"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Barnrätt (Juristprogrammet)

Välkommen till kursen Barnrätt! Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student.  Väl mött i vår!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 9 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med den 17 januari.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen. Under fliken ”Registrering” på webbplatsen https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/ finns mer information som beskriver hur registreringen går till.

    Det finns särskilda förberedelseuppgifter till den första seminariet, se information om det längre ner på den här sidan.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2023-01-16

    Tid: 10:30-12:00

    Plats: SAM. A. 343 (tidigare S309), eller via Zoom: se lokalens länk i schemat

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Varmt välkommen till kursen Barnrätt 15 hp, vt 2023!

    Kursen syftar till fördjupad kunskap om barns rättigheter och rättsliga ställning. Utgångspunkt tas i samhällsutmaningar och professionsroller i förhållande till barns rätt. Barnrättens centrala begrepp och principer, såsom barnets bästa, barnets rätt att komma till tals, säkerställande av barns utveckling och icke-diskriminering av barn, fördjupas. Olika avvägningar rörande barnets rättsliga ställning i förhållande till föräldrar och det omgivande samhället behandlas, liksom barnrättens rättskällor och beroende av tvärvetenskaplig kunskap. Tyngdpunkt finns på tolkning och tillämpning av barnkonventionen.

    Kursen går på helfart 16 jan-23 mars, och är uppdelad i två moduler (delkurser). Den första halvan av kursen, Barnrätt i samhälle och professionspraktik 7,5 hp, läses gemensamt med studenter på socionomprogrammets fördjupningsnivå. I denna del är studenterna både campus- och distansstudenter, vilket har utgjort särskilt skäl till att kursen (som helhet) går i campushybrid form. Normalfallet för kursen är att delta på campus, men det går alltid att delta via Zoom om behov finns för det (utan särskild anmälan eller angiven anledning). För att vi som lärarlag på bästa sätt ska kunna förbereda kursen, så önskar vi en förhandscheck redan nu (svara gärna så snart du ser detta) på hur Du främst kommer att delta delta på campus eller via Zoom? Svaret är inte bindande, men för att ge oss en uppfattning. Ange via denna länk: https://forms.office.com/r/74Fy6fG9SL

    Att läsa en kurs tvärvetenskapligt – tillsammans med en annan professionsutbildning – är något som särskilt brukar uppskattas av deltagare. I detta fall kommer första halvan av kursen vara professionsgemensam med socionomer på avancerad nivå i deras utbildningsprogram. Se därför till att inför kursstart orientera ha dig lite kring socionomprofessionen (vad är/gör en socionom, vilka viktiga roller finns för en socionom när det gäller rättstillämpning? Etc.).

    Den första delkursen har sju obligatoriska seminarier. Dessa är olika till omfattning och form, och bygger på individuell förberedelse och (från den andra kursveckan) förberedelsearbete i basgrupp. De första fem veckornas heltidsstudier är övergripande uppdelade enligt följande:

    Den första veckan handlar om barnrättsliga utgångspunkter (t.ex. barnrättsperspektiv) och barnrättsliga utmaningar i samhälle och profession. Under veckan sker tre seminarier, med individuella förberedelseuppgifter och veckan avslutas med en individuell reflektionsuppgift. Den andra veckan påbörjas basgruppsarbetet som sker i tvärprofessionella grupper - och fördjupas tolkning och tillämpning av barnkonventionen och särskilt bedömningar av barnets bästa. Den tredje veckan tar sikte på barns rättsliga ställning, i olika rättsfrågor och kontexter. Den fjärde veckan behandlas rättsteoretiska frågor om barns rätt utifrån exempelvis tillgång till rättvisa, rättssäkerhet och ett barnvänligt rättsväsende samt görs ämnesfördjupning i våld och vårdnadsfrågor. Den femte veckan innehåller en avslutande PM-uppgift, som handlar om att analysera, värdera och argumentera kring en given barnrättslig frågeställning, inom givna tidsramar. PM-uppgiften bygger på vad som har behandlats under kursens gång.

    Den andra halvan av kursen, Barnrättslig fördjupning 7,5 hp, läses endast av studenter på juristprogrammet. Huvudfokus för delkursen är en egen vald fördjupning och det egna skrivandet. En aktuell och relevant barnrättslig utmaning fördjupas av var och en, metodologiskt, och utifrån relevanta teoretiska aspekter. Delkursen har fem obligatoriska seminarier/inslag som inrymmer diskussion av olika aspekter på ens valda ämnesfördjupning respektive grupphandledning och avslutande värderingsuppgifter. I denna del är undervisningen förlagd till campus, men fortsatt campushybrid i Zoomlokaler, så det går att delta digitalt vid behov.


    Förberedelse inför kursstart:
    Vid det första seminariet på kursen (ons 18 jan) diskuteras egna synsätt på barn och barnrätt, med fokus på aktuella samhällsutmaningar. Det tillkommer material på lärplattformen, men följande är ett övergripande underlag som med fördel läses på förhand:

    Vi ser fram emot att ses i januari!

    Hälsar Maria Forsman maria.forsman@umu.se (kursansvarig), lärarlag och gästlärare. Studieadministratör för kursen är Linnéa Höök (linnea.hook@umu.se)

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)