"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fysisk aktivitet och hälsa för KRAFT-instruktörer

Du är antagen till sommarkursen Fysisk aktivitet och hälsa för KRAFT-Instruktörer vid Umeå universitet. Kursen startar den 6 juni men vi kommer att öppna upp kursplattformen den 28 maj så att ni kan gå in på kursplattformen i CANVAS och börja bekanta er med kursen. På sidan https://www.canvas.umu.se, loggar ni in med ert Umu-ID. Vi rekommenderar även att ni kollar i studieguiden för mer information om kursens upplägg.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Kursen startar med en första uppgift ”Upprop/presentation av dig själv” som skall vara inlämnad senast 12 juni kl 23.59 (1 vecka efter kursstart). Har du inte möjlighet att genomföra uppgiften av någon anledning måste du anmäla det till någon av kursansvariga i förväg, annars förlorar du din studieplats.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Den 6 juni börjar kursen.

    Tid: 6/6–28/8 är kursen tillgänglig

    Plats: Kursen är distansbaserad, enbart online.

    All litteratur finns på nätet. 
    Tänk på att ni behöver en blodtrycksmätare för att utföra en av uppgifterna. 

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen motsvarar 5 veckors heltidsstudier och betydelsen av fysisk aktivitet för hälsa, välbefinnande och sjukdomstillstånd belyses och anpassas till arbetsmetodiken Fysisk aktivitet på recept (FaR).
    Du får lära dig mer om ämnet samt träna på arbetet kring förskrivning av FaR recept. Kursen ges helt på distans via en virtuell lärmiljö för distribution av kursmaterial, föreläsningar, uppgifter och diskussioner. Det innebär att du bedriver dina studier på egen hand och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på vår lärplattform. I deltagarforumet kan du ställa frågor öppet om kursen till
    lärarna. Detta kan vara bra då det kanske är fler än du som har samma problem och därigenom kan bli hjälpta. Även andra studenter kan svara på frågor om ni känner till en lösning på problemet.
    Då kursen är distansbaserad finns inget fysiskt schema att förhålla sig till, utan du har perioden 6 juni – 28 augusti på dig att slutföra uppgifterna på kursen. Eftersom hela kursen endast är ett poänggivande moment på 7,5hp så behöver hela kursen vara godkänd för att poängen skall erhållas.
    Du kan alltså inte få enskilda poäng för vissa delar i kursen (en viss procent av kursen).

    Fäll ihop
  • Du som vill tillgodoräkna dig del(ar) på kursen

    Om du tycker att du redan har meriter som motsvarar kursmoment i denna kurs, kan det vara möjligt att få det tillgodoräknat. Du får inget betyg på tillgodoräknat moment eftersom det inte har gjorts någon ny examination av dina kunskaper. För att kunna ansöka om tillgodoräknande gäller att Dina tidigare studier (kurser eller del av kurs/moment) ska vara slutförda, det vill säga ha fått betyg. Dina
    tidigare studier (kurser eller del av kurs/moment) ska i huvudsak motsvara det moment du vill att det ska tillgodoräknas som. När du ansöker om tillgodo-räknande behöver du bifoga dokument som bekräftar dina tidigare erfarenheter.

    I ansökan ska följande uppgifter finnas med:
    • Fullständigt namn och personnummer samt postadress, telefonnummer och e-postadress
    • Uppgift om vilken utbildning som studenten har läst, alternativt utförlig redovisning av
    kunskaper och färdigheter som förvärvats i yrkesverksamhet
    • Vad utbildningen/yrkesverksamheten ska tillgodoräknas som
    • Till ansökan ska studieintyg (Official Transcript of Records) för de tidigare studierna bifogas där det framgår lärosäte, kursnamn, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg och datum för studiernas avslutande. Intyget ska vara i original eller en bestyrkt kopia av originalet. Dessutom ska kursplan för den/de kurser som avses bifogas.
    Ansökan skickas per mail till någon i kursledningen (adresser nedan).
    Tänk på att det krävs att din inskickade ansökan är komplett med nödvändiga dokument för att vi ska kunna bedöma den. Vid behov kan kompletterande dokument begäras in.
    Notera att vid tillgodoräknande av Delexamination 3. Motiverande samtal och/eller Uppgift 3. Testning: Film + Reflektion, kvarstår uppgiften om att kommentera på minst 2 kurskamraters inlägg.

    Om du har frågor under kursens gång, välkommen att kontakta
    kursledningen eller vår administratör. Eftersom vi är på plats vid olika
    tidpunkter under sommaren rekommenderar vi er att skicka mailkopia
    till alla övriga när ni kontaktar någon av oss. Detta för att vi täcker upp
    för varandra under sommaren.

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter till kursledning och administratör vid Umeå universitet

    Kursledning:
    • Anna Nordström, e-post: anna.h.nordstrom@umu.se
    • Eva Holmström, e-post: eva.holmstrom @umu.se
    Administratör:
    • Åsa Williams, e-post: asa.williams@umu.se tel. tel:090-786-66-52

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)