Docent i språkdidaktik. Jag undervisar på speciallärarprogrammet och mitt forskningsområde är språk-, läs- och skrivsvårigheter.
Jag jobbar som lektor i språkdidaktik och undervisar framförallt på speciallärarprogrammet. Jag har tidigare jobbat som leg logoped inom region och kommun och då framförallt träffat förskolebarn och skolbarn med språk-, läs- och skrivsvårigheter.
Mitt huvudsakliga forskningsområde är lässvårigheter i relation till språklig förmåga, skrivförmåga och skolresultat. Jag är även intresserad av interventionsstudier med fokus på hur man kan främja avkodning, läsförståelse, ordförståelse och skrivande i både tidiga och senare skolår.
I ett avslutat longitudinellt projekt (2009- 2022) följde vi ca 100 elevers läs- och skrivutveckling från åk 2 på lågstadiet upp till gymnasiet. Uppföljningen på gymnasiet var ett VR-finansierat projekt som pågick 2019-2022.
Jag är även intresserad av interventionsstudier med fokus på språk, läsning och skrivande. I ett projekt (2014-2016) finansierat bland annat av Specialpedagogiska skolmyndigheten genomförde vi en interventionsstudie med intensiv avkodningsträning för elever identifierade med svag avkodningsförmåga i åk 2. I ett annat projekt (2015-2018) finansierat av Litum genomfördes en interventionsstudie där genrepedagogikens cirkelmodell för skrivande utvärderades i en kontrollerad design med elever på mellanstadiet. I ett forskningsprojekt (2018-2020) delvis finansierat av Lärarhögskolan i Umeå utvärderade vi aktiva lärandemetoder och deras effekt på ordförrådet vid språkstörning. I ett pågående forskningsprojekt (2022-2026) finansierat av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond utvärderar vi två undervisningsmetoder (ljudmetoden vs morfologiskt baserad undervisning) och deras effekt på avkodning och stavning för elever med avkodningssvårigheter i åk 2 och 4. I ett nyligen uppstartat projekt kommer vi att undersöka aktiva lärandemetoder för att främja ord- och begreppsförståelse hos elever på mellanstadiet (2025-2027, finansierat av skolforskningsinstitutet).
Jag handleder även doktorander.
På speciallärarprogrammet handleder jag examensarbeten och undervisar på kurser som behandlar språkpsykologiska perspektiv på språk- och lässvårigheter, samt utredning och insatser vid språk-, läs- och skrivsvårigheter. Jag handleder även en del examensarbeten i logopedi och undervisar på en kurs om läs- och skrivutveckling på logopedprogrammet.