Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Datorspel och lärande I

Välkommen till kursen Datorspel och lärande I! Här hittar du den information som du behöver för att komma igång. Jag som är kursansvarig lärare heter Lars Häll. Om du har frågor eller funderingar får du gärna kontakta mig eller vår studieadministratör Christina Sander Nordin. Du hittar våra kontaktuppgifter under ”Kontakta oss”. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid här på Umeå universitet!

Så här börjar du

Om kursen

  • Kursens innehåll

    Kursens mål är att den studerande skall utveckla kunskap om hur datorspel och spelifiering kan användas för undervisning och lärande. Kursen avser stärka lärares kunskap och därigenom möjlighet att göra medvetna beslut i samband med introduktion av datorspel i undervisning eller vid spelifiering av undervisningsinslag. Den ger vidare viss inblick i spelkultur och kunskap om dess genus- respektive hälsorelaterade aspekter.

    Kursinnehåll:

    • Informellt och formellt lärande med datorspelande
    • Datorspel som stöd för undervisning
    • Spelifiering/gamification av undervisningsinslag
    • Datorspel ur ett hälsoperspektiv samt ur genusperspektiv

    Den litteratur som valts ut för att stödja arbetet med att nå kursens förväntade studieresultat inför hösten 2022 består av artiklar och böcker. Böckerna som kursens arbete kretsar kring är Digital Games and Learning – Research and Theory (Whitton, 2014). Tre samtidiga lån av Whittons erbjuds via universitetsbiblioteket, www.ub.umu.se. Vidare ingår boken Det spelifierade klassrummet (Palmquist, 2018), vilken kan bytas ut till Gamify your classroom: a field guide to game-based learning (2017) om den studerande föredrar det. Forskningsöversikten med titeln När datorspelandet blir problematiskt: en kunskapsöversikt om gaming disorder hos barn och unga (Ragmar & Thomée, 2019) kommer också att behandlas. Den finns fritt tillgänglig online, vilket även gäller de artiklar vi inkluderar i kursen.

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg

    Den här kursen genomförs helt på distans, utan fysiska träffar. Vi använder Zoom-möten för att träffas vid redovisningar och seminarier och liknande. Vid problem att närvara vid redovisningar kan den studerade välja att redovisa en inspelad version av redovisningen.

    Kommunikation mellan lärare och studenter sker framförallt via forum och meddelanden på kursplattformen. Där hittar du även studieguide med  uppgifter, litteraturlista med mera.
    Du kommer att ägna en stor del av tiden till att läsa och bearbeta kurslitteraturen. Kursen bygger på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga.

    Kursens upplägg tillåter i hög grad att arbete med uppgifter sker under tid det bäst passar den studerande, men det ingår även ett fåtal inslag där studiegrupper ska planera och genomföra möten online. Lämplig tidpunkt för dessa möten bestämmer studenterna som ingår i respektive studiegrupp. Viktigt att understryka är att arbete av samarbetskaraktär som ingår i kursen inte kan påverka deltagares individuella möjligheter att nå det högre betyget på hel kurs.

    Kursen du kommer att läsa ges på kvartsfart (25% studietakt), vilket i praktiken innebär cirka 10 timmars arbete per vecka under terminen. 

    Fäll ihop
  • Kontakta oss

    Hör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör kursen.

    Frågor om kursens innehåll eller upplägg kan du ställa till mig som kursansvarig: Lars Häll

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Lars Häll

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)