TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till Pedagogiska institutionen! Så roligt att du ska läsa hos oss. Du är antagen till kursen Kompetens, lärande och IKT i arbetslivet, 7,5 hp men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopWebbregistrering
Du behöver registrera dig själv på kursen via studentwebben. Du registrerar dig på din egen studentsida. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på kursen samt behålla tillgången till lärplattformen när kursen har startat.
För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.
Webbregistreringen är öppen 22 augusti - 30 augusti. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.
Canvas
Du får tillgång till kursen i lärplattformen Canvas samma dag som webregistreringen öppnar. Observera att informationen på kurssidan kan komma att uppdateras närmare kursstart.
OBS! Har du tidigare haft en registrering på samma kurskod behöver du kontakta vår administratör för att få hjälp med din registrering (se kontaktinformation längre ned i detta välkomstbrev).
Har du villkorlig behörighet (VI) på din antagning till kursen behöver du intyga att du uppfyller behörigheten innan du kan registrera dig på din kurs. Senast kursstart måste du intyga din behörighet till studievägledaren.
Fäll ihop29 aug 2022
Tid: Se kursstartsinfo nedan
Plats: Se kursstartsinfo nedan
Under måndagen den 29 aug så kommer ansvarig lärare skriva och hälsa välkommen i informationsforumet på kurssidan i canvas, men du förväntas INTE vara uppkopplade en viss tid den 29 aug för något intropass. Istället kan du under dagen logga in på kursens sida och ta del av det material som finns och t.ex. börja lägga upp hur du vill ta dig an litteraturen, läsa igenom schemat och läsa hur respektive uppgift under kursen kommer vara upplagd.
Kursplan
I kursplanen finns information om kursens innehåll och i litteraturlistan vilka böcker eller artiklar du ska läsa till respektive modul. Tänk på att ordna böckerna i god tid innan varje modul startar.
Kursupplägg
Denna kurs är helt på distans, utan fysiska träffar.
Under kursens gång bedriver du studierna både på egen hand och via grupparbete där du tar del av kurslitteraturen och utför kursens uppgifter. När under arbetsdagen/-veckan du gör uppgifter är upp till dig så länge du håller dig till sluttiden för inlämning. Kursen är 7,5 hp och ges på 50 % studietakt mellan 29 aug - 31 okt.
Kursen bygger mycket på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga. Kommunikationen mellan er studenter och lärarna kommer främst att ske via lärplattformen. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.
Att vara aktiv i diskussionsforum är något vi redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Lärarna tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen, vilket innebär att de också svarar på frågor. Ställ gärna generella frågor till lärarna i forumet "Frågor till lärarna", så kan fler på kursen ta del av svaren.
Ta chansen att ta del av de webbföreläsningar för nya Umu-studenter som ges 23 - 26 aug. Se info och länkar till studentföreläsningarna Ny på univeristetet - studiestartsföreläsningar
Fäll ihopÖvergripande kursfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till vår studievägledare Jenny på: info@pedag.umu.se
Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan ni ställa till vår administratör på administration@pedag.umu.se.
Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.
Under semesterperioden juli/början av augusti så kan du alltid ställa dina frågor till vårt Infocenter
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop