"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kliniska prövningar och läkemedelsutveckling

Välkommen! I det här välkomstbrevet hittar du viktig information till dig som är antagen till vår valbara programkurs Kliniska prövningar och läkemedelsutveckling vid Umeå universitet höstterminen 2021. Läs igenom informationen noga så får du svar på många frågor. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Kursansvarig är Sofia Mattson. Studieadministratör är Nadia Ferry Yassin. Välkommen till kursen!

Så här börjar du

Om kursen

  • Välkomstbrev och information från kursansvarig

    Välkommen till kursen Kliniska prövningar och läkemedelsutveckling!
    Du är antagen till kursen Kliniska prövningar och läkemedelsutveckling 7,5 hp vid Umeå universitet. Jag som skriver det här brevet heter Sofia Mattsson och är kursansvarig för den här kursen. Jag vill med detta brev hälsa dig varmt välkommen till kursen samt passa på att skicka med en del information. Om du har kommit på andra tankar och inte längre vill läsa denna kurs så hör då av dig till mig snarast (kontaktuppgifter se nedan). Du kan också lämna återbud på Mina sidor på Antagning.se eller på Studentwebben.

    Kursstart
    Den här kursen ges på distans. Basen utgörs av inspelade föreläsningar och seminarierna sker antingen på distans. Du hittar kursmaterialet på lärplattformen (Canvas). Kursen startar den 2 november 2021. Seminarierna på distans sker med via Zoom. Zoom är det program som vi använder för att ha möten med headset och webbkamera. För att kunna delta i möten behöver du ladda ner programmet till din dator. Information om hur du gör det finns här: https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-for-windows/ (för PC) och https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-pa-mac-os/ (för Mac). Under den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du information om kursen, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Där finns också allt lektionsmaterial som t.ex. videoföreläsningar, övningsuppgifter, länkar och artiklar. Canvas används också för informationsutbyte under kursen, här finns t.ex. möjlighet att ställa frågor till kursansvarig. För att komma in på lärplattformen loggar du in med ditt UmU-id (för mer information om det se nedan). Kurssidan i Canvas blir tillgänglig i samband med kursstart.

    Obligatoriska moment
    Obligatoriska moment under kursen är seminarier, grupparbetet och salstentamen. Grupparbetet innebär att ta skriva ett studieprotokoll för en klinisk prövning. Grupparbetet redovisas också muntligt.

    Tentamen
    Tentamen på kursen kommer att hållas i början på december (preliminärt datum 2021-12-02, definitivt datum meddelas senare). Det finns möjlighet att skriva tentamen vid Umeå universitet eller på ett antal utvalda lärcentra som vi har avtal med. Det går även bra att skriva på andra universitet/högskolor. En lista med godkända skrivplatser kommer att finnas tillgänglig i samband med kursstart. Anmälan till tentamen sker till studieadministratör Nadia Ferry Yassin senast tio dagar innan tentamen (kontaktuppgifter se nedan). Vid anmälan uppges adress till tentamensstället samt namnet på den kontaktperson som ansvarar för tentamen. Observera att tentamensformen kan komma att ändras i det fall omständigheterna kring Covid-19 kvarstår men vi planerar i dagsläget för att den kan genomföras i den form som planeras (salstentamen).

    Kurslitteratur
    Friedman LM, Furberg CD, DeMets DL, Reboussin DM, Granger CB. Fundamentals of clinical trials. 5th edition. Springer International Publishing, 2015.
    Ejlertsson, G. Statistik för hälsovetenskaperna. Studentlitteratur AB, 2019.

    Kontakta oss
    Hör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör kursen.

    Kursansvarig
    Sofia Mattsson
    Tel. 090-786 65 80
    E-post: sofia.mattsson@umu.se
    Integrativ medicinsk biologi
    Umeå universitet
    901 87 Umeå

    Studieadministratör
    Nadia Ferry Yassin
    Tel. 090-786 95 10
    E-post: nadia.ferry@umu.se
    Integrativ medicinsk biologi
    Umeå universitet
    901 87 Umeå

    Fäll ihop
  • System och IT-tjänster för studenter


    Som student vid Umeå universitet får du tillgång till ett antal system och IT-tjänster. Ett system är Portalen där du bland annat hittar student-e-posten och får tillgång till registreringar och resultat för dina kurser. För att få tillgång till tjänsterna som ny student ska du aktivera ditt användarkonto (UmU-id). Du bör ha uppgifter om tillfällig identitet från Umeå universitet, antingen i ett brev till din folkbokföringsadress eller på annat sätt. Den kan du använda för att aktivera ditt användarkonto. En annan möjlighet är att aktivera kontot genom ditt Antagning.se-konto. Båda sätten att aktivera ditt användarkonto når du via länken www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id. När du aktiverat kontot når du Portalen via högerlänkarna på studentwebben, www.student.umu.se. OBS! Det är viktigt att du har aktiverat ditt konto innan kursstart.

    Du som har läst vid Umeå universitet tidigare har redan ett användarkonto och behöver inte aktivera det igen (och får inte heller någon tillfällig identitet skickad till dig) utan kan nå våra system via länkarna till höger på www.student.umu.se. Har du glömt ditt lösenord eller vill byta hittar du information om hur du gör det, via länken ”Glömt lösenordet?” intill inloggningslänkarna. Om du får problem med att logga in i Portalen eller stöter på tekniska fel, skicka ett meddelande (ärende) till www.servicedesk.its.umu.se.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)