Publicerad: 2024-01-30 Uppdaterad: 2024-01-31, 13:20

Tillsammans står vi starkare

NYHET – Jag blev helt överraskad av att få det här priset, det var överväldigande. Priset är en ära och en enorm bekräftelse av mina insatser, säger Raman Preet, som tilldelas 2023 års Lika villkor pris vid Medicinska fakulteten.

Text: Lena Åminne

Raman har alltid varit intresserad av frågor som rör lika villkor. När hon 2005 flyttade till Umeå började hon försöka förstå de kulturella olikheter och likheter som fanns mellan hennes nya och gamla hemland, och hur samhället i Sverige är organiserat.

När Raman för 5 år sedan axlade uppdraget som Lika villkor företrädare satte hon sig in i universitetets och fakultetens organisation och vision för arbetet med Lika villkor. Tillsammans med institutionens prefekt Anna-Karin Hurtig diskuterade hon arbetet med jämställdhet, mångfald och inkludering vid den då nybildade Institutionen för epidemiologi och global hälsa.

– Jag började lyfta frågor om hur vi på vår institution ser på jämställdhet, mångfald och inkludering. Inte på ett personligt plan, utan hur vi tillsammans kan stödja varandra och våra studenter att acceptera våra olikheter, och att vi gör vårt bästa för att behandla alla lika.

Titta efter solsken

Mångfald och olikheter präglar hennes institution där många arbetskamrater kommer från vitt skilda delar av världen.

- Om vi ​​accepterar och lär oss om olika kulturer och olika sätt att tänka och agera, visar vi empati som hjälper oss att förstå varandra bättre och stå starkare tillsammans.

Raman upplevde under sina tidiga år i Umeå, att det inte var helt lätt att lära känna Umeå och Sverige – dess kultur, synsätt och levnadsförhållanden, liksom snön, mörkret och den långa, kalla vintern.

– Det är viktigt att inte känna sig utanför, utan istället ha ett öppet sinne och en vilja att lära sig, och hitta sin egen väg - att titta efter solsken. Jag omfamnade utmaningen, men det tog lite tid.

Öppet sinne och målmedvetenhet

På samma sätt omfamnade hon uppdraget med lika villkor. Med öppet sinne och målmedvetenhet har Raman arbetat för att skapa sammanhållning och gemenskap på arbetsplatsen, där olikheter och mångfald skapar en styrka. Det gäller inte bara etnicitet och trosuppfattningar, utan i samma utsträckning övriga diskrimineringsgrunder – kön, ålder, könsidentitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning.

För att sprida känslan av gemenskap i de svåra tiderna vi hade under pandemin, bad Raman alla sina EpiGH-kollegor om två fotografier vardera. Hon bad om fotografier som visade meningsfulla ögonblick från 2020 och citat till bilderna.

- Till APT i december 2020 gjorde jag ett bildspel som visade alla våra fotografier som var ordnade efter den månad vi är födda. Vi kunde skratta tillsammans och upptäcka att vi kunde vara intresserade av samma saker. Det skapade en känsla av samhörighet trots att vi inte träffades på hela den tiden vi jobbade hemifrån.

Från Indien till Sverige

Raman Preet föddes och växte upp i norra Indien, i Punjab (Ludhiana) i en familj med fem döttrar som alla är välutbildade. Hennes systrar bor idag i Indien och Kanada. Raman gick i en engelsk skola inom det brittiska skolsystemet.

– Jag var en tjej som redan i skolan ställde frågor och gjorde min röst hörd när det gällde orättvisa skillnader mellan killar och tjejer. Jag var bland annat ordförande i skolans elevråd i årskurs 9 och 10, då jag hade en mycket aktiv roll som förebild för andra elever.

Efter grundskolan utbildade hon sig till tandläkare. Raman arbetade i Indien i några år och flyttade sedan till London där hon studerade en master i "dental public health". Hon kom till Umeå några år senare, eftersom hennes man hade fått jobb som lektor på Designhögskolan. Raman bestämde sig för att lägga till ytterligare en magisterexamen – i folkhälsa – till sitt CV.

Forskningssamordnare inom global hälsa

Vid Umeå universitet arbetar Raman Preet sedan 2009 som forskningssamordnare inom global hälsa. Från 2012-2015 arbetade hon även som projektledare och koordinator för EU-finansierade FP7-projekten DengueTools och INDEPTH. 2016 tog hon rollen som samordnare för det EU-finansierade Horizon 2020-bidraget ZikaPLAN, erkänt som ett utmärkt exempel på internationellt samarbete av EU DGRTD.

Sedan 2022 stödjer hon Horizon Europe-projekten IDAlert, CATALYZE och EU Climate-Health Cluster samtidigt som hon fortsätter att bland annat undervisa.

Bedömargruppens motivering

Raman has made broad, structured and sustainable efforts towards both staff and students in the area of equal opportunities over a longer period of time in her role as an equal opportunities representant. She makes sure that her work touches on all aspects when it comes to preventing actions against discrimination, among other things within areas based on sex and sexual orientation, ethnicity and religion. She has created routines that now are part of her department’s everyday work, and contributes that the issues of equal opportunities are kept high on the agenda during staff meetings. She also introduces all new master students and doctoral students to the regulations within the area.