Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kroki 2

Välkommen till kursen Kroki 2, vårtermin 2023

Så här börjar du

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kroki 2 vänder sig till dig som har en viss erfarenhet av kroki och syftar till att du genom utvecklad kunskap om olika metoder och bildanalys ska kunna uttrycka dig i avbildning av levande modell med självsäkerhet och precision.

    Kursen bygger på gemensamma praktiska övningar med krokimodell, så du förväntas delta aktivt på plats. Om du inte kan närvara vid något tillfälle förväntas du höra av dig i god tid. Du ges då en hemuppgift som du redovisar istället för uppgiften under det missade lektionstillfället.

    Första kurstillfället är v.4 den 26/1 kl.16:30. Du får allmän information, samt kursintroduktion av kursansvarig, Linnéa Dimitriou. Vid det första kurstillfället behöver du inte ha med dig något material. Kan du inte vara med på introduktionen? Meddela oss i förväg! Skicka en mail till Linnéa Dimitriou.

    Lektionerna ges huvudsakligen 16.30-18.30 på torsdagar med vissa avvikelser. Du ansvarar för att hålla dig à jour med schemat via den digitala kurs-sidan. Vi har ingen drop-in till lektionerna utan lektionssalens dörr stängs när lektionen börjar. Du behöver komma en stund innan för att vara redo att köra igång- vill säga ha ställt fram staffli och packat upp material.

    Vi använder oss av lärplattformen Canvas. För att komma åt kursens sajt i Canvas behöver du ha registrerat dig på kursen.

    Kursen är indelad i tre olika temaområden, s.k. moduler, som syftar till introducera olika aspekter av att teckna efter levande modell, för att med allt större precision och självsäkerhet återge människokroppen framför oss. Examinationen är uppdelad på tre tillfällen som behandlar de olika temaområdena. Vid examinationstillfällena samtalar vi i grupper om ett urval av teckningar.

    Nödvändigt material som måste införskaffas av student är:

    • Medier för att skissa med, så som ritkol, vit krita, blyerts, flytande tusch, tuschpenna.
    • Sudd, linjal, pappersklämmor för att fästa pappret på befintliga masonitskivor.
    • Papper att teckna på - både vitt och färgat (förslagsvis brun skyddspapp på rulle).
    • En mapp att förvara teckningar i (man kan tillverka en enkel variant med kartong och silvertejp).
    • Fixativ eller hårsprej för att fixera kolteckningar (dragskåp finns att använda på skolan).

    En detaljerad materiallista med tips och länkar till leverantörer kommer närmare kursstart. Observera att materialet behövs inte förrän tillfälle 2. Första kursdagen är en introduktion till kursen, vi tecknar först veckan därpå. Under introduktionen kommer en närmare presentation av det material som behövs.

    Kursen ges i huvudsak på svenska men om engelskspråkiga studenter finns kan handledning ske på engelska. Om huvuddelen av studenterna är engelskspråkiga så ges kursen på engelska med möjlighet till handledning på svenska.

     

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Kontakt med skolan
    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Linnéa Dimitriou.
    Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Den här kursen bygger på praktiska övningar - teckning efter levande modell under handledning. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar men intentionen ska vara att delta på plats så mycket som möjligt. Om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, vänligen meddela detta till läraren. Vid frånvaro hänvisas du till en hemuppgift för aktuell vecka som publiceras på Canvas.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart. Detta betyder att senast kl.16.30 ska man vara på plats, ha ställt iordning sitt material och vara beredd att starta skisslektionen. Kurstider är 16.30-18.30 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av sjukdom eller andra anledningar kan det ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel meddelar vi detta via e-post. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Länk till schemat med lokalbokningar finns på kursens canvas-sida och uppdateras löpande.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans stora entrédörr är öppen vardagar 08.00-17.00. Därför är det viktigt att du skaffar dig Umu-id och ett Umu-kort för att komma in på skolan. Om du inte redan har det så hittar du information finns under rubriken ”Ny vid Umeå Universitet”. Umu-kortet aktiveras först när du har registrerat dig på kursen.

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)