"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Gruppvägledning

Hej och välkommen till kursen i gruppvägledning 7,5 hp! Jag heter Annica Ceder och är kursansvarig lärare i kursen och jag arbetar som universitetslärare vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Här nedan får du veta när, hur och vad du måste göra innan kursstart. Jag ser fram emot en lärorik och intressant vårtermin tillsammans med dig. Vi ses i mars!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 17-24 mars.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 24 mars förlorar du din plats på kursen. 

    Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i så fall.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    24 mars 2022

    Tid: Kl 09.00

    Kursen startar torsdag den 24 mars kl 09.00. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens sammankomster

    Pga det osäkra covid-läge som fortfarande råder har vi beslutat att kursen genomförs helt digitalt. Kursen startar med en digital träff via Zoom, 24-25 mars 2022.

    24 mars kl 9.00 – 17.00
    25 mars kl 8.30 – 15.00

    Vid den digitala träffen delas ni in i grupper och varje grupp ska skapa ett gruppkontrakt utifrån centrala begrepp för grupputveckling samt att grupperna ska tillämpa laborativ träning för gruppsamtal. Utifrån kursens innehåll och examinationer är det en förutsättning att medverka vid den digitala träffen den 24–25 mars. Det kommer även att förekomma fler nätverksträffar via Zoom. Zoom-länken kommer att presenteras i lärplattform Canvas.

    Fäll ihop
  • Kursens innehåll

    Kursen i gruppvägledning vänder sig till alla som är intresserade av att öka sin kompetens i att vägleda/handleda grupper. I kursen ingår teori och praktiska laborationer i inspelningsstudio samt via nätet, i syfte att utveckla deltagarnas förmåga att leda grupper och analysera sitt eget ledarskap. I de praktiska tillämpningsövningarna kommer deltagarna att delvis få arbeta utifrån sin egen yrkes/utbildningsbakgrund.

    I kursen förutsätts att deltagarna har fungerande utrustning, dator med bra ljud och bild för nätverksmöten. I kursen ingår flera obligatoriska sammankomster via nätet.

    Kursen går på halvfart under andra halvan av vårterminen och avslutas den 5 juni. Kursen examineras med en skriftlig rapport och nätseminarier.

    Fäll ihop
  • Kontakta oss

    Har du frågor om kursens innehåll kan du skicka e-post till mig som kursansvarig, Annica Ceder.

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Annica Ceder

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)