Välkommen till kursen Arbetsplatsanknutna studier! Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses till våren!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Innan du kan registreras på kursen ska kursansvarig lärare (Åsa Yttergren) ha godkänt praktikplatsen. Kontakta studievägledare Stefan Lidberg eller kursansvarig om du inte redan gjort det. När du blivit registrerad får du tillgång till kurshemsidan där det finns mer information om kursen.
Välkommen till kursen Arbetsplatsanknutna studier II (APS) med startdatum den 24 mars 2022 och slutdatum den 5 juni 2022.
Det här är en praktikkurs och ni vistas huvudsakligen på den praktikplats ni har ordnat. Kommunikationen mellan er studenter och mig sker huvudsakligen via kursens sida på lärplattformen, eftersom ni är på olika platser. Vill ni kommunicera med mig eller någon annan på kursen, använd gärna inkorgen till vänster och vanliga e-postadresser.
Uppgifterna som ska lämnas in fortlöpande blir tillgängliga för er under kursens gång och återfinns under uppgifter. Det avslutande skriftliga arbetet lämnas normalt in vid kursens slut, den 5 juni 2022, eller (om praktiken ligger lite senare) senast 10 arbetsdagar efter att praktiken är avslutad.
Om ni inte redan lämnat det så behöver vi namn och kontaktuppgifter till en kontaktperson på er praktikplats. Dessa uppgifter skickas till Linda Andersson (se nedan).
När praktiken avslutats ska ni be praktikplatsen om ett intyg. Av intyget ska framgå att ni har varit på praktikplatsen i minst åtta veckor och att det varit på heltid. Intyget som ni ber praktikplatsen om får gärna innehålla en kort beskrivning av vilka uppgifter ni har fått ta del av. Intyget lämnas in via lärplattformen (se under uppgifter) eller i mitt postfack på institutionen.
Studenterna på kursen får själva stå för eventuella kostnader som är förenade med praktiken. Ingen ersättning utgår alltså från universitetet.
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.