"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Arbetsplatsanknutna studier

Välkommen till kursen Arbetsplatsanknutna studier! Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Innan du kan registreras på kursen ska kursansvarig lärare (Anders Lindkvist) ha godkänt praktikplatsen. Kontakta studievägledare Stefan Lidberg eller kursansvarig om du inte redan gjort det. När du blivit registrerad får du tillgång till kurshemsidan i Canvas där det finns mer information om kursen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    16 januari 2023

    Tid: -

    Plats: -

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.
    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till kursen Arbetsplatsanknutna studier (halvfart) med start den 16 januari 2023 och slutdatum 2 juni 2023. 

    Det är en helt webbaserad kurs som kombinerar praktik över en längre period med mindre inlämningsuppgifter och avslutas med en uppsats - med koppling till praktikplatsens ämnesområden.  

    Då det är en praktikkurs vistas ni huvudsakligen på den praktikplats ni har ordnat. Kommunikationen mellan er studenter och mig som kursansvarig sker huvudsakligen via kursens sida på lärplattformen, eftersom ni är på olika platser. Vill ni kommunicera med mig och har behov av ett snabbt besked om något är det säkrast att ni använder min e-post. Om ni använder meddelandefunktionen i lärplattformen fyll då även i rutan för e-post så att jag får en notifiering.

    Uppgifterna som ska lämnas in fortlöpande blir tillgängliga för er under kursens gång och återfinns under uppgifter. Det avslutande skriftliga arbetet lämnas normalt in vid kursens slut, den 2 juni 2023, eller (om praktiken ligger lite senare) senast 10 arbetsdagar efter att praktiken är avslutad, efter överenskommelse.

    Om ni inte redan lämnat det så behöver vi namn och kontaktuppgifter till en kontaktperson på er praktikplats. Dessa uppgifter kan ni skicka till Sandra Mattsson (se nedan).

    När ni avslutat praktiken ska ni be praktikplatsen om ett intyg. Av intyget ska framgå att ni har varit på praktikplatsen i minst åtta veckor och att det motsvarat en heltid. Intyget som ni ber praktikplatsen om får gärna innehålla en kort beskrivning av vilka uppgifter ni har fått ta del av. Intyget lämnas in via lärplattformen (se under uppgifter) eller i mitt postfack på institutionen.

    Studenterna på kursen får själva stå för eventuella kostnader som är förenade med praktiken. Ingen ersättning utgår alltså från universitetet.

    Kursadministratör är Sandra Mattsson, sandra.mattsson@umu.se

    Vänliga hälsningar 

    Anders Lindqvist
    Kursansvarig
    anders.lindqvist@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)