TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Design för användarupplevelse
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med torsdag 17 mars till och med torsdag 24 mars. Om du inte har registrerat dig senast den 24 mars förlorar du din plats på kursen.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Maila i så fall Birgitta Sundberg.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Fäll ihopSchemat finns också i textformat
Schemat finns tillgängligt 4 veckor för kursstart på Time Edit.
Observera att schemat är preliminärt fram en månad före kursstart.
Kursen ger dig en inblick i de processer och arbetsmetoder som används inom interaktionsdesign och design för användarupplevelse. Fokus ligger på att introducera designmetodiska grunder och hur olika aspekter av grafisk formgivning, typografi, layout, ljuddesign och haptik kan influera designen av ett användargränssnitt, både när det gäller upplevelse och förståelsen av och uttrycket hos digitala produkter.
I kursen ges en historisk översikt över framväxten av yrket interaktionsdesigner med användaren i fokus, en introduktion till kreativa och analytiska designmetoder samt grunderna i nutida visualiserings-, prototyp- och kommunikationstekniker.
Under de sista veckorna i kursen kommer du att arbeta i grupp med att tillämpa dessa kunskaper i ett praktiskt interaktionsdesignprojekt med relevanta designproblem och gentemot en extern uppdragsgivare där ni ska ta särskild hänsyn till samspelet mellan gränssnittets form och funktion – med fokus på användarupplevelsen.
Fäll ihopFör den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare, utvärdering och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.
Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id. Du ansvarar för att den mailadress du lägger in på Canvas är den som du läser.
För att kunna se kursens Canvas sida måste du först ha registrerat dig på kursen.
Vi använder Teams som ett gemensamt arbetsrum under kursen. Se till att du kan komma in på Teams före kursstart.
Om kursen kommer att ges digitalt behöver du en dator med kamera och mikrofon.
Här hittar du information om IT-tjänster: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/
Fäll ihopCovid-19
Om det sker ändringar i riktlinjer för högre utbildning kan kursen komma att genomföras digital eller genom hybrid undervisning. Vi ber dig därför att uppdatera dig om hur studier vid Umeå universitet och Designhögskolan sker fortlöpande.
Kontakt med skolan
Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Monica Lindh Karlsson
Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.
Närvaro
Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.
Ingen akademisk kvart
På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.
Schemaändringar
På grund av att vi har många externa besök och andra aktiviteter som kan dyka upp på kort varsel, och även externa lärare som kan måsta flytta undervisningspass ibland, kommer det säkerligen att ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det med väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms och genom Anslag på Canvas. Ta för vana att kolla kursens upplägg på Canvassidan dagligen för att alltid ha aktuell information. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt.
Ytterdörrar
Designhögskolans stora entrédörr är öppen vardagar 08.00-17.00. Övriga tider måste UmU kortet användas. Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten gäller måndag-fredag kl. 08.00-20.00. Kortet gäller för stor entrédörr inne på gården, sidodörr Östra Strandgatan samt våra pc-labb.
Datorlabb
Våra datorlabb brukar vara bokade för undervisning 9-16. Därför går det i de flesta fall inte att använda labben under dagtid under andra tider än de som är bokade enligt kursens aktuella schema. Före kl 9 och efter 16 så är det öppet för alla att använda datorlabben. Då är det först till kvarn som gäller. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett Umu-id användarkonto och skapat student e-postadress.
Utskrifter
UmU kortet kan tyvärr inte användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.
Generell information: Wozzop
Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare utanför studentköket, bottenplan. I samband med det delas också ett tryckt informationsblad, Wozzop, ut lite här och var på Designhögskolan. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att bara komma dit och göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.
Onsdagsföreläsningar
På onsdagseftermiddagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar eller workshops med inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop.
Skolmöten
Klockan 13:00 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal – du som går en fristående kurs hos oss är alltså också välkommen. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till studierektor, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal.
Öppna projektpresentationer
Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga på grund av patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och på skärmen i entrén. Ta gärna tillfället i akt att sitta med på några presentationer i mån av tid – det brukar vara både roligt och lärorikt.
Fika/Lunch
Konstnärligt Campus har en restaurang/café: Hansson & Hammar. Tillgång till restaurangen från Designhögskolan är mellan 08.00-17.00. (Det går att komma till restaurangen efter 17.00 men då kan man inte ta vägen genom Designhögskolan). Vid uppvisande av studentkort kan man få studentrabatt. I restaurangen finns också mikrovågsugn om man vill värma egen mat.
I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat.
Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.
Pedagogiskt stöd
Meddela kursansvarig om du har bedömts erhålla pedagogiskt stöd för dina studier.
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop