Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 14 januari 2021)
Jag arbetar som lärare främst vid lärarutbildningen. I min forskning intresserar jag mig för närvarande främst för didaktiska frågor i SO- ämnen, och bedömning och betygsättning i grundskolan.
Jag undervisar på kurser vid främst lärarutbildningen, men har även haft uppdrag i Skolverkets satsning "Samverkan för bästa skola". Min forskning har framför allt berört bedömning och betygsättning i grundskolan, men även andra didaktiska frågor. Min undervisning vid lärarutbildningen berör främst det allmändidaktiska fältet, och jag medverkar i synnerhet i kurser i den utbildningsvetenskapliga kärnan: Det handlar främst om lärares uppdrag, undervisning och ledarskap, samt bedömning av elevers kunskaper. Jag är utbildad grundskollärare och är legitimerad lärare med behörighet i ett antal ämnen i grundskolan och i ett par ämnen/inriktningar på gymnasiet.
För närvarande arbetar jag med ett forskningsprojekt med titeln Ämnesintegrerad undervisning och bedömning i SO i årskurs 5 och 6. Forskningen sker i samverkan med verksamma lärare i grundskolan genom klassrumsobservationer, intervjuer med elever och lärare samt elevers skriftliga reflektioner. Detta projekt sträcker sig över 2017-2020. Projektet genomförs med stöd av medel från Lärarhögskolan vid Umeå universitet, och ingår i UmSOD (Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik), som består av ett nätverk av forskare vid de samhällsvetenskapliga och humanistiska fakulteterna.
Läs mer om UmSOD
Jag är även aktiv i Pedagogiska institutionens område Didaktik, utvärdering och bedömning (DUB). Jag disputerade 2015 och har sedan dess arbetat vid Pedagogiska institutionen, men även vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.
Läs mer om DUB