"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Beteende och estetik i planeringen

Du är antagen till kursen Beteende och estetik i planeringen, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

Om kursen

  • Kursens upplägg

    xx oktober, 14.00-15.30 via Zoom Länk finns i schemat.
    Introduction to UID education environment and to the course "Beteende och estetik i planeringen".

    Kursen startar 31 oktober, se schema för tid. Länk till Zoom möte meddelas senare.

    Lärplattformen Canvas kommer att användas under kursen. Det krävs att du har självregistrerat dig på kursen för att åtkomst till kursens Canvassidor.

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Kontakt med skolan
    Frågor kan ställas till kursansvarig lärare Niklas Andersson eller till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    Schemaändringar med väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans stora entrédörr är öppen vardagar 08.00-17.00. Mellan 17.00-21.00 vardagar används Umu-kortet + kod.

    Datorlabb
    Våra datorlabb brukar vara bokade för undervisning 9-16. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett CAS användarkonto och skapat student e-postadress.

    Utskrifter
    UmU kortet kan tyvärr inte användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.

    Generell information: Wozzop
    Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare, i dagsläget sker detta digitalt. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe. Information/länk meddelas senare.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop. Onsdagsföreläsningar kan komma att påverkas av de riktlinjer som gäller under hösten. Information/länk till Zoom meddelas senare.

    Skolmöten
    Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal. I dagsläget sker skolmöten digitalt. Information/länk till Zoom meddelas senare.

    Fika/Lunch
    Konstnärligt Campus har i dagsläget inte någon restaurang/café. Vi vet inte om ny restaurang kommer att finnas tillgänglig vid kursens start.

    I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat. 
    Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Läs mer om varje föreläsning via länken.

     

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)