Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Arbetsterapi - examensarbete

Välkommen till kursen Arbetsterapi - examensarbete, 30 hp  som ges vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, avdelningen för arbetsterapi, Umeå universitet. Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndagen den 23 augusti till och med måndag den 30 augusti. Om du inte har registrerat dig i Studentwebben innan den 30 augusti förlorar du din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id, se information längre ner i brevet.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    1:a kursträff onsdag 8 september 2021

    Tid: 08.30

    Plats: Zoom Meeting

    Kursen startar måndag 30 augusti i lärplattformen Canvas.

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id.
    Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig.

    Kan du inte vara med vid det här tillfället? Meddela oss i förväg!

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Den här kursen är nätbaserad vilket innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand med stöd från lärare och kursmaterial som finns i lärplattformen Canvas som du kommer åt efter att du har registrerat dig på kursen. Där kan du läsa mer om kursens uppläggning och de uppgifter som ingår. Kursen går på halvfart och pågår under höstterminen 2021 och vårterminen 2022.

    Inför ditt arbete med uppsatsen bör du också tillfråga en person som kan vara din handledare under projektet. En handledare för ett master eller magisterprojekt ska vara disputerad. Meddela oss under vecka 34, 23-27 augusti, vilken handledare du har eller om du inte lyckats finna någon.

    Kursansvarig:
    Ingeborg Nilsson, Professor i Arbetsterapi
    e-post: ingeborg.nilsson@umu.se

    Fäll ihop
  • Träffar under kursen

    Det här är en distanskurs med fyra träffar då de seminarier som ingår i kursen genomförs.Träffarna följer forskningsprocessen och har som syfte att stödja dig allt från din projektidé och vidare till ett färdigt fördjupningsarbete. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare på distans vid 4 tillfällen:

    1. 8 september, kl. 08.30 – 9 september, kl. 16.00
    2. 27 oktober – 28 oktober (tider meddelas senare)
    3. 9 februari – 10 februari (tider meddelas senare)
    4. 18 maj - 19 maj (tider meddelas senare)

    Kursträffarna sker via Zoom. Som förberedelse vill vi att du ska

    1)  Ladda ner Zoom-klienten/appen. Med Zoom-appen får man tillgång till fler funktioner i Zoom, funktioner som vi kommer att använda. Därför är det viktigt att du laddat ner den innan första kurstillfället! Här finns information om Zoom: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/
     
    2)  Skaffa dig ett headset (hörlurar med mikrofon) till kursträffarna. Headset förbättrar ljudkvalitén väsentligt och förebygger ljudproblem som rundgång, störande ljud mm.

     3)  Använd ett stabilt bredband.

    Du hittar allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där kan du även kommunicera med din lärare och dina kursare.

    Fäll ihop
  • Kursträff 1

    Första kursträffen innehåller seminarier där var och en får berätta om sina projektidéer och planering för detta arbete. Före denna första träff ska ni förbereda en power point presentation på 10 minuter om er projektidé. Förbered även frågor som ni vill diskutera. Vi förutsätter att ni alla deltar i diskussionen kring kollegornas projekt så att ni på så sätt lär av varandra. Det kan även framöver vara bra att ni kan bolla frågor mellan varandra och då är det viktigt att känna till varandras projekt.

    Utöver seminarier ges också information om akademiskt skrivande från Skrivarverkstan och information om etik i forskning. Resten av första kursträffen är planerad att innehålla information om olika analysmetoder för data. Dels blir det statistikundervisning och användning av statistikprogrammet Jamovi och dels kommer vi att ha ett pass om kvalitativ metodik. Fördjupade diskussioner om kvalitativa metoder kommer att hållas av några av våra lärare/forskare. Dessutom ges också tillfälle att lära sig använda referenshanteringsprogrammet EndNote Online. Vi uppmanar er att använda EndNote till ert arbete med uppsatsen eftersom manuell referenshantering både är osäkert och mycket tidsödande.

    Innan undervisningstillfället i EndNote Online ska du skapa ett EndNote Online-konto och även ladda ner Cite While You Write som är en plug-in. Filmen EndNote Online – skapa konto utanför campus visar dig hur du skapar kontot och laddar ner Cite While You Write. Länk till filmen - https://play.umu.se/media/t/0_ngzexg4h

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)