TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen! I det här välkomstbrevet hittar du viktig information till dig som är antagen till vår valbara programkurs Kliniska prövningar och läkemedelsutveckling vid Umeå universitet höstterminen 2021. Läs igenom informationen noga så får du svar på många frågor. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Kursansvarig är Sofia Mattson. Studieadministratör är Nadia Ferry Yassin. Välkommen till kursen!
Vi använder oss av webbregistrering på kursen. Webbregistreringen är öppen en vecka före kursstart och stänger 1 vecka efter kursstart. Det är viktigt att du registrerar dig på kursen inom utsatt tid, annars kommer du att förlora din möjlighet att delta på kursen. Mer information om hur registreringen går till hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/
Får du problem med registreringen ska du kontakta studieadministratör Nadia Ferry Yassin på nadia.ferry@umu.se . Ange alltid namn, personnummer och kurs i meddelandet om du skickar e-post.
Fäll ihopVälkommen till kursen Kliniska prövningar och läkemedelsutveckling!
Du är antagen till kursen Kliniska prövningar och läkemedelsutveckling 7,5 hp vid Umeå universitet. Jag som skriver det här brevet heter Sofia Mattsson och är kursansvarig för den här kursen. Jag vill med detta brev hälsa dig varmt välkommen till kursen samt passa på att skicka med en del information. Om du har kommit på andra tankar och inte längre vill läsa denna kurs så hör då av dig till mig snarast (kontaktuppgifter se nedan). Du kan också lämna återbud på Mina sidor på Antagning.se eller på Studentwebben.
Kursstart
Den här kursen ges på distans. Basen utgörs av inspelade föreläsningar och seminarierna sker antingen på distans. Du hittar kursmaterialet på lärplattformen (Canvas). Kursen startar den 2 november 2021. Seminarierna på distans sker med via Zoom. Zoom är det program som vi använder för att ha möten med headset och webbkamera. För att kunna delta i möten behöver du ladda ner programmet till din dator. Information om hur du gör det finns här: https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-for-windows/ (för PC) och https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-pa-mac-os/ (för Mac). Under den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du information om kursen, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Där finns också allt lektionsmaterial som t.ex. videoföreläsningar, övningsuppgifter, länkar och artiklar. Canvas används också för informationsutbyte under kursen, här finns t.ex. möjlighet att ställa frågor till kursansvarig. För att komma in på lärplattformen loggar du in med ditt UmU-id (för mer information om det se nedan). Kurssidan i Canvas blir tillgänglig i samband med kursstart.
Obligatoriska moment
Obligatoriska moment under kursen är seminarier, grupparbetet och salstentamen. Grupparbetet innebär att ta skriva ett studieprotokoll för en klinisk prövning. Grupparbetet redovisas också muntligt.
Tentamen
Tentamen på kursen kommer att hållas i början på december (preliminärt datum 2021-12-02, definitivt datum meddelas senare). Det finns möjlighet att skriva tentamen vid Umeå universitet eller på ett antal utvalda lärcentra som vi har avtal med. Det går även bra att skriva på andra universitet/högskolor. En lista med godkända skrivplatser kommer att finnas tillgänglig i samband med kursstart. Anmälan till tentamen sker till studieadministratör Nadia Ferry Yassin senast tio dagar innan tentamen (kontaktuppgifter se nedan). Vid anmälan uppges adress till tentamensstället samt namnet på den kontaktperson som ansvarar för tentamen. Observera att tentamensformen kan komma att ändras i det fall omständigheterna kring Covid-19 kvarstår men vi planerar i dagsläget för att den kan genomföras i den form som planeras (salstentamen).
Kurslitteratur
Friedman LM, Furberg CD, DeMets DL, Reboussin DM, Granger CB. Fundamentals of clinical trials. 5th edition. Springer International Publishing, 2015.
Ejlertsson, G. Statistik för hälsovetenskaperna. Studentlitteratur AB, 2019.
Kontakta oss
Hör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör kursen.
Kursansvarig
Sofia Mattsson
Tel. 090-786 65 80
E-post: sofia.mattsson@umu.se
Integrativ medicinsk biologi
Umeå universitet
901 87 Umeå
Studieadministratör
Nadia Ferry Yassin
Tel. 090-786 95 10
E-post: nadia.ferry@umu.se
Integrativ medicinsk biologi
Umeå universitet
901 87 Umeå
Som student vid Umeå universitet får du tillgång till ett antal system och IT-tjänster. Ett system är Portalen där du bland annat hittar student-e-posten och får tillgång till registreringar och resultat för dina kurser. För att få tillgång till tjänsterna som ny student ska du aktivera ditt användarkonto (UmU-id). Du bör ha uppgifter om tillfällig identitet från Umeå universitet, antingen i ett brev till din folkbokföringsadress eller på annat sätt. Den kan du använda för att aktivera ditt användarkonto. En annan möjlighet är att aktivera kontot genom ditt Antagning.se-konto. Båda sätten att aktivera ditt användarkonto når du via länken www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id. När du aktiverat kontot når du Portalen via högerlänkarna på studentwebben, www.student.umu.se. OBS! Det är viktigt att du har aktiverat ditt konto innan kursstart.
Du som har läst vid Umeå universitet tidigare har redan ett användarkonto och behöver inte aktivera det igen (och får inte heller någon tillfällig identitet skickad till dig) utan kan nå våra system via länkarna till höger på www.student.umu.se. Har du glömt ditt lösenord eller vill byta hittar du information om hur du gör det, via länken ”Glömt lösenordet?” intill inloggningslänkarna. Om du får problem med att logga in i Portalen eller stöter på tekniska fel, skicka ett meddelande (ärende) till www.servicedesk.its.umu.se.
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på campus Umeå och campus Örnsköldsvik kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång.
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Läs mer om varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop