"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fördjupningskurs i informatik med inriktning mot beteendevetenskap och IT-miljöer

Vi är glada att ni har valt att läsa programmets sista termin hos oss! Kursen består av tre moduler. Den första fokuserar på att skapa värden av all data som idag finns tillgänglig. Praktiskt arbete med dataanalys och -visualisering knyts ihop med analyser av organisationer och omgivande sammanhang. I den andra modulen ("uppsatskursen"), arbetar ni med att göra och rapportera en vetenskaplig studie. Sista modulen fokuserar på framtiden, för såväl samhället i stort som för er själva.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Självregistrering i Ladok

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok i samband med kursstart. Registreringen är öppen 8-15 januari 2024. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 15 januari.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till Studentsupport Informatik innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.

    För att kunna registrera dig i Ladok krävs det att du är antagen till kursen och att du har ett så kallat Umu-id samt ett lösenord. I samband med att du fick ditt antagningsbesked, fick du också information om hur du aktiverar denna användare. Det finns även information om detta längre ner här i välkomstbrevet.

    När du är inloggad i Ladok, kan du registrera dig på nya kurser, se dina resultat och uppdatera dina kontaktuppgifter. Du loggar in via ditt lärosäte, Umeå universitet. Se en film om hur du registrerar dig via Ladok.

    Från och med 5 december 2023 måste du som har ett svenskt personnummer i Ladok ha bekräftat ditt Umu-id för att kunna logga in i Ladok. Läs hur du gör för att bekräfta ditt Umu-id.

    När du är inloggad på Studentwebben kan du se dina kurser, scheman och länkar till kursplan, litteraturlista, välkomstbrev och Canvas.

    Studentsupport Informatiks Canvassajt finns vägledning och viktig information för dig under dina programstudier. Se till att du aktiverat aviseringar till din e-post från den här webbplatsen så att du inte missar någon viktig information!

    Kontakta studentsupport.informatik@umu.se innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

    Lärplattform

    Kommunikationen mellan studenter och lärare kommer främst att ske via lärplattformen Canvas. Därför är det nödvändigt att du har tillgång till en dator och internetuppkoppling med god överföringshastighet. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens aktiviteter såsom information om kurslitteratur, uppgifter, inlämning, föreläsningar och diskussionsforum.

    För att logga in i Canvas måste du ha aktiverat ditt Umu-id. Mer information om Canvas och Umu-id hittar du på Studentwebben. När du registrerat dig på kursen och loggat in i Canvas med ditt Umu-id kommer du att se kursen. Kurssajten öppnar i samband med kursstart.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    15 januari 2024

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

    Du måste vara registrerad för att kunna följa kursen och få dina resultat registrerade under kursen.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Information från läraren

    Första modulen på kursen är Datacentrerat värdeskapande.

    Data har kommit att bli en allt viktigare källa för verksamheter att skapa olika typer av värden. Idag finns data tillgänglig såväl inom som långt utanför organisationers gränser och en alltmer avgörande kompetens och förmåga för verksamheter är den att identifiera, behandla, analysera och presentera data på ett sätt som skapar värde för organisationen, dess kunder och andra relevanta aktörer. Under kursen kommer vi att arbeta praktiskt med datamängder med hjälp av olika typer av verktyg för analys och presentation. 

    Under kursens gång kommer all relevant information att vara tillgänglig i Canvas - som ni kommer åt så fort ni är registrerade på kursen. 

    Varmt välkomna!

    Fäll ihop
  • Kontaktinformation

    Om du har frågor om kursens innehåll och upplägg är du välkommen att kontakta kursansvarig lärare:
    Lars Öbrand lars.obrand@umu.se

    Frågor av administrativ karaktär såsom registrering och intyg kan du ställa till vår studentsupport:
    studentsupport.informatik@umu.se

    Vi önskar dig varmt välkommen till kursen!

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)