"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Industridesign för industriell ekonomi

Välkommen till kursen Industridesign för industriell ekonomi

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. Det gör du själv i studentportalen innan kursstart. Det kan du göra från och med 9 januari till och med 17 januari. Inloggningslänk till Portalen hittar du på studentwebben, En manual för hur webbregistreringen går till hittar du på www.student.umu.se/registrering.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag 17 januari

    Tid: 10.30

    Plats: Zoom Meeting (Meeting ID: 634 4324 8901 Passcode: design)

    Vissa delar av kursen kommer på distans där vi ser fördelar med detta så som handledning vid behov.

    Första kurstillfälle sker på distans via zoom: https://umu.zoom.us/j/63443248901?pwd=VlgveGJrbDR4Q2ZmMFljVW0vL05wUT09

    Vi arbetar fortfarande med schemat som är preliminärt fram till en månad före kursstart.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen kommer delvis utföras digitalt.

    Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, handledning, grupparbete och projektarbete. Kursen är indelad i ett flertal moment som examineras fortlöpande. I de inledande momenten genomförs ett grupparbete som fokuserar på hur industridesign kan användas inom produktutveckling, på vilka krav som kan ställas vid upphandling av industridesign samt för dess strategiska betydelse vid utveckling av produkter. Under kursen kommer ni också att skapa förståelse för designprocessen och designmetoder för att sedan bygga vidare med insikter om användarens betydelse i processen samt kreativa metoder. Vi tittar även på presentationsteknik och industridesignens historia.

    Schema (preliminärt) finns via denna länk:   

    https://cloud.timeedit.net/umu/web/public1/ri10x7QnX15Z5lQ66Z68Qyn0yb0h1YQcdYcg35wQY577n3aZneZ7wQQZZlbQ4clupo.html#

    Kursplan finns tillgänglig via kursplanesök. Sök på kurskod 5ID097.
    http://www.umu.se/sok/sok-kursplan

    Kurslitteratur

    Kursboken bör du ha köpt in eller lånat på UB så att du har den vid kursstart.
    Kenneth Österlin Design i fokus för produktutveckling: varför ser saker ut som de gör? ISBN: 978-91-47-09443-1

    Wikberg Nilsson Åsa, Ericson Åsa, Törlind Peter Design : process och metod
    ISBN: 9789144108858

    Information om referenslitteratur hittar du i kursplanen.

    Fäll ihop
  • Lärarplattformen Canvas, arbetsrummet teams & Zoom

    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel länk till schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.

    Logga in på Canvas och gå till Industridesign för industriell ekonomi
    Du måste ha självregistrerat dig på kursen innan du kan se kursen i.

    Teknik för att delta i undervisning via zoom
    För att delta i undervisningen via zoom krävs att ni har tillgång till dator med mikrofon och kamera.

    Programvaror som används är alla tillgängliga för er studenter och guider finns på
    https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/

    Vi kommer att använda oss av Zoom och office 365 programvarorna.

    Här hittar du information om IT-tjänster: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/

    Fäll ihop
  • Praktisk information

    Kontakt med skolan
    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Oscar Björk.
    Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av att vi har många externa besök och andra aktiviteter som kan dyka upp på kort varsel, och även externa lärare som kan måsta flytta undervisningspass ibland, kommer det säkerligen att ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Generell information: Wozzop
    Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare via zoom digitalt. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att bara komma dit och göra det spontant.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagseftermiddagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar eller workshops med inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop.

    Skolmöten
    Klockan 13:00 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal – du som går en fristående kurs hos oss är alltså också välkommen. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till biträdande prefekt, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal.

    Öppna projektpresentationer
    Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga på grund av patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och på skärmen i entrén. Ta gärna tillfället i akt att sitta med på några presentationer i mån av tid – det brukar vara både roligt och lärorikt.

    Fika/Lunch
    I dagsläget finns ingen restaurang på Konstnärligt Campus. Vi har fått info om att det ska ställas ut kaffeautomater i det utrymme som tidigare varit restaurang, men i dagsläget har vi inte fått det bekräftat när de automaterna finns på plats.

    Det finns ett studentkök på Designhögskolan (bottenplan) där du kan värma medhavd mat. 

    Det finns kaffeautomater en trappa upp på Designhögskolan. OBS! Du behöver ha med egen mugg för att kunna nyttja automaterna. Av miljöskäl har vi valt att inte ha automater som har plast-/pappersmuggar.

     

     

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)