"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Identitet och makt i sociala medier

Välkommen till kursen Identitet och makt i sociala medier HT 2021! Du är antagen till kursen, men innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra för att börja på kursen samt hur och när. Du kan även läsa mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Självregistrering via Studentwebben

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via Studentwebben i samband med kursstart. Registreringen är öppen 23 augusti till 1 september 2021. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 1 september.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till Studentsupport Informatik innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.

    För att kunna registrera dig via Studentwebben krävs det att du är antagen till kursen och att du har ett så kallat Umu-id samt ett lösenord. I samband med att du fick ditt antagningsbesked, fick du också information om hur du aktiverar denna användare. Det finns även information om detta längre ner här i välkomstbrevet.

    Jag vill till Studentwebben.

    Kontakta studentsupport.informatik@umu.se innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

    Lärplattform

    Kommunikationen mellan studenter och lärare kommer främst att ske via lärplattformen Canvas. Därför är det nödvändigt att du har tillgång till en dator och internetuppkoppling med god överföringshastighet. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens aktiviteter såsom information om kurslitteratur, uppgifter, inlämning, föreläsningar och diskussionsforum.

    För att logga in i Canvas måste du ha aktiverat ditt Umu-id och registrerat dig på kursen. Mer information om Canvas och Umu-id hittar du på Studentwebben. När du registrerat dig på kursen och loggat in i Canvas med ditt Umu-id kommer du att se kursen som en valbar flik i din arbetsmiljö. Lärplattformen Canvas öppnar i samband med kursstart.

    Jag vill logga in i Canvas.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    30 augusti 2021

    Tid: Klockan 13.15

    Plats: Se schema

    Du måste vara registrerad för att kunna följa kursen och få dina resultat registrerade under kursen.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Information från läraren

    Du har blivit antagen till kursen Identitet och makt i sociala medier, ht 2021, där jag, universitetslektor Annakarin Nyberg, är ansvarig lärare. Kursen är nätbaserad och motsvarar 7.5 hp samt pågår mellan 210830 och 211101. Ni kommer på denna kurs även att möta två andra lärare, Per-Olof Ågren och Rikard Harr.

    Tillsammans ska vi ta oss an diskussioner om sociala mediers betydelse och användning med särskilt fokus på maktstrukturer, mellanmänskliga maktrelationer och identitetsskapande i sociala medier.

    Kursen genomförs helt via nätet och undervisningen kommer att baseras på såväl Canvas, som lärplattform, och på Zoom, för undervisning och workshops. Kursen inleds med att vi träffas i Zoom, den 30/8-21 kl. 13.00-15.00. Schema för kursen presenteras senast en månad innan kursstart och åtkomst till Canvas ges i anslutning till att kursen inleds. 

    Det bästa sättet att förbereda sig för denna kurs är att skaffa de böcker som kommer att användas:

    • Fuchs, Christian (2017). Social media. A critical introduction. SAGE Publication.
    • Walker Rettberg, Jill (2014). Seeing Ourselves Through Technology: How We Use Selfies, Blogs and Wearable Devices to See and Shape Ourselves. Palgrave Macmillan.
    • Nyberg, Annakarin, Dahlgren, Erica (2021). Härskarteknik. Stockholm: Liber.

    Se även till att skaffa en dator med kamera och ett fungerande headset. Det kan även vara bra att bekanta sig med Zoom. Här finns en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom.

    Varmt välkommen till kursen - vi ser fram emot att träffa dig i höst!

    Annakarin, Per-Olof och Rikard

    Fäll ihop
  • Planera dina studier och håll kontakt

    En distansutbildning erbjuder frihet och flexibilitet men det behövs även egen motivation, engagemang och studiedisciplin. Var aktiv i Canvas, ta initiativ, jobba självständigt med egna uppgifter, bidra till gott samarbete i din grupp, ta del av de källor till information och kunskap som finns i Canvas och sök relaterad information på webben. Du skapar din egen kunskap när du deltar aktivt och jobbar med kursmaterialet.

    För att hålla takten i kursen är ett bra tips att göra din egen personliga studieplan. Utgå från schemat och kursplanen. I schemat hittar du alla planerade aktiviteter och examinationer.

    Håll gärna kontakt med dina kursare och dina lärare. Använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i Canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet. Alla lärarna har ambitionen att ge snabb respons på frågor men arbetar dagtid på vardagar, så det är under de tiderna du kan förvänta dig att få svar.

    Fäll ihop
  • Kontaktinformation

    Om du har frågor om kursens innehåll och upplägg är du välkommen att kontakta kursansvarig lärare:
    Annakarin Nyberg annakarin.nyberg@umu.se

    Frågor av administrativ karaktär såsom registrering och intyg kan du ställa till vår studentsupport:
    studentsupport.informatik@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)