"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Infektionssjukvård

Välkommen! Du är antagen till kursen Infektionssjukvård 15 hp som hålls av Institutionen för klinisk mikrobiologi vid Umeå universitet. Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Studentwebben innan kursstart, se information nedan. Det kan du göra från och med måndag den 22 augusti till och med måndag den 5 september. Om du inte har registrerat dig senast den 5 september förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id, se information om aktivering nedan.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    1 september

    Tid: kl.15.30

    Plats: Zoom - länk skickas per mail och läggs på Canvas

    Kursen startar den 1 september kl.15:30 med ett introduktionstillfälle och en föreläsning via Zoom. Då kommer vi bland annat att gå igenom:

    • Presentation av lärare
    • Schema
    • Kursens upplägg

    Du kan logga in i lärplattformen, Canvas, efter att du har aktiverat ditt Umu-id, se mer information nedan. Närmare terminsstart kommer du också att få tillgång till kursens kurssajt, https://www.canvas.umu.se/courses/7684.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Information om kursens upplägg

    Kursen är i huvudsak nätbaserad och en stor del av studierna kan lösas under tid du själv kan disponera. Det ingår schemalagda obligatoriska digitala moment på distans och två fysiska kursträffar där du behöver närvara i Umeå. Till din hjälp har du den digitala plattformen Canvas där det finns kursmaterial och läsanvisningar och där du kan få kontakt med lärare och medstudenter.

    Kursen förutsätter att du tar del av kurslitteratur som finns beskriven i litteraturlistan och inspelade föreläsningar av lärare.

    En annan viktig del i undervisningen är att du tilldelas uppgifter som du ska lösa och sedan presentera din lösning för lärare och andra kursdeltagare. Vi använder så kallad fall-undervisning där vi utgår från patientfall för att belysa olika undervisningsområden eller kliniska situationer. Ett typiskt upplägg av fallundervisning är att fallen introduceras av lärare och att du under ca 2 veckor har tid att läsa på området och förbereda dig på att kunna diskutera och redovisa dina förslag på lösning av fallen. Vi möts sedan digitalt i tre mindre grupper. Vid de träffarna förväntas varje deltagare kunna redovisa sin lösning på fallen och kunna argumentera för och diskutera sin egen lösning och även vara så påläst att man kan kommentera andra deltagares förslag på lösning av fallen. Varje deltagare ska alltså vara aktiv på dessa digitala möten i grupp för att kunna godkännas på momentet.

    Fäll ihop
  • Lärplattformen - Canvas - ditt digitala klassrum

    Huvuddelen av dina studier gör du hemifrån men med kontakt med utbildningen. Vi har videomöten av olika slag, oftast via Zoom och för att det ska fungera bra behöver du ha tillgång till en dator som inte äldre än 4-5 år, webbkamera och headset. Och bra internetuppkoppling, gärna stabil trådlös eller fast uppkoppling via nätverkskabel.

    På kurssajten i Canvas kommer du hitta det självstudiematerial du behöver, som exempelvis inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och läsanvisningar. Där sker även vissa schemalagda examinationer och andra aktiviteter. Det mesta av kommunikationen med dina lärare och kursare har du i Canvas.

    Du kan logga in i Canvas efter att du har aktiverat ditt Umu-id, se mer information nedan. Närmare terminsstart kommer du också att få tillgång till kursens kurssajt, https://www.canvas.umu.se/courses/7684.

    Fäll ihop
  • Träffar via Zoom och fysiska träffar

    På den här kursen använder vi ofta Zoom som verktyg för undervisning på nätet. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.

    Fysiska träffar under kursen

    Det här är en kurs med obligatoriska träffar i Umeå. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare vid två tillfällen på plats i Umeå. Eftersom de här träffarna är obligatoriska betyder det att du måste vara med på träffarna för att kunna bli godkänd på kursen.

    Första tillfället: Klockan 13:00 19/10 till klockan 12:00 21/10 2022

    Andra tillfället: Klockan 13:00 19/4 till klockan 12:00 21/4 2023

    Lokalerna ligger i anslutning till Norrlands universitetssjukhus och Umeå universitet.

    På träffarna kommer vi bland annat att genomföra examinerande fall-diskussioner, simuleringsövningar och föreläsningar. 

    Träffarna genomförs tillsammans med de andra studenter som går kursen.

    Om du blir sjuk och inte kan närvara under träffarna kontaktar du berörd lärare för att få veta när och hur du kan tillgodogöra dig de missade träffarna. Behöver du göra examinationer eller kompletteringar i efterhand kan det innebära att du behöver ta igen det i Umeå när kursen går nästkommande år.

    Du ordnar själv med boende under träffarna. Om du inte redan har boende ordnat så finns stort utbud av olika slags boenden på Visit Umeås sidor.

    Planera dina studier och håll kontakt

    En distansutbildning erbjuder frihet och flexibilitet men det behövs även egen motivation, engagemang och studiedisciplin.

    För att hålla takten i kursen är ett bra tips att göra din egen personliga studieplan. Utgå från schemat och kursplanen. I schemat hittar du alla planerade aktiviteter och examinationer.

    Håll gärna kontakt med dina kursare och dina lärare. Använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i Canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet. Alla lärarna har ambitionen att ge snabb respons på frågor men arbetar dagtid på vardagar, så det är under de tiderna du kan förvänta dig att få svar.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)