Publicerad: 2023-11-17

Drygt 270 miljoner kronor till bred mångvetenskap inom Umeå universitetet

NYHET De senaste veckorna har Vetenskapsrådet, Formas, Forte, Cancerfonden och Riksbankens jubileumsfond delat ut forskningsmedel till Umeå universitets forskare. – Sammantaget är vi nöjda med tilldelningen och gläds åt att så många viktiga forskningsprojekt har beviljats medel, säger Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet, med särskilt ansvar för forskning och forskarutbildning.

– I tilldelningarna som kom nu framträder en tydlig bild av den breda mångvetenskap som utmärker Umeå universitet och som bidrar med ny forskning inom i stort sett alla områden i samhället. Forskning som är viktig för såväl Sverige och världen som vår egen region, säger Katrine Riklund.

Totalt handlar det om drygt 270 miljoner som universitetets forskare får för att skapa samhällsnytta och bidra med ökad kunskap.

Till exempel får Mathilda Åkerlund drygt fyra miljoner för att forska om ”Män som hatar kvinnor online: En studie av internet som ny arena för mobilisering av kvinnohat” och Lotta Wikström får knappt fem miljoner för att forska om ”Funktionsnedsättningar och livshistorier: Fakta och fiction från 1800-talets Sverige”, båda inom humaniora och samhällsvetenskap.

I Vetenskapsrådets utlysning för medicin och hälsa återfinns till exempel Niklas Arnberg som får knappt fem miljoner för att forska om ”Virus-orsakad gastroenterit: Modeller, molekyler och mekanismer.” Där återfinns även Filipe Cavas forskargrupp som får ett rejält tillskott i form av totalt nio miljoner.

– Denna generösa finansiering är grundläggande för att uppnå vårt långsiktiga uppdrag att transformera cellväggarnas kemiska genomik och identifiera nyckelmål för utvecklingen av innovativa, mycket exakta antimikrobiella behandlingar, säger Felipe Cava.

Vilket ljus behöver fostrets hjärna?

Inom medicin och hälsa återfinns även Lena Gunhaga som får knappt två och en halv miljon till projektet ”Definiera hur ljus påverkar utveckling och funktion av hjärnan och sensoriska system”. En finansiering hon kämpat med i flera år.

– Verkligen skönt! Anslaget stödjer våra studier rörande att kartlägga om och i så fall vilket ljus som krävs för den normala utvecklingen av hjärnan och sensoriska system, och om den kartlagda sjukdomsrisk som är beroende på vilken årstid man är född kan förklaras av otillräcklig ljus-stimulering under fosterutvecklingen, säger Lena Gunhaga.

I Formas tilldelning fick åtta forskningsprojekt dela på knappt 25 miljoner kronor och ur Riksbankens jubileumsfond fick Eleanor Carpenter, professor vid Arkitekthögskolan vid Umeå universitet, en dryg miljon till ett nytt forskningsprojekt.

Ur Fortes, Forskningsrådet för hälsa arbetsliv och välfärd, finansiering av forskning på Samhällsvetenskapliga fakulteten kan vi till exempel se att Jeffrey Mitchell, Sociologiska institutionen, beviljas 4,9 miljoner för projektet ”Att pekas ut som utsatt område: Effekter på grannskapsnivå avseende hälsa, kriminalitet och tillit.”

Från Cancerfondens tilldelning, på totalt knappt 60 miljoner, märks till exempel Jenny Persson som får tre miljoner till ”Cancer cell adaptive program in initiation of metastatic growth in distant organs and novel therapeutic strategies.”.

Mer information om respektive utlysning hittas via länkarna nedan och på bidragsgivarnas webbplatser.

Mer information om Formas finansiering av forskning på Samhällsvetenskapliga fakulteten: Formas ger nio miljoner till samhällsvetenskaplig fakultet

Mer information om Fortes, Forskningsrådet för hälsa arbetsliv och välfärd, finansiering av forskning på Samhällsvetenskapliga fakulteten: Forte-pengar till samhällsvetenskaplig fakultet

Mer information om Vetenskapsrådets projektbidrag till Humanistiska fakulteten: Drygt 20 miljoner till humanioraforskning

Mer information om Vetenskapsrådet projektbidrag till Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet: VR tilldelar samhällsvetenskaperna nya medel