

Sedan 2015 har Umeå universitet utsett meriterade och excellenta lärare. Här lisas de som hittills har utsetts vid Institutionen för idé- och samhällsstudier, samt våra pedagogiska pristagare.

Excellenta lärare

Jenny Eklöf (2019)
Lars Samuelsson (2018)
Lena Berggren (2015)
Hanna Zipernovsky (2015)

Meriterade lärare

Madeleine Hayenhjelm (2023)
Nils Franzén (2023)
Sofia Österborg Wiklund (2023)
Alana Vincent (2022)
Malcolm Lillie (2021)
​​​​​​​Björn Norlin (2020)
Daniela Cutas (2019)
Mikael Lundmark (2019)
Kalle Grill (2018)
Tord Larsson (2018)
Niclas Lindström (2018)
Elisabeth Raddock (2018)
Jacob Stridsman (2018)
Thomas Girmalm (2017)
Jenny Eklöf (2015)
Lars Samuelsson (2015)

Läs mer om Umeå universitets system för Pedagogisk meritering

Pedagogiska pristagare

Här kan du se pedagogiska pristagare vid vår institution från 2003 och framåt.

2021: Jacob Stridsman, Institutionen för idé- och samhällsstudier, för sitt mångsidiga pedagogiska kunnande, för sitt stora engagemang för utbildning och för sitt pedagogiska ledarskap som ser till både studenters och kollegors bästa.

2019 Jenny Eklöf, Institutionen för idé- och samhällsstudier, för att med nyfikenhet, uthållighet och smittande entusiasm ha ägnat sig åt pedagogisk utveckling och pedagogiskt förnyelsearbete, samt för att ha tagit flertalet institutionsöverskridande initiativ kring mötesplatser och projekt rörande utbildning och högskolepedagogik vid humanistisk fakultet.

2017 Peter Holmblad, arkeologi. För att med begränsade resurser moderniserat och aktualiserat arkeologiundervisningen i Umeå. Med bred ämneskunskap och pedagogisk skicklighet engageras studenter med en tydlig metodisk och teoretisk förankring.

2016 Jonas Liliequist, historia. För en nyfiken och engagerad lärargärning som är starkt integrerad med den egna forskningen

2013 Lars Lindblom, filosofi. För sitt kvalitetsarbete med kursutveckling, samverkan och avancerad nivå.

2011 Svante Norrhem, historia. För sin goda känsla för undervisning, respektfulla bemötande av studenter och integritet vad gäller att inte kompromissa utbildningens krav och kvalitet.

2010 Lena Berggren, idéhistoria. För sitt stora engagemang i pedagogiska frågor och en undervisning som via tydlighet, struktur och väl utvalda undervisnings- och examinationsformer ger studenterna bästa möjliga förutsättningar för goda studieresultat

2003 Thomas B. Larsson, arkeologi. För sitt sätt att levandegöra ämnet arkeologi och visualisera abstrakta problem och frågor.

Senast uppdaterad: 2023-12-12