Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 7 maj 2021)

printicon

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling: globala perspektiv i utbildning

Viktigt! P.g.a Covid-19, har Pedagogiska institutionen beslutat att den här kursens lektioner och träffar kommer att bedrivas online istället för på campus. Vi hoppas att du ändå vill gå kursen. Var snäll och läs välkomstbrevet noggrant. Det innehåller viktig och användbar information som du behöver för att kunna börja din kurs. Vi hoppas att du ska trivas med oss på kursen och vi vill också tacka för din förståelse gällande ändringarna.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej till din studieplats

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men, är du inte längre intresserad av din studieplats är det viktigt att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Du registrerar dig online. Logga in på Mina Sidor i Studerande webben (se länk nedan). Viktigt! Du kan enbart registrera dig inom perioden 24 augusti och 1 september. Du måste registrera dig mellan dessa datum. Om det inte blir gjort innan sista registreringsdag riskerar du att tappa din plats på kursen. Efter sista datum antas studenter från reservlistan på de platser som ej tagits i anspråk.

    Info om hur du regisrerar dig hittar du här:
    Course registration through the Student Web

    Om du stöter på problem med din registrering, eller om du är antagen med villkor (kanske läst kursen tidigare men ej färdgstället den), behöver du kontakta oss senast 1 september. Använd formuläret nedan.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 31 augusti 2020

    Tid: Se schemat

    Plats: I kursplattform

    Scheman finns tillängliga senast fyra veckor innan kursstart. Sök efter ditt schema genom att ange kurskod eller anmälningskod och termin..

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kurs informaiton

    Kursens sammankomster kommer att ske i kursplattformen. Dina studier genomför du både enskilt och i grupp. Du genomför och slutför dina uppgifter tillsammans med lärares stöd och information, litteratur, lektioner och seminarier. Mycket inom kursen skapas runt studentaktivt lärande där alla studenters tidigare erfarenheter och frågor är lika viktiga.

    Kommunikationen mellan studenter och lärare sker via kursplatformen, via klassrumsverktyg som Zoom el. dyl. Det är vitkigt att du loggat in på kursplatformen i tid för kursen och bekantat dig med verktyget inför första träffen. I kursplattformen hittar du också mer information om kursen, ytterligare material och support. Det är viktigt att du har dator, webcamera och headset för att ta del i kursen och på lektionerna. Kursen ges på engelska

    Fäll ihop
  • Hitta till din kursplattform

    Du loggar in på din kursplattform med ditt aktiverade UMU-id och lösenord. Hur du aktiverar detta hittar du information om nedan. Du måste logga in på kursplattformen för första gången senast 31 augusti. 

    Access your course platform

     

    Fäll ihop
  • Do you have questions?

    Använd kontaktformuläret nedan om du har frågor om kursen.

    Skulle du ha problem att logga in på kursplattformen kontaktar du våra IT-administratörer på:
    support-kurser@pedag.umu.se

    Komi ihåg! Svar från personal under sommaren görs ej under semestertider. Vänd dig till Infocenter med dina frågor under perioden 3 juli - 12 Augusti.

    Infocenter

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Vi lever fortfarande i en annorlunda tid, som påverkar våra utbildningar på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt och kan hålla avstånd till varandra.

    Om du vill hålla dig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas, håller du koll på Studentwebben! Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)