Nyheter från Institutionen för klinisk vetenskap

Gen upptäckt som kan skydda vid allvarlig muskelsjukdom
Publicerad: 2024-03-06

En specifik gen kan få en nyckelroll i nya behandlingar som förhindrar att muskler i kroppen bryts ned.

Livslånga skador av bakteriell hjärnhinneinflammation
Publicerad: 2024-01-24

Vart tredje barn drabbas, visas i en studie där två Umeå-forskare medverkat.

Före detta sektmedlemmars övertygelser försvårar vårdkontakter
Publicerad: 2024-01-15

Enligt en avhandling blir många delvis kvar i sektens ideologi och syn på sig själva, efter att de lämnat.

Berikning tillverkad av bröstmjölk är inte effektiv
Publicerad: 2024-01-04

Berikning med en mycket dyr produkt ger inte bättre hälsa hos för tidigt födda barn, visar en studie.

Avhandling om hur uggla kan rädda hörsel prisas
Publicerad: 2023-12-20

En avhandling om hur ben från hornuggla kan stå modell för proteser till hörselskadade får pris.

EU-medel till forskning om kemikalier och sjukdom
Publicerad: 2023-12-20

Umeå-delen av ett europeiskt projekt som omfattar flera ledande forskare har tilldelats 2,3 miljoner kronor.

Två tilldelningar från Börje Salming ALS-stiftelse
Publicerad: 2023-12-12

Karin Forsberg och Per Zetterström får medel vid den första tilldelningen från Börje Salming ALS-stiftelse.

Stimulering i hjärnan minskar ofrivilliga skakningar
Publicerad: 2023-12-04

Hjärnstimulering i ett relativt nytt område lindrar ofrivilliga skakningar vid bland annat Parkinsons sjukdom.

Umeå i topp i VR-medel till klinisk behandlingsforskning
Publicerad: 2023-12-01

Klinisk behandlingsforskning i Umeå får över 30 miljoner kronor från VR. Ett projekt får mest i hela landet.

Nytt herpesvirus kopplas till multipel skleros (MS)
Publicerad: 2023-11-16

En forskargrupp vid Umeå universitet har bekräftat att antikroppar mot ett virus är kopplade till sjukdomen

Första sjuåringarna i mål i studie av barn i Västerbotten
Publicerad: 2023-10-24

De första barnen som följts sedan mammas mage kallas nu till sista uppföljningen i stor studie.

Allergena livsmedel introduceras tidigare i spädbarnskost
Publicerad: 2023-10-10

Risken för matallergi ökar inte när spädbarn fått allergena livsmedel, visar forskningsprojektet NorthPop.

Webbinarium belyste framsteg inom ALS-forskning
Publicerad: 2023-09-19

Hur ärvs ALS? Finns det lovande mediciner? Frågorna var många vid populärvetenskapliga webbinariet om ALS.

Thuréuspriset till forskning om öron-, näs- och halssjukdomar
Publicerad: 2023-06-20

Professor Diana Berggren, Institutionen för klinisk vetenskap, har tilldelats årets Thuréuspris.

Ögats muskler kan ge möjlig nyckel till försvar mot ALS
Publicerad: 2023-06-19

En unik typ av muskelfiber som finns i ögats muskler kan stå emot ALS och kompensera för andra muskler.

Senast uppdaterad: 2023-02-15