Information till medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 26 juni 2020)

Hoppa direkt till innehållet
printicon
Personalbild Tord Göran Olovsson

Tord Göran Olovsson

Jag arbetar som lärare främst vid lärarutbildningen. I min forskning intresserar jag mig för närvarande främst för didaktiska frågor i SO- ämnen, och bedömning och betygsättning i grundskolan.

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Universitetslektor vid Pedagogiska institutionen
Plats
Hus Y, Beteendevetarhuset Umeå universitet, Mediagränd 14, Beteendevetarhuset, 901 87 Umeå

Jag undervisar på kurser vid främst lärarutbildningen, men har även haft uppdrag i Skolverkets satsning "Samverkan för bästa skola". Min forskning har framför allt berört bedömning och betygsättning i grundskolan, men även andra didaktiska frågor. Min undervisning vid lärarutbildningen berör främst det allmändidaktiska fältet, och jag medverkar i synnerhet i kurser i den utbildningsvetenskapliga kärnan: Det handlar främst om lärares uppdrag, undervisning och ledarskap, samt bedömning av elevers kunskaper. Jag är utbildad grundskollärare och är legitimerad lärare med behörighet i ett antal ämnen i grundskolan och i ett par ämnen/inriktningar på gymnasiet.


För närvarande arbetar jag med ett forskningsprojekt med titeln Ämnesintegrerad undervisning och bedömning i SO i årskurs 5 och 6. Forskningen sker i samverkan med verksamma lärare i grundskolan genom klassrumsobservationer, intervjuer med elever och lärare samt elevers skriftliga reflektioner. Detta projekt sträcker sig över 2017-2020. Projektet genomförs med stöd av medel från Lärarhögskolan vid Umeå universitet, och ingår i UmSOD (Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik), som består av ett nätverk av forskare vid de samhällsvetenskapliga och humanistiska fakulteterna.
Läs mer om UmSOD


Jag är även aktiv i Pedagogiska institutionens område Didaktik, utvärdering och bedömning (DUB). Jag disputerade 2015 och har sedan dess arbetat vid Pedagogiska institutionen, men även vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.
Läs mer om DUB

2020
SO-didaktik, Stockholm: Föreningen SO-didaktik 2020, (9) : 76-89
Hedlund, Anna; Olovsson, Tord Göran
2020
Pedagogiska rapporter från Pedagogiska institutionen, 98
Segerholm, Christina; Hult, Agneta; Olovsson, Tord Göran; et al.
2018
Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education, Karlstad: CSD Karlstad 2018, (4) : 88-117
Olovsson, Tord Göran; Näsström, Gunilla
2017
International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, Vol. 16, (1) : 135-160
Diehl, Monika; Olovsson, Tord Göran
2017
Betygssättning i årskurs 4–6, Stockholm: Skolverket 2017 : 1-16
Olovsson, Tord Göran
2017
Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför?, Stockholm: Natur och kultur 2017 : 170-184
Olovsson, Tord Göran
2016
ECER 2016, Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, 22-26 August, 2016, Dublin, 2016
Olovsson, Tord Göran
2015
Akademiska avhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 112
Olovsson, Tord Göran
2015
Proceedings of 6th World Conference on Educational Sciences, Amsterdam: Elsevier 2015 : 424-431
Olovsson, Tord Göran
2015
Education 3-13, Routledge 2015, Vol. 43, (6) : 741-753
Olovsson, Tord Göran
2014
Education Inquiry, Vol. 5, (4) : 561-581
Olovsson, Tord Göran
2014
Performativity in education: an international collection of ethnographic research on learners' experiences, E&E Publishing 2014 : 283-300
Olovsson, Tord Göran