Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fysisk aktivitet och hälsa för KRAFT-strateger

Du är antagen till sommarkursen Fysisk aktivitet och hälsa för KRAFT-Strateger vid Umeå universitet. Kursen startar den 6 juni men vi kommer att öppna upp kursplattformen den 28 maj så att ni kan gå in på kursplattformen i Canvas och börja bekanta er med kursen. På sidan https://www.canvas.umu.se, loggar ni in med ert Umu-ID. Vi rekommenderar även att ni kollar i studieguiden för mer information om kursens upplägg.

Så här börjar du

  • 1. Du har fått ett antagningsbesked från antagning.se

    Du har fått ditt antagningsbesked från Antagning.se. För att behålla din plats måste du nu registrera dig på kursen. Läs mer om hur du gör det under rubriken "Registrera dig på kursen".

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Kursen startar med en första uppgift ”Upprop/presentation av dig själv” som skall vara inlämnad senast 12 juni kl 23.59 (1 vecka efter kursstart). Har du inte möjlighet att genomföra uppgiften av någon anledning måste du anmäla det till oss i förväg via mail, annars förlorar du din studieplats. Se kontaktuppgifter nedan. 

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    6/6-28/8 finns kursen tillgänglig.

    Tid: Den 6/6 startar kursen.

    Plats: Kursen är distansbaserad online.

    All litteratur finns online. 
    Tänk på att en blodtrycksmätare behövs för att göra en av uppgifterna. 

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen motsvarar 5 veckors heltidsstudier och betydelsen av fysisk aktivitet för hälsa, välbefinnande och sjukdomstillstånd belyses och anpassas till arbetsmetodiken Fysisk aktivitet på recept (FaR). Du får lära dig mer om ämnet samt träna på arbetet kring förskrivning av FaR recept. Kursen ges helt på distans via en virtuell lärmiljö för distribution av kursmaterial, föreläsningar, uppgifter och diskussioner. Det innebär att du bedriver dina studier på egen hand och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på vår lärplattform. I deltagarforumet kan du ställa frågor öppet om kursen till lärarna. Detta kan vara bra då det kanske är fler än du som har samma problem och därigenom kan bli hjälpta. Även andra studenter kan svara på frågor om ni känner till en lösning på problemet.
    Då kursen är distansbaserad finns inget fysiskt schema att förhålla sig till, utan du har perioden 6 juni – 28 augusti på dig att slutföra uppgifterna på kursen. Eftersom hela kursen endast är ett poänggivande moment på 7,5hp så behöver hela kursen vara godkänd för att poängen skall erhållas. Du kan alltså inte få enskilda poäng för vissa delar i kursen (en viss procent av kursen).

    Fäll ihop
  • Du som vill tillgodoräkna dig del(ar) på kursen

    Om du tycker att du redan har meriter som motsvarar kursmoment i denna kurs, kan det vara möjligt att få det tillgodoräknat. Du får inget betyg på tillgodoräknat moment eftersom det inte har gjorts någon ny examination av dina kunskaper. För att kunna ansöka om tillgodoräknande gäller att Dina tidigare studier (kurser eller del av kurs/moment) ska vara slutförda, det vill säga ha fått betyg. Dina tidigare studier (kurser eller del av kurs/moment) ska i huvudsak motsvara det moment du vill att det ska tillgodoräknas som. När du ansöker om tillgodoräknande behöver du bifoga dokument som bekräftar dina tidigare erfarenheter.

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter till kursledning och administratör vid Umeå universitet

    Kursansvariga:
    • Anna Nordström, e-post: anna.h.nordstrom@umu.se
    • Eva Holmström, e-post eva.holmstrom@umu.se
    Administratör:
    • Åsa Williams, e-post: asa.williams@umu.se tel 090-786 66 52

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Välkommen till Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)