"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fysioterapi - klinisk utvärdering och mätmetoder

Välkommen till kursen Fysioterapi – Klinisk utvärdering och mätmetoder, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (hp). Kursen ingår i masterprogrammet i fysioterapi men kan också läsas som fristående kurs. Jag heter Erik Frykholm och är kursansvarig. Om du har frågor eller funderingar om kursen är du välkommen att kontakta mig. Du hittar kontaktformulär sist i det här brevet. Varmt välkommen till studier vid Umeå universitet!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med torsdag den 11 januari till och med måndag 15 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 15 januari förlorar du din plats på kursen. För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id), se info längre ner. En manual för hur webbregistreringen går till hittar du på

    https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    Om du efter urval 2 inte vill behålla din plats på kursen ska du gå in på Antagning.se och Mina sidor för att lämna återbud. Då kan vi erbjuda platsen till någon som står på reservlistan.

    När du har registrerat dig på kursen kommer du att kunna logga in på kurssajten. Du hittar enklast till inloggningssidan via www.student.umu.se och länken till Canvas. Klicka på den och välj sedan "Logga in".

    Om du får problem med inloggningen kan du kontakta support och stöd genom att klicka på "support" på första sidan på Canvas.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 15 januari 2024

    Tid: Se info nedan

    Plats: Lärplattformen Canvas, digitalt via Zoom

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen är delvis nätbaserad. Kursen startar v 3/2024 och du kommer då att få tillgång till kursen på lärplattformen Canvas, som du loggar in med ditt Umu-id. Du kan där läsa mer om kursens uppläggning och alla uppgifter som ingår, där hittar du även schema.

    Den första kursträffen är tisdag den 23 januari – onsdag 24 januari och den avslutande kursträffen är måndag 18 mars. Dessa dagar är heldagar. Båda kursträffarna genomförs digitalt.

    Utöver kursträffarna så kommer du att delta i ett PM-seminarium som kommer vara cirka 2 timmar under tisdag 13 februari. Mer information om detta kommer du att få under den första kursträffen.

    Du behöver headset, webkamera och stabil internetuppkoppling för att delta på kursträffar och PM-seminarium.

    Fäll ihop
  • Inför första kursträffen

    Inför den första kursträffen ska du att förbereda dig genom att göra en del uppgifter som följs upp i diskussionsseminarier under kursträffen. Eftersom kursen är nätbaserad är det viktigt att du har tillgång till bra nätuppkoppling.

    Innan kursträffen ska du genomföra:

    1. Uppgift 1a som innebär att du ska kartlägga vad det är i din fysioterapeutiska verksamhet som det finns behov av att mäta och utvärdera. I detta ingår att inventera vilka mätmetoder/instrument som används idag i den verksamhet som du vill studera. Om du inte arbetar kliniskt för närvarande, kan du gå ut och besöka en verksamhet där du gärna skulle vilja arbeta och utgå från den.

    2. Uppgift 1b som innebär att du ska fördjupa dig i de teoretiska modeller som kommer att vara en referensram för kursen.

    Detta kommer att följas upp vid kursträffen.

    Mer detaljerad information hittar du på kurssajten.

    Fäll ihop
  • Seminarier och examination

    Utöver kursträffarna online är det också obligatorisk närvaro vid ett seminarium online. Det innebär att du som student kan använda en dator med bredbandsuppkoppling hemma, på arbetet eller på din kommuns lärcentra, se www.nitus.se för att hitta "ditt" lärcentra.

    Examination av de olika kursavsnitten sker bl a genom skriftliga rapporter där du ger kommentarer på andras rapporter vid angivna tider. Det är viktigt att hålla studietakten då kursen bygger på kommunikation framförallt mellan studerande men även med lärarna på kursen.

    För sökning av litteratur i databaser, se instruktioner för studerande på distans på Umeå universitetsbiblioteks hemsida http://www.ub.umu.se/service/distansstudent

    Till slut återstår bara att än en gång önska dig varmt välkommen till kursen!

    Med vänlig hälsning

    Erik Frykholm (kursansvarig)
    Postdoktor
    090-786 9388
    erik.frykholm@umu.se 

    Se även kontaktformulär längre ner!

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)