Jag disputerade 2017 vid Umeå universitet, Institutionen för språkstudier och Forskarskolan i Utbildningsvetenskap, med en avhandling i Sociology of Education. Avhandlingen, Logics and Politics of Professionalism: The case of university English language teachers in Vietnam, handlar om att förstå dynamiken mellan professionalism för engelska lärare (i högre utbildning), lärarkunskap, och högre utbildningspolitik och praxis.
Sedan dess har jag också arbetat med andra områden: kritisk pedagogik, inkluderande utbildning, genus, och internationalisering.
Forskningsintressen: lärares professionalism, lärarprofessionell utveckling, lärares autonomi, kritisk pedagogik, det flerspråkiga klassrummet, policyer för utbildning, engelska som andraspråk.
Akademiska examina:
Fil.dr. (2017): Institutionen för språkstudier och Forskarskolan i Utbildningsvetenskap, Umeå universitet, Sverige
Masterexamen (2004): School of English och School of Education, University of Nottingham, Storbritannien
Kandidatexamen (2001): College of Foreign Languages, Vietnam National University, Hanoi, Vietnam
Granskare/medlem i redaktionell granskningsnämnd för flera internationella tidskrifter inom området.
Lärarutbildning – engelska
Meriterad lärare, Umeå universitet, utnämndes ht 2022