"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Beskattningsrätt II

Du är antagen till kursen Beskattningsrätt II vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i januari!

Så här börjar du

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Som kursansvarig hälsar jag dig varmt välkommen till kursen!

    Av schemat som publiceras senast en månad innan kursstart framgår undervisningens upplägg, lärare och i viss mån kursinnehållet. Ytterligare information lämnas vid kursintroduktionen.

    Kursen utgör en påbyggnad av din skatterättsliga kompetens vilket betyder att du som student kommer att bredda dina kunskaper om företags- och individbeskattning i svensk rätt men även ur ett internationellt perspektiv. Du kommer även att få lära dig mer om teorier och principer bakom skattelagstiftningen och skatterätten i allmänhet.

    Av schemat framgår att den övervägande delen av undervisningen bedrivs i form av seminarier. Förberedelser och redovisningar förväntas ske gruppvis. Ni kommer därför att delas in i basgrupper om cirka 4-5 studenter i varje grupp. Kursupplägget innebär att den huvudsakliga arbetsinsatsen kommer att bestå av de självständiga och gruppvisa förberedelserna inför seminarierna. Eftersom förberedelserna kan vara relativt resurskrävande bör du räkna med en arbetsinsats som motsvarar heltidsstudier.

    Under kursen kommer ni att skriva en PM rörande en skatterättslig fråga. Uppsatsen kommer också att seminariebehandlas. Den slutliga examinationen sker i form av en hemtentamen. Betyget kommer till 30 % att grundas på resultatet på hemtentamen och till 70 % på PM:en. Aktiv närvaro är obligatorisk vid alla seminarier. Vidare är det obligatoriskt att delta i ett uppsatsseminarium för att försvara sin uppsats, genomföra en opposition samt att delta vid ytterligare tre stycken PM-seminarier.

    För kursen finns en kurshemsida på Canvas som kommer att öppnas upp i samband med kursstart. Du bör regelbundet gå in på kurshemsidan under kursens gång för att kontrollera om ny viktig information eller nytt material lagts ut.

    Kursansvarig: Sofia Eirell, sofia.eirell@umu.se, 090-786 78 86

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)