Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Juridisk översiktskurs

Du är antagen till kursen Juridisk översiktskurs 15 hp som ges på distans. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den den 23 juli 2021.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistrering tillåts från och med den 23 augusti och funktionen kommer att vara öppen till och med den 1 september.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen och använda kursplattformen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken: "Ny vid Umeå universitet".

    Kursstart äger rum den 30 augusti 2021 och då har du möjlighet att bekanta dig med kursplattformen och göra en lagboks- och en nätresursövning. Ungefär två veckor därefter är det dags för inlämning av det första seminariet i juridisk metod (obligatoriskt).

    På webbplatsen www.student.umu.se/registrering finns en manual som beskriver hur registreringen går till.

    Varmt välkommen till kursen och lycka till med studierna!
    /Eva Kjellin och Vanessa Vincentie

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2021-08-30

    Tid: -

    Plats: Lärplattformen Canvas

    Schemat som finns rör insändningstiderna för seminarieuppgifterna och tentamen.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Praktisk information och undervisning - kursens upplägg

    Välkommen till den nätbaserade versionen av juridisk översiktskurs!

    Kursen är allmänbildande och berör många vardagsnära frågor och problem från livets olika skeden. Detaljerad och viktig information om kursens upplägg och innehåll, obligatorier och redovisningar, finns i studiehandledningen som skickas ut i samband med antagningen. Läs därför noga igenom den bifogade studiehandledningen innan du påbörjar dina studier. Den ger svar på de flesta frågor du kan ha med anledning av denna kurs.

    Kursstart:
    Kursstart äger rum den 30 augusti 2021 och då har du möjlighet att bekanta dig med kursplattformen och göra en lagboks- och en nätresursövning. Ungefär två veckor därefter är det dags för inlämning av det första seminariet i juridisk metod (obligatoriskt).

    Observera att du själv ska registrera dig på kursen via webben om det är första gången du läser kursen! Webbregistrering tillåts från och med den 23/8 och funktionen kommer att vara öppen till och med den 1/9. Läs mer om hur du gör nedan under rubriken: "Antagning och registrering". De som har läst kursen tidigare ska dock inte registrera sig själva via webben utan ska i stället kontakta kursadministratören, se kontaktuppgifter nedan. Först när din registrering är genomförd kommer du att få tillgång till kurshemsidan i Canvas. För att du ska gå kursen är det alltså mycket viktigt att du registrerar dig under den ovan angivna perioden och senast den 1/9 annars förlorar du din plats. Notera också att om du har registrerat dig men inte lämnar in den första inlämningsuppgiften och inte har kontaktat oss, betraktar vi det som att du inte vill gå kursen längre och du avregistreras.

    Kursens upplägg:
    Eftersom det här är en helt nätbaserad distanskurs förekommer ingen undervisning i lektionssal. All undervisning inklusive tentamen sker via kursplattformen Canvas. Vi arbetar med en pedagogisk modell, problembaserat lärande (PBL). Det innebär att du under kursen lär dig att söka lösningar på olika juridiska problem. Följande moment hjälper dig att nå kursmålen som finns i kursplanen:

    • Litteraturstudier
    • Möjlighet till handledning
    • Inlämning av individuella seminarier
    • Quiz
     

    Till stöd för ditt lärande finns det ljudsatta presentationer i de olika rättsområdena.

    Antagning och registrering:
    För att du ska kunna registrera dig på kursen och använda kursplattformen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen.

    Umeå universitet skickar ut en tillfällig identitet till din folkbokföringsadress. Med hjälp av denna kan du genom att följa instruktionerna aktivera ditt användarkonto. Information för aktivering av Umu-id finns på www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/.

    På webbplatsen www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/ finns en manual som beskriver hur registreringen går till.

    Kurslitteratur:

    Kursbok 

    Persson, Mats m.fl. Svensk Juridik, Norstedts Juridik AB, 2020 (upplaga 2).

    Aktuell lagtext

    Valfri lagtextsamling (lagbok), t.ex. Sveriges Rikes Lag, Norstedts Juridik AB (den blå lagboken), Sveriges Lag, Studentlitteratur (den svarta lagboken), Svensk Lag, Iustus (den gröna lagboken).

    Som ett alternativ till en fysisk lagtextsamling kan den juridiska databasen JUNO användas. Som student inskriven vid Umeå universitet har man tillgång till den via universitetsbiblioteket www.umu.se/bibliotek/

    Studiehandledning:

    Fäll ihop
  • Kontaktinformation

    Alla frågor som rör kursen hänvisas till: natjok@jus.umu.se 

    Kursansvarig lärare: Eva Kjellin, tel. 090-786 75 09, eva.kjellin@umu.se

    Övriga lärare: Anna Wärme, anna.warme@umu.se och Åsa Yttergren, asa.yttergren@umu.se

    Kursadministratör: Vanessa Vincentie, tel.090-786 50 86, vanessa.vincentie@umu.se  

    Kursamanuens: Lukas Todtenhaupt, natjok@jus.umu.se 

    Frågor om antagning hänvisas till: studievägledare Stefan Lidberg,
    stefan.lidberg@umu.se 

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Vi lever fortfarande i en annorlunda tid, som påverkar våra utbildningar på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt och kan hålla avstånd till varandra.

    Om du vill hålla dig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas, håller du koll på Studentwebben! Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Ny på universitetet – studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)