"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Hem- och konsumentkunskap A

Du är antagen till kursen Hem- och konsumentkunskap A 50%. Mitt namn är Albina Granberg och är kursansvarig, här kommer lite information som jag vill att du läser igenom innan kursen startar.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Det är du själv som ansvarar för att registrera dig på kursen. Det gör du genom att logga in på studentwebben med ditt Umu-Id. Läs mer nedan hur du aktiverar ditt Umu-id.

    Webbregistreringen är öppen mellan 22/8 – 30/8.

    Det är viktigt att du ser till att registrera dig i tid så du inte riskerar att förlora din plats på kursen eller få problem med CSN. Du kommer inte heller att kunna komma åt kursen i lärplattformen Canvas förrän du är registrerad.



    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2022-08-29

    Tid: 15:00-17:00

    Plats: Zoom

    Terminen startar vecka 35 med en kursintroduktion via zoom måndag 29 augusti klockan 15.00-17.00. Länk till kursintroduktionen hittar du här: https://umu.zoom.us/j/69018808965

    Här finns mer information om zoom https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/

    Därefter fortsätter veckan med självstudier. Vecka 38, måndag 19 september kl 13.00 har vi den första fysiska träffen på campus. Schema för detta hittar du i din studentsida och i lärplattformen Canvas. Observera att du inte kommer åt kurssajten förrän du är registrerad på kursen.

    Du bör se till att ha den obligatoriska litteraturen för modulerna ”Hem- och konsumentkunskap -en introduktion i skolämnet” tillgänglig då kursen startar. Litteratur finns i kursplanen som du hittar här: https://www.umu.se/utbildning/kurser/hem--och-konsumentkunskap-a/kursplan/31677/

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen går på distans med 50% studietakt, det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand men att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på lärplattformen Canvas.

    Kurser består av tre fysiska ”veckoträffar” (antal dagar kan variera) på campus. Eftersom träffarna innehåller obligatoriska moment måste du ha deltagit i dessa moment för att bli godkänd på kursen, vilket innebär att det är obligatoriskt att delta i träffarna. Observera att det också kommer att genomföras obligatoriska aktiviteter även mellan de fysiska träffarna men då via zoom.

    Veckoträffarna på campus genomförs vecka 38, vecka 3 och vecka 19.

    Välkommen till Umeå universitet och institutionen för kost- och måltidvetenskap!

    Fäll ihop
  • Kontakta oss!

    Kursansvarig: Albina Granberg

    Studieadministratör: Patrik Wallström

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)