Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling: globala perspektiv i utbildning

Viktigt! P.g.a Covid-19, har Pedagogiska institutionen beslutat att den här kursens lektioner och träffar kommer att bedrivas online istället för på campus. Vi hoppas att du ändå vill gå kursen. Var snäll och läs välkomstbrevet noggrant. Det innehåller viktig och användbar information som du behöver för att kunna börja din kurs. Vi hoppas att du ska trivas med oss på kursen och vi vill också tacka för din förståelse gällande ändringarna.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Du registrerar dig online. Logga in på Mina Sidor i Studerande webben (se länk nedan). Viktigt! Du kan enbart registrera dig inom perioden 24 augusti och 1 september. Du måste registrera dig mellan dessa datum. Om det inte blir gjort innan sista registreringsdag riskerar du att tappa din plats på kursen. Efter sista datum antas studenter från reservlistan på de platser som ej tagits i anspråk.

    Info om hur du regisrerar dig hittar du här:
    Course registration through the Student Web

    Om du stöter på problem med din registrering, eller om du är antagen med villkor (kanske läst kursen tidigare men ej färdgstället den), behöver du kontakta oss senast 1 september. Använd formuläret nedan.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 31 augusti 2020

    Tid: Se schemat

    Plats: I kursplattform

    Scheman finns tillängliga senast fyra veckor innan kursstart. Sök efter ditt schema genom att ange kurskod eller anmälningskod och termin..

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kurs informaiton

    Kursens sammankomster kommer att ske i kursplattformen. Dina studier genomför du både enskilt och i grupp. Du genomför och slutför dina uppgifter tillsammans med lärares stöd och information, litteratur, lektioner och seminarier. Mycket inom kursen skapas runt studentaktivt lärande där alla studenters tidigare erfarenheter och frågor är lika viktiga.

    Kommunikationen mellan studenter och lärare sker via kursplatformen, via klassrumsverktyg som Zoom el. dyl. Det är vitkigt att du loggat in på kursplatformen i tid för kursen och bekantat dig med verktyget inför första träffen. I kursplattformen hittar du också mer information om kursen, ytterligare material och support. Det är viktigt att du har dator, webcamera och headset för att ta del i kursen och på lektionerna. Kursen ges på engelska

    Fäll ihop
  • Hitta till din kursplattform

    Du loggar in på din kursplattform med ditt aktiverade UMU-id och lösenord. Hur du aktiverar detta hittar du information om nedan. Du måste logga in på kursplattformen för första gången senast 31 augusti. 

    Access your course platform

     

    Fäll ihop
  • Do you have questions?

    Använd kontaktformuläret nedan om du har frågor om kursen.

    Skulle du ha problem att logga in på kursplattformen kontaktar du våra IT-administratörer på:
    support-kurser@pedag.umu.se

    Komi ihåg! Svar från personal under sommaren görs ej under semestertider. Vänd dig till Infocenter med dina frågor under perioden 3 juli - 12 Augusti.

    Infocenter

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)